לתשומת לב הקבלנים: מחירי הפלדה צפויים לעלות בשליש

זאת, בעקבות מהפך בשיטת התמחור של עפרות ברזל ■ המשמעות: רווח של 5 מיליארד דולר בשנה לשלוש הכורות הגדולות

מחירי הפלדה בעולם צפויים לזנק בשיעור של עד שליש, ולייקר מוצרים רבים, ממכוניות עד מוצרים ביתיים, אחרי שחברות כרייה ויצרניות פלדה הסכימו שלשום (ג') על שינוי יסודי במערכת התמחור של עפרות ברזל, מחומרי הגלם העיקריים שמהם מיוצרת הפלדה.

העסקה של Vale הברזילאית ו-BHP Billiton האנגלו-אוסטרלית עם יצרניות פלדה מיפן ומסין מציינת את קיצה של מערכת תמחור בת 40 שנה, שהתבססה על חוזים שנתיים והתמקחות ממושכת.

ירוויחו בגדול

התעשייה הסכימה לעבור לחוזים רבעוניים, שצמודים למחירי עפרות הברזל בשוקי הספוט החדשים בעולם.

חברות הכרייה הגדולות ביותר בעולם של עפרות ברזל צפויות להרוויח בגדול בטווח הקצר משיטת התמחור החדשה. אחד המנהלים העריך שרווחי שלוש החברות הגדולות, Vale, ריו טינטו ו- BHP Billiton, יזנקו השנה ב-5 מיליארד דולר לפחות, כתוצאה מהשינוי.

השיטה החדשה באה בתגובה לקיפאון במגעים בין חברות הכרייה ליצרניות פלדה סיניות בשנה שעברה, כאשר שני הצדדים לא הצליחו להסכים על המחיר השנתי. כוח התמחור נדד שוב לטובתן של חברות הכרייה, בגלל תאבונה האדיר של סין לפלדה בעשור האחרון.

ברנדן האריס, אנליסט מכרות בבנק מקוארי, אמר שהשינוי הוא "מונומנטלי". לדבריו, "לא בכל יום תנאי התמחור של אחד מחומרי הגלם העיקריים בעולם משתנים בצורה כזו". פלדה מהווה 95% מצריכת המתכות העולמית, ועפרות ברזל הן מהמרכיבים העיקריים של פלדה.

שיטת התמחור החדשה תעלה את מחיר עפרות הברזל ליצרניות הפלדה באסיה לכ-110-120 דולר לטון באפריל-יוני, עלייה של 80%-100% מהרמה של 60 דולר לטון, שבה נחתמו החוזים לשנת 2009-2010. היצרניות מסרו שהן יפצו את עצמן על התייקרות עפרות הברזל על-ידי העלאת מחיר הפלדה בשליש בקירוב. כמה חברות כבר ייקרו את תוצרתן, בציפייה להתייקרות עפרות הברזל.

מפתחים את השוק

בסוף הרבעון הבא תעלה פלדה מגולגלת 725-750 דולר לטון, לעומת 550 דולר לטון בינואר. בשנה שעברה נסחרה הפלדה ב-380 דולר לטון. "התייקרות חומרי הגלם תגולגל על הצרכנים", אומר תורסטן צימרמן, אנליסט פלדה ב-HSBC בלונדון.

יצרניות פלדה מובילות ביפן, כמו ניפון סטיל, ויצרניות סיניות כמו באוסטיל, כבר חתמו על החוזים הרבעוניים החדשים. יצרניות אירופיות טרם חתמו עשו זאת. ריו טינטו טרם הכריזה על סידור דומה, אך היא צפויה לחתום על חוזה כזה בקרוב.

בתוך כך נערכים בנקים וברוקרים לניצול השיטה החדשה לתמחור עפרות ברזל על-ידי פיתוח שוק נגזרים רחב לעפרות הללו, בדומה לשוק הקיים לחוזי נפט, אלומיניום ופחם. כמה אנליסטים צופים ששוק חוזי ההמרה (סוופ) שיהיה קשור לשוק הספוט בעפרות ברזל יגיע להיקף של 200 מיליארד דולר בעוד עשר שנים, לעומת 300 מיליון דולר כיום.