מנכ"ל קניוני עזריאלי: "H&M תשנה את האיזון במפת הקניונים"

פתיחת H&M בעזריאלי הקפיצה את פדיונות כל חנויות האופנה בקניון, מה שמסמל כי H&M עשויה לפגוע בקניונים - אולי אפילו יותר מאשר ברשתות אופנה סמוכות ■ ברשתות האופנה מודאגים, אך עדיין לא מורידים מחירים

קניון עזריאלי הוביל בסוף השבוע האחרון את פדיונות חנויות האופנה וההנעלה בארץ, ללא מכירותיה של רשת H&M. מניתוח של מערכת ריס לגבי 760 חנויות אופנה והנעלה זהות עולה כי הפדיון למ"ר עמד על 129 שקל בקניון עזריאלי - בהשוואה לממוצע של 70 שקל למ"ר בקניונים האזוריים ו-58 שקל למ"ר בכלל הארץ.

בהשוואה לסוף השבוע שקדם לו, הקניון רשם עלייה של 56% בפדיונות - בהשוואה לעלייה של 30% שנרשמה בכלל הקניונים האזוריים.

נתונים אלה הם אחת ההוכחות לכך שלא רק רשתות האופנה נדרשות להתמודד עם החזית התחרותית החדשה שמציבה H&M, אלא שהתמודדות לא פחותה נכונה לקניונים באותה סביבה ובכלל.

"מה שבטוח הוא ש-H&M תשנה את האיזון במפת הקניונים לפחות בגוש דן, לפחות בשלב הזה. כמות האנשים שמגיעה בעקבות H&M ו-GAP תבוא בסופו של דבר על חשבון קניונים אחרים", אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

* קניונים שלא יהיה בהם סניף H&M ייפגעו?

"צריך להבחין בין הטווח הקצר לארוך. בטווח הקצר תהיה הסטה של קונים שרגילים לקנות במקומות אחרים. זה יקרה גם בטווח הארוך, אבל לא בעוצמה כזאת".

* במילים אחרות, ההשפעה של H&M על קניונים גדולה אפילו יותר מההשפעה על הרשתות?

"בהחלט יכול להיות. הקהל הולך לקניונים שבהם יש אטרקטיביות בינלאומית".

מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי, סבור אף הוא כי לקניונים שלא יפעל בהם סניף של הרשת, נכונה תחרות קשה יותר מול קניונים אחרים.

"אני מעריך כי התנועה ש-H&M תיצור בקניונים שבהם תימצא תהיה גבוהה מאוד, וכיוון שכמות האנשים בישראל מוגבלת - מן הסתם יגיעו פחות אנשים לקניונים שכנים אחרים. הקניונים שנמצאים בפריפריה ולא בצמידות לקניונים הגדולים והקניונים השכונתיים ישמרו על הקהל שלהם. כמו כל אטרקציה חדשה שמגיעה - אנשים באים לראות, אבל אני לא יודע כמה זה מבשר על העתיד. בהתחלה זה בית משוגעים והמימדים מנופחים מאוד. תהיה נקודת איזון בהמשך. זה לא יהיה כך. ייקח מספר חודשים עד שהבאזז ישכך, ואז ייווצר שיווי-משקל חדש בשוק האופנה".

מנתוני מערכת ריס עולה כי לנתוני פדיונות גבוהים משמעותית מהממוצע זכו בסוף השבוע האחרון גם קניון מול הים באילת (112 שקל למ"ר), קניון רמת-אביב (98 שקל למ"ר) קניון מלחה בירושלים (96 שקל למ"ר) וקניון שבעת הכוכבים בהרצליה - שבו נרשם פדיון של 117 שקל למ"ר, אולם מדובר בקניון הפועל בשבת ולכן בשעות פתיחה מרובות יותר בסוף השבוע.

קניונים אחרים הנמצאים בתל-אביב ובמרכז הסתפקו בפדיונות נמוכים יותר בתחום האופנה וההנעלה. בדיזנגוף סנטר עמד הפדיון על 82 שקל למ"ר, בקניון איילון על 77 שקל למ"ר, בקניון אבנת על 72 שקל למ"ר, בקניון חולון על 65 שקל למ"ר, ואילו בקניון גבעתיים על 61 שקל למ"ר.

"בסוף השבוע לא היתה לנו ירידה בכמות המבקרים ולא הרגשנו כל השפעה", אומר לנו היום (א') מנכ"ל דיזנגוף סנטר, איתן גולדמן.

* נהירה של קונים לקניון אחד באה על חשבון קניונים אחרים. תיפגעו בעתיד?

"אין לי ספק שלא ניפגע".

קבוצת קניוני עזריאלי יכולה בהחלט לסמן לעצמה וי על פתיחת שני הסניפים הראשונים של H&M בקניוני הקבוצה, שהרי אחרי עזריאלי, ביום שלישי הקרוב מתוכננת פתיחה בקניון מלחה. אך גם בקבוצה מודעים לכך שהקניונים האחרים שלהם יצטרכו להתמודד עם התחרות החדשה מבית.

"קניון איילון וקניון גבעתיים יצטרכו להתמודד, כמו כל קניון אחר בגוש דן, כדי לשמור על הלקוחות", אומר נדיר.

* באפריל ייפתח סניף בגרנד קניון. זה יעניק לו יתרון על קניון חיפה של הקבוצה שלכם?

"כן. בטווח הקצר. אנחנו נתארגן בקניון חיפה בלי קשר ל-H&M".

* עד מתי להערכתך יימשך הבאזז?

"עד אחרי החג".

"תנאים מסחריים מופלגים ל-H&M"

ברשתות האופנה מוטרדים מהעדיפות שלה זוכה רשת H&M במחירי השכירות בקניונים. "אין ספק כי H&M מקבלים תנאי שכירות מאוד מאוד נוחים, משהו כמו 70 שקל למ"ר ו-3% מהמחזור. זה מה שנאמר לי, וזה משמעותית הרבה יותר זול ממה שאנחנו משלמים, כי רוב הרשתות מחוייבות ל-8% מהמחזו,ר ומחירי השכירות שלנו מגיעים לכפולות של זה", אומר היום ל"גלובס" בכיר בענף האופנה.

"הבעיה עם H&M היא לא התחרות אלא התנאים המסחריים המופלגים שהרשת מקבלת בקניונים, תנאים שיוצרים תחרות לא הוגנת מול הרשתות ומציבה אותם התמודדות לא הוגנת מול המחירים של H&M", מסכים בכיר אחר בענף.

"דמי השכירות שהרשת משלמת אינם גבוהים", אומר צבי, שאף מודה כי "בכל הסכם יש חלופת פדיון, כך שאני מעריך כי לפחות בחלק מהקניונים נקבל דמי שכירות לפי חלופת הפדיון, שגבוהים מהמינימום שבחוזה ובהחלט בשיעורים שיכולים להביא אותנו לדמי שכירות ראויים".

האם הרשת תגרור את שוק האופנה לירידות מחירים נוספות? נדיר סבור שכן. "H&M תביא בוודאות לירידות מחירים. אנחנו רואים את זה כבר, וראינו זאת כבר בציפייה ל-H&M. חלק מההיערכות של רשתות האופנה היא הורדת מחיר".

אבל לא כולם ברשתות מסכימים איתו. "יש לנו רווחיות של 8%, ואין לנו איפה להוריד במחיר", אומר אבי מלכה, בעלי הרשתות ml וג'אמפ. לדברי מנכ"ל רנואר, סרג' דרעי, "אם נצטרך להכניס תמהיל נוסף של מחירים יותר נוחים, נעשה זאת. זה לא יהיה במקום המוצרים שאנחנו עושים מצוין ומוכרים במחירים טובים".

"אין ספק שכניסה של מותגים זולים משנה את המחיר הממוצע של מוצרים בשוק, אבל אי-אפשר להשוות. חלק מהמוצרים שלהם לא היו עוברים שום פורום שבוחר איזה מוצרים נכניס לרשת. לא רק המחיר זול אלא גם המוצר זול. זה כמו כלים חד-פעמיים, כך זה נראה, כך זה מרגיש, וזה נותן פיתרון למי שרוצה לקנות בזול וזה בסדר", אומרים באחת הרשתות הגדולות.

ב- H&M בוחרים שלא להגיב לדברים.

22
 22