סקר: לא לצנזורה כלשהי על האינטרנט ע"י גורמים ממשלתיים

רוב משתתפי הסקר, שנערך עבור ה-BBC ב-26 מדינות, הביעו התנגדות גורפת לפיקוח על הרשת ■ כ-80% מהנשאלים סבורים כי גישה לאינטרנט היא זכות בסיסית של כל אדם

סקר עולמי חדש שנערך עבור ה-BBC מצא כי 4 מ-5 מבוגרים מאמינים כי הגישה לאינטרנט היא זכות בסיסית של כל אדם. דעה זו רווחת במיוחד בסין ובקוריאה הדרומית. עוד עולה מהסקר כי 50% מהמשתתפים סבורים כי אסור להטיל פיקוח על האינטרנט.

בסקר השתתפו 27 אלף איש מ-26 מדינות. 78% מהמשתתפים סבורים כי האינטרנט מעניקה להם חירות רבה יותר בתור בני אדם. הרוב המכריע של המשתתפים בסקר, כ-90%, סבורים כי רשת האינטרנט היא מקור טוב ללמידה.

מבין המדינות השונות, האמריקנים מאמינים יותר מכולם כי רשת האינטרנט מגדילה את חירותו של המין האנושי, והם גם מרגישים הכי בטוחים להביע את דעותיהם ברשת. 65% מהנסקרים ביפן ציינו כי אינם מרגישים בטוחים דיים להביע את דעותיהם בחופשיות ברשת. דעה זו היתה שכיחה גם בקרב הגרמנים, הדרום-קוריאנים, הצרפתים והסינים.

יותר ממחצית מהנשאלים הסכימו כי "על האינטרנט אסור להטיל צנזורה כלשהי אף פעם על-ידי כל גורם ממשלתי שהוא". המקסיקנים, הדרום-קוריאנים והניגרים הם העמים המחזיקים בדעה זו באופן נחרץ במיוחד. בפקיסטן, בטורקיה ובסין נמצאו אחוזי התמיכה הנמוכים ביותר בעמדה (12%, 13% ו-16% תמיכה, בהתאמה).

"למרות החששות לגבי הזכות לפרטיות ולגבי הונאות מקוונות, אנשים רואים בגישה לאינטרנט זכות אנושית בסיסית", אמר דאגלס מילר, יו"ר חברת GlobeScan שביצעה את הסקר עבור רשות השידור הבריטית. לדבריו, "הם חושבים שהאינטרנט היא כוח המשרת את הטוב שבעולם - ולא מעוניינים שהממשלות יפקחו עליו".

הסקר מגלה עוד כי יותר מ-70% מהאנשים במקסיקו, יפן ורוסיה טוענים כי לא יוכלו לחיות ללא האינטרנט. יותר מ-50% מגולשי האינטרנט שהשתתפו בסקר אמרו כי התכונה המוערכת במיוחד של הרשת בעיניהם היא היכולת לאתר מידע במהירות. 30% מהנסקרים העריכו במיוחד את האפשרות לתקשר עם אנשים אחרים, ו-12% רואים באינטרנט כמקור לבידור.

לדעתם של הנסקרים, פשע מקוון הוא הנושא המדאיג ביותר בנוגע לרשת, ואחריו אלימות, תכנים בוטים וחשש מפגיעה בפרטיות.

ארה"ב תאפשר שיווק שירותי אינטרנט למדינות מוחרמות

הממשל האמריקני יאפשר לחברות מקומיות לשווק שירותי אינטרנט בסודן, בקובה ובאיראן, בתקווה שהמהלך יעודד את מיצוי פוטנציאל החופש במדינות אלה - כך דיווח העיתון "ניו-יורק טיימס".

העיתון ציטט מקור בממשל, שאמר כי "ככל שליותר אנשים תהיה גישה לאינטרנט ולשירותים הקשורים בו - כך יגדל הקושי של המשטר האיראני לכרסום בחופש הביטוי של האזרחים החיים במדינה".

היום אמור משרד האוצר האמריקני להנפיק רישיון גורף לייצוא שירותי אינטרנט אישיים, כמו תוכנות מסרים מיידיים, צ'אטים ופלטפורמות לשיתוף תמונות, למדינות אלה. הרישיון יאפשר לחברות כמו מיקרוסופט, יאהו ואחרות, לעקוף את הגבלות הסחר הנוקשות של ארה"ב על שלוש המדינות - הגבלות שמנעו עד עכשיו את האפשרות להציע לתושביהן שירותים אלה.

בסופו של דבר, קריאות חוזרות ונשנות בקונגרס להקל על שיווק שירותי אינטרנט למדינות האמורות היא שהכריעה את הכף, במיוחד לאחר גל המחאה שפרץ באיראן אחרי הבחירות לנשיאות המדינה ביוני האחרון, שהמחיש את כוחם של השירותים האמורים בסיוע לאזרחים לפעול כנגד השלטונות הרודניים במדינותיהם.