מחר נפתח בלוס אנג'לס מגרש המשחקים הגדול בעולם

תערוכת הגיימינג החשובה ביותר בתעשייה תיפתח עם הרבה תנועה וגם קצת תלת-מימד ■ על-פי נתוני חברת המחקר המובילה בתחום הגיימינג, NPD, ב-2009 נרשמה ירידה של 8% במכירות ל-19.6 מיליארד דולר

תקופה לא טובה עברה על תעשיית משחקי הווידיאו בשנה וחצי האחרונות, אך מלווים בתחושת אופטימיות, יתכנסו מחר (ג') פעילי התעשייה בלוס אנג'לס לתערוכת E3 (Electronic Entertainment Expo) הראוותנית, כדי להציג את החידושים האחרונים בתחום הגיימינג שיוציאו את הענף מהמשבר ואת הארנקים מהכיס.

על-פי נתוני חברת המחקר המובילה בתחום הגיימינג, NPD, ב-2009 נרשמה ירידה של 8% במכירות (ל-19.6 מיליארד דולר) וצניחה נוספת של 11% ברבעון הראשון של 2010. אלה מיוחסים בעיקר למשבר הכלכלי, אך בו-זמנית אפשר להתרשם מנהירת הגיימרים למשחקי החינם באינטרנט (ובכלל זה ברשתות החברתיות) ובסלולר.

הארכת חיי המדף של הקונסולות

בתגובה החליטו קברניטי הענף לשנס מותנים ולנסות למשוך בחזרה את הצרכנים הוותיקים, ועל הדרך גם לגייס לקוחות חדשים. לצד השקת משחקי המשך לסדרות פופולריות, ניתן להבחין בשתי מגמות עיקריות: השקת אביזרי עזר להארכת חיי המדף של הקונסולות הוותיקות של סוני ומיקרוסופט, וכניסת טכנולוגיית התלת-מימד גם לענף המשחקים, באדיבותן של נינטנדו וסוני.

אביזרי העזר הוא שם כולל מדי ולמעשה, מדובר בחיישני תנועה חדשנים: פרויקט נאטאל של מיקרוסופט (שבו מעורבת גם חברת פריים סנס הישראלית) כולל טכנולוגיה מבוססת מצלמה, שמתחברת לטלוויזיה ומאפשרת שליטה טובה יותר על הקונסולה באמצעות תנועה וקול. בסוני הלכו על טכנולוגיה פשוטה יותר וכזו המערבת שלט בשם Move, שמתחקה אחר תנועות המשתמש.

בסוני ובמיקרוסופט מאמינים כי הוספת חיישני התנועה עשויה לסגור את הפער העצום מול קונסולת ה-Wii הפופולרית מבית נינטנדו, בשל העובדה שלעומת ה-Wii, לשתיים האחרות יש יתרון מובנה בכל מה שנוגע למעבד ואיכות התמונה.

אבל המשימה לא תהיה קלה לאור הדומיננטיות של נינטנדו בשוק עם מכירות של 71 מיליון יחידות Wii בעולם מאז השקתו ב-2006. זאת, בעוד פלייסטיישן 3 של סוני מכר 36 מיליון יחידות מאז השקתו ב-2006, וה-XBOX360 של מיקרוסופט זוקף לזכותו מכירות של 40 מיליון יחידות מאז 2005.

בסוני ובמיקרוסופט מקווים כי השדרוג בנושא חיישני התנועה עשוי להביא קהל רחב יותר שאינו גיימרי מטבעו, בדומה למה שקרה ב-Wii, ויותר מכל - להאריך את חיי של הקונסולות שלהן בכמה שנים. הדבר יחסוך מהן מחקר ופיתוח בהשקת הדור הבא של הקונסולות - תהליך יקר ורווי תקלות שעלול להניב ליצרניות הפסדי-עתק.

נינטנדו הולכת על תלת-מימד נייד

נינטנדו, כמובן, אינה שוקטת על שמריה. היא צפויה להציג בתערוכת E3 את ה-Vitality Sensor, שלט עם חיישן לפולסים שיאפשר למדוד את קצב פעימת הלב של המשתמש. זהו קרוב לוודאי בעיקר גימיק, אך גולת הכותרת של נינטנדו תהיה גירסת התלת-מימד של הקונסולה הניידת הפופולרית שלה - DS, שתושק תחת השם 3DS.

על-פי הדיווחים, ה-3DS יציג תצוגה תלת-מימדית ללא צורך במשקפיים מיוחדות, ונינטנדו אף תציג מספר משחקים תלת-מימדיים עבור המכשיר החדש. הפרשנים מעריכים כי זו התשובה של נינטנדו ליכולות המשחקים של ה-iPhone וה-iPod Touch, אך לא ברור אם תתאפשר הורדת משחקים ואפליקציות בנוסח חנות ה-iTunes של אפל.

גם סוני קופצת למים התלת-מימדים ותשיק משחקים בז'אנר, שדווקא מצריכים שימוש במשקפיים. מדובר בחלק ממגמה מצד היצרנית היפנית לשלב בין הפלייסטיישן 3 לבין סדרת טלוויזיות התלת-מימד של החברה. מי שלא יחשוק ברכישת טלוויזיה חדשה, יוכל להיעזר בתוכנת שדרוג לתלת-מימד.

אם התלת-מימד יאומץ באותה התלהבות של רוכשי הכרטיסים לסרטים דוגמת "אווטאר", הרי שענף המשחקים צפוי לרשום לא רק התאוששות אלא אף גאות.