"IBM וגוגל נעות בכיוון שבו אנו מתנגשים לעתים קרובות יותר"

ד"ר כריסטוף קלוקנר, סגן נשיא בכיר ב-IBM, מתמודד כיום עם מתחרות חדשות שמתבססות על תובנות טכנולוגיות שהיו ל-IBM כבר בשנות ה-60 ■ לצד יריבות ותיקות כמו מיקרוסופט, HP ואורקל, IBM פוגשת לראשונה בזירה גם את ענקית החיפוש גוגל ואת ענקית הקמעונאות אמזון

המשמעות הפרקטית של ענן מחשוב הייתה ידועה היטב ב-IBM כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת. ענקית המחשוב כבשה את מקומה בארגונים גדולים לא בזכות מחשבים אישיים מתוצרתה, שכיכבו באייטיז על שולחנות עבודה רבים, ובוודאי שלא בזכות תוכנות הניהול ושירותי המחשוב שהפכו לסימן היכר בולט. המערכת שמיתגה את IBM היתה המיינפריים (Mainframe), שסיפקה משאבי מחשוב (עיבוד וזיכרון) ממקור אחד, מרוחק, מהמשתמש הארגוני. אם תבדקו את ההגדרה הפשוטה של ענן המחשוב, תגלו שזו ההגדרה.

אבל העולם השתנה. את המרחב שבו שלט המיינפריים בשנות ה-60 וה-70 החליפו שרתים במרכזי הנתונים ותחנות עבודה חזקות על כל שולחן עבודה. הקידמה שהגיעה עם האינטרנט החזירה את החזון הבסיסי על משאב מחשוב מרוחק שמנהל בצורה חכמה את המחשוב והמידע הארגוני, רק בגרסה זולה וידידותית יותר ובמסגרת שוק תחרותי יותר. במילים אחרות, ענן המחשוב הוא מיינפריים שעבר התאמה למוצר צריכה.

את התובנה הזו קלטו ב-IBM לפני שנתיים בערך, סביר להניח שבלא מעט תסכול, והחליטו להקים צוות להבנת הפוטנציאל שבהייפ החדש. "תפקידנו היה לקבוע אם ענן הוא משהו אמיתי", מסביר ד"ר כריסטוף קלוקנר, סגן נשיא בכיר ב-IBM לאסטרטגיה והסמנכ"ל הטכנולוגי של תחום מחשוב הענן ב-IBM, שהוביל את הצוות שבחן את הנושא.

קלוקנר ביקר בארץ לפני כמה שבועות, בין היתר, במעבדות IBM בחיפה, בהן יש פעילות מרכזית בתחום מחשוב הענן. בד בבד, פועלת בארץ גם קבוצת הפיתוח של AppScan, שמבוססת על רכישת WatchFire ב-2007, ופועלת בתחום אבטחת היישומים. "קבענו שמתרחש שינוי אמיתי ביחס שבין יצרנים למשתמשים בשירותי המחשוב", הוא אומר. כתוצאה מאותה מסקנה, החליטה IBM להקים חטיבה שתתרכז בתחום ענן המחשוב.

"השילוב עושה את ההבדל"

גם אם ב-IBM מרגישים שההיסטוריה קיפחה אותם לגבי אחת ההתפתחויות המרכזיות שעובר תחום המחשוב, יש להם דרך יפה לראות את זה. "אנחנו יכולים להגיד שהמצאנו את הווירטואליזציה ואת האופטימיזציה של משאבי המחשוב הארגוניים עם המיינפריים", אומר קלוקנר. "בסך הכל, מה שאתה רואה בענן זה תפיסה דומה למיינפריים שפועלת יותר כמוצר מדף. אפשר לטעון שזו התפתחות טבעית. מצד שני, אופן השילוב שלהם עושה את ההבדל".

האנקדוטות על התיעוד ההיסטורי של התפתחות המחשוב לא משנות את העובדות בשטח. ב-IBM נמצאים בתחרות לא טריוויאלית בתחום ענן המחשוב. הביזור של יכולות המחשוב משולחן העבודה ומרכז הנתונים הארגוני לכיוון תשתיות מחשוב מבוססות רשת, הכניס למגרש יריבים ש-IBM כמעט ולא הכירה. מיקרוסופט, HP, אורקל או EMC הן חברות ש-IBM נתקלת בהן יום-יום כבר תקופה ארוכה בשווקים כאלה ואחרים. אך אמזון וגוגל, לעומת זאת, הן שחקניות מסוג אחר לגמרי - מהסוג שסביר שבIBM- לא חשבו שיום אחד יאיימו עליהם.

לדברי קלוקנר, IBM היא לא חברה שפונה לשוק מוצרי הצריכה, אלא עוסקת בתשתיות מחשוב ארגוני. "זה מה שמבדיל ביננו ובין גוגל או אמזון", הוא אומר. מצד שני, האיום על IBM מאוד ברור. "יש להם גישה מעניינת מאוד", הוא מתייחס לגוגל, "נקודת ההתחלה של החברות היא שונה. אנחנו באים מתוך תחום הארגון, וגוגל מתוך הווב, אבל שתי החברות נעות בכיוון שבו אנחנו מתנגשים לעתים קרובות יותר".

נלחמים על כלי השיתוף והמיילים

רמזים על שדה הקרב המתגבש בין שתי הענקיות ניתן היה לקבל כבר בסוף 2009, כשמנכ"ל IBM, סם פלמיסאנו, התייחס בראיון לרלוונטיות של גוגל עבור השוק הארגוני. אז הוא טען כי גוגל אינה "עומדת להפוך לפלטפורמת המחשוב הארגונית", וכי הוא אינו רואה ארגונים עם צורכי מחשוב קריטיים, כגון בנקים או חברות תעופה, סומכים על גוגל.

בינתיים, המקום העיקרי שבו החברות מתחרות כיום במרחב הווירטואלי הוא כלי השיתוף הארגוני והדואר האלקטרוני. ב-IBM ניגשו לנישה הזו עם גרסת אינטרנט של תוכנת Lotus Notes, שמיועדת להתמודד מול ג'ימייל ומול חלק מהפתרונות שמשלבת גוגל ב-Google App. "מהרגע שבו החלטנו שאנחנו רוצים גרסת אינטרנט של כלי השיתוף שלנו, אנחנו פונים לאותו תחום", הוא מתאר.

אך האתגר מול IBM אינו כלי השיתופיות, אלא התשתיות. ב-IBM מגדירים את הרלוונטיות של הענן דרך היכולת לטפל בנושאים בנאליים, כמו "איזון עומסים" בשימוש במשאבי מחשוב במרכזי הנתונים, ובמקביל ביצוע אוטומטי של אופטימיזציה בגישה למשאבי ושירותי מחשוב מרחוק. זה גם כיוון הפתרונות הראשוני שמציעה IBM, באמצעות חבילת ה-CloudBurst שמספקת תשתית מחשוב מרוחקת כשירות (IaaS).

את גוגל ואמזון לא ניתן עדיין למצוא בשוק בו הן מספקות תשתיות תוכנה ותקשורת לפיתוח יישומים ארגוניים קריטיים. אבל לפחות במקרה של גוגל - לחברה יש היכולות. "בסופו של דבר לכל השחקנים בשוק תהיה גישה דומה ודרכי מימוש שונות", טוען קלוקנר. "לכולם יהיו תוכנת הודעות, בסיסי נתונים, ניהול מחזור חיי תוכנה ויישומים".

להערכתו, כדי להגיע לאותה הנקודה בנושא תשתיות לתמיכה ביישומים ארגוניים, ייאלצו HP, סיסקו ו-EMC לבצע רכישות בתחום תשתיות לניהול אפליקציות. אורקל, לדבריו, תידרש להחליט לגבי עמדתה בנושא הענן, ב-CA יגלו שזה עולם קשה ממה שנדמה, ובאמזון יצטרכו להגדיר באופן ברור את העתיד. אבל קלוקנר מפתיע לגבי מיקרוסופט, כשהוא אומר כי "למרות ההבדלים הפילוסופיים בין IBM למיקרוסופט, הם מבינים מה זה יישומים ארגוניים".