הצריכה הפרטית בארה"ב עלתה בינואר ב-0.5% - יותר מהצפי

(עדכון) - התחזיות בשוק צפו עלייה של 0.4% בינואר ■ ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.1%, לעומת צפי לעלייה של 0.4% ■ הוצאות הבנייה ירדו ב-0.6% - יותר מהצפי ■ מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני (ISM) ירד יותר מהצפי

עוד לפני פתיחת שבוע המסחר בארה"ב, שבוע בסימן נתוני מאקרו חשובים שיצביעו על מצב הכלכלה וכיוון השווקים בתקופה הקרובה, הנתון הראשון לשבוע הוא אכן חשוב ומשמעותי. מדובר בצריכה הפרטית לחודש ינואר, המהווה כ-70% מהתמ"ג בארה"ב.

ב-15:30 שעון ישראל פורסם כי הצריכה הפרטית עלתה בינואר בשיעור של 0.5% במונחים שנתיים, לעומת התחזיות המוקדמות בשוק שצפו עלייה של 0.4% בחודש ינואר, בהמשך לעלייה של 0.3% בדצמבר, נתון שלעצמו שונה מעלה מ-0.2%.

ההכנסה הפרטית עלתה בינואר ב-0.1%, בעוד שהאנליסטים בוול סטריט צפו עלייה של 0.4%, בהמשך לעלייה בשיעור 0.3% בחודש דצמבר, נתון ששונה מעלייה של 0.4%. הפער בין ההכנסה וההוצאה מסמל את שיעור החיסכון של האמריקנים. שיעור החיסכון עמד על 3.3% - ירידה בהשוואה לדצמבר ולממוצע בשנה החולפת.

מדד ה-PCE, הבוחן את העלייה במחירים הנגזרת מהשינויים בהכנסה ובהוצאה הפרטית, נותר ללא שינוי במונחים חודשיים, ובמונחים שנתיים עלה ב-2.1%, לעומת הצפי לעלייה של 2.2%.

אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים אמר לאחר פרסום הנתונים, כי "חודש ינואר הקפוא בארה"ב לא מנע מהצרכנים האמריקנים לחזור לבזבז, אך הצרכן האמריקני עדיין במגננה ושומר על שיעורי חיסכון גבוהים ביחס לרמתם ערב המשבר. לא נראה שירידת החיסכון החודש היא שינוי מגמה, אך שיעור החיסכון יתקשה לעלות, גם כשהריבית תתחיל לעלות עפ"י הציפיות בסוף השנה". לדבריו, "השווקים אוהבים נתונים של צריכה חיובית ושל ירידה בחיסכון, אבל בטווח הארוך, אי עליית שיעורי החיסכון בארה"ב תפגע ביציבות הכלכלית ותקשה על ארה"ב למחזר את חובותיה".

רונן מנחם, מבנק מזרחי טפחות אומר כי "במבט קדימה, המשך העלייה אינו מובטח ראשית, נתון ההכנסה האישית מצביע על דשדוש, שעלול להגביל את ההוצאות העתידיות. שנית, הצרכנים חוששים מהפסקת התמיכה הממשלתית. סימן לכך ניתן למצוא בכך שעקב עלייה בשיעור המס, ההכנסה הפנויה ירדה 0.6%, לאחר שעלתה 0.2% בחודש דצמבר. וכך, ללא תפנית חיובית של ממש בתעסוקה ושיפור בסנטימנט הכלכלי, הוצאות משקי הבית יהיו תנודתיות, רגישות למדיניות הממשלתית, ויתקשו להתמיד בעליות".

ב-17:00 פורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש ינואר. עפ"י הנתונים, הוצאות הבנייה ירדו בינואר ב-0.6% בעוד שכלכלנים צפו ירידה של 0.5%, לאחר קיטון של 1.2% בחודש דצמבר. במקביל פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש פברואר (ISM), שירד ל-56.5 נק', לעומת הצפי המוקדם לירידה ל-57.8 נקודות, מ-58.4 נקודות בינואר. נזכיר כי קריאה הגבוהה מ-50 נק' מעידה על בהתרחבות בפעילות הכלכלית במגזר זה