"אולי השנה נראה הנפקה ראשונית של חברה ישראלית בניו-יורק"

כך מעריך דידריק זנדסטרה, מנהל בכיר בחטיבת ההנפקות הבינל' של בורסת ניו יורק ■ איך לדבריו הם מתכוונים להתחרות בנאסד"ק, ולמה השדרוג של ישראל למשק מפותח לא יפגע בהנפקות הראשוניות

עשרות חברות ישראליות, או בעלות זיקה ישראלית, נסחרות בוול סטריט. רובן המכריע בנאסד"ק, ורק חלק קטן מהן בבורסת ניו-יורק (NYSE) וב-AMEX, שגם היא בשליטת בורסת ניו-יורק. כדי לשנות את המצב, הגיעו לישראל דידריק זנדסטרה, מנהל בכיר בחטיבת ההנפקות הבינלאומיות של NYSE, ורונלד קנט, סגן נשיא הבורסה, שבאו להשתתף בכנס וניצלו את ההזדמנות להיפגש עם חברות, יועצים ובנקאים מקומיים.

"נפגשנו עם חברות ממגזרים שונים שחושבות על הנפקה. כרגע הן חושבות, אבל אני מעריך שעד ההנפקה ייקח זמן", אומר זנדסטרה. "יש לנו 'פייפליין' של חברות ישראליות, ואולי עוד השנה נוכל לראות הנפקה ראשונית של חברה ישראלית".

איך אתם מתכוונים להתחרות בנאסד"ק, שבנתה בישראל מעמד חזק?

זנדסטרה: "זה נכון שהנאסד"ק הצליחה לקחת כאן נתח שוק גדול, אבל בשנים האחרונות בורסת ניו-יורק הרחיבה את עסקיה, והיא יותר מתאימה היום לחברות איכותיות קטנות ובינוניות".

זנדסטרה מכוון בדבריו לשני מיזוגים שביצעה הבורסה בשנים האחרונות - הראשון, ב-2007, עם בורסת Euronext האירופית, והשני ב-2008 - עם AMEX האמריקנית שמיועדת לחברות קטנות יותר, שהישראליות ביניהן.

"אנחנו מציעים הזדמנות גם לחברות גדולות וגם לקטנות, מתעשיות שונות ובשווקים שונים", הוא אומר. בין החברות הישראליות בבורסה נמצאות סלקום, שנסחרת ב-NYSE, חברת הביוטכנולוגיה פרוטליקס שנסחרת ב-AMEX וחברת הנדל"ן קרדן הנסחרת ביורונקסט. לאחרונה הצטרפה גם חברת הביוטכנולוגיה פרולור לבורסה בניו-יורק.

התחרות בין בורסת ניו-יורק לנאסד"ק לא מוגבלת, מן הסתם, רק לשוק הישראלי. הבורסות "חוטפות" אחת לשנייה חברות, וזנדסטרה מזכיר את חברת הפיננסים Charles Schwab שעברה פעמיים - מניו-יורק לנאסד"ק ב-2005, ובחזרה לפני מספר שבועות. "התחרות עם הנאסד"ק היא תחרות בריאה. אנחנו מאמינים שהפלטפורמה שלנו היא הנכונה, ויש לנו דיאלוג מתמשך עם חברות", אומר זנדסטרה.

להערכתו, גם בתקופה הקרובה יהיו מעברים נוספים, לשני הצדדים.

אם שואלים את זנדסטרה וקנט, היתרון הגדול ב-NYSE בהשוואה לנאסד"ק טמון בעושי שוק ייעודיים (Designated Market Maker) - חברות שמשתתפות במסחר לצד המערכות הממוחשבות. "בנאסד"ק יגידו שהמחשבים חכמים יותר, אז תנו להם לעבוד", אומר קנט. "אנחנו חושבים שאולי זה יקרה בעתיד. בינתיים, בעיקר בזמנים של תנודתיות, כדאי שיהיה גם מוח אנושי שיתערב במסחר, ולא רק מחשב".

סימנים מעודדים בשוק ה-IPO's

חלון ההנפקות בוול-סטריט נפתח גם לחברות ישראליות?

זנדסטרה: "באופן כללי, שוק ההנפקות הראשוניות (IPO) הרבה יותר פעיל מאשר לפני שנה, אבל עדיין מוקדם לומר שהוא נפתח לרווחה. אפשר להגיד בזהירות שיש סימנים מעודדים, יש שוק IPO לחברות הטובות ויש משקיעים שמחפשים שוב IPO. אני לא חושב שלמשקיע הבינלאומי חשוב תחום השיפוט (jurisdiction) שממנו מגיעה החברה - לחברה עם הסיפור הנכון, השוק יהיה פתוח".

קנט: "נהוג לחשוב שקודם מגיעות הנפקות של חברות אמריקניות, ורק אחר כך בהמשך ה-cycle מגיעות חברות ישראליות או סיניות. אני מסכים שכך היה בעבר, אבל הסייקל הנוכחי שונה. מספר ההנפקות הגדול ביותר הגיע דווקא מסין וברזיל, וזה מרמז על כך שלסייקל הזה יש מגמות שונות מהעבר".

ל-NYSE יש שיתוף פעולה עם הבורסה של תל-אביב, וגם חברות שנסחרות בת"א נמצאות על הכוונת של הבורסה בניו-יורק, לא רק חברות ישראליות פרטיות. "חברות ישראליות מאופיינות בכך שיש להן שאיפות גלובליות, לכן טבעי עבור חברות שנסחרות בת"א וצמחו לשקול אופציות נוספות", אומר קנט.

השדרוג ידרוש תקופת הסתגלות

במאי הקרוב ישודרג הסטטוס של ישראל במדדי ה-MSCI העולמיים, מ"משק מתעורר" ל"משק מפותח". מרבית גופי ההשקעה העולמיים נעזרים במדדי ה-MSCI, ולפיכך לשינוי הסטטוס יש השפעה מהותית על ההשקעות בשוק הישראלי. איך ישפיע השדרוג על החברות הישראליות בוול-סטריט, ועל החברות שמעוניינות לבצע הנפקה ראשונית שם? קנט מעריך שהמשקיעים יידרשו ל"תקופת הסתגלות" בכל הקשור לחברות שכבר נסחרות.

לחברות הישראליות שמתכננות הנפקה, זנדסטרה מעביר מסר מרגיע: "אני לא חושב שהשדרוג למשק מפותח ישפיע על ההצלחה בהנפקה ראשונית", הוא אומר. "לחברה עם ביצועים טובים, תמיד יימצאו המשקיעים שיירצו להשקיע בה. אולי יהיו קרנות אחרות שישקיעו, אבל יהיו".