גזר הדין של גיא ויסמן: 10 שנות מאסר ו-750 אלף שקל קנס

ויסמן, לשעבר המשנה למנכ"ל הראל בית השקעות, נחשד במעילה בהיקף 123 מיליון שקל - אך הורשע במסגרת הסדר טיעון בגניבת 9 מיליון שקל בלבד, בסיוע לגניבה של 7 מיליון שקל וב"קבלה במירמה" של יתר הסכום

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ה') עונש של 10 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי וקנס של 750 אלף שקל על גיא ויסמן, המשנה לשעבר של הראל בית השקעות, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בגניבת 9 מיליון שקל מהחברה, בסיוע לגניבה בסך 7 מיליון שקל ובקבלת 82 מיליון שקל במירמה בנסיבות מחמירות - סכום שויסמן הפסיד כתוצאה מסחר באופציות מעו"ף בחשבונות של לקוחות.

עוד קבע בית המשפט כי ימי מעצרו של ויסמן, שנמצא במעצר כבר יותר מ-3 שנים, ינוכו מתקופת המאסר. המשמעות היא שלויסמן, במקרה שינוכה לו שליש על התנהגות טובה, נותרו עוד כ-4 שנים להימצא מאחור סוגר ובריח.

"בגזר הדין נתתי משקל לריבוי העבירות שביצע ויסמן ותחכומן, להיקפי המעילה תוך ניצול המעמד והסמכויות של ויסמן בחברה, ליכולתו לבצע בקלות רבה פעולות זיוף והסתרה בהיקפים אדירים, תוך נטרול יכולת הבקרה והביקורת של 'שומרי הסף', ולסיכון הרב שנוצר לכספי הלקוחות ולעצם יכולתה של החברה לתפקד", כתב השופט עודד מודריק.

מודריק אימץ בכך את הסדר הטיעון לעניין העונש אליו הגיעה הפרקליטות עם סנגוריו של ויסמן, עוה"ד ציון סהראי ואורי קינן מהסנגוריה הציבורית. הצדדים הסכימו כי על ויסמן ייגזרו בין 7 ל-12 שנות מאסר בפועל.

התובעת, עו"ד אסתי שלאין, ביקשה לגזור על ויסמן 12 שנות מאסר בפועל וקנס משמעותי. מנגד, באי-כוחו של ויסמן ביקשו במסגרת הסדר הטיעון כי ייגזרו עליו 7 שנות מאסר בלבד. בית המשפט קבע, כאמור, כי ויסמן ישלח ל-10 שנות מאסר בניכוי תקופת מעצרו הארוכה.

ביקורת על עו"ד הכט

במסגרת גזר הדין מתח השופט ביקורת נוקבת על סנגורו הראשון של ויסמן, עו"ד ילון הכט. "משך 3 שנים שבהן היה ויסמן מיוצג בידי סנגור מסוים, התנהל משפט הוכחות איטי, רצוף מעקשים, שרובם נוצרו בידי ההגנה באורח מלאכותי, תוך שימת מקל בגלגלי ניהול המשפט. בבת-אחת, בעיצומה של חקירת עדה חשובה, חדל הסנגור מייצוגו של הנאשם".

עם זאת ציין מודריק כי לאחר מינויים של הסנגורים הציבוריים, קינן וסהראי, חל מפנה חיובי בניהול המשפט. "הסנגוריה הציבורית, במהירות ראויה לציון, העמידה את עורכי הדין קינן וסהראי כצוות הגנה לנאשם. השניים נערכו ביעילות רבה ובתוך זמן קצר להמשך המשפט ונקטו פעולה נמרצת להשגת הסדר טיעון".

לאחר ההחלטה היום אמרו עוה"ד סהראי וקינן: "בית המשפט החליט בגזר דין מנומק לא לקבל את הרף העליון אליו טענה המדינה וגזר 10 שנות מאסר על ויסמן. בית המשפט קיבל גם את טענת ההגנה כי יש להוריד את ימי המעצר מגזר הדין".

הסנגורים הוסיפו כי עוד מוקדם לומר אם ויסמן יגיש ערעור לבית המשפט העליון. "ויסמן מעכל עכשיו את העונש שנגזר עליו. הגם שמדובר בעונש שאיננו ברף העליון של הסדר הטיעון, מדובר במאסר לא קל".

יחד עם זאת, ציינו הסנגורים, "בית המשפט הקל במידה מסוימת בעונשו לנוכח הפער שבין סכום הגניבה הנטען בתחילה לבין הסכום שבו הורשע בסוף ההליך".

גם התובעת, עו"ד שלאין, הגיבה לגזר הדין: "בית המשפט גזר על ויסמן 10 שנות מאסר בגין אחת המעילות החמורות שידענו במדינה", אמרה שלאין שבדומה לשופט התייחסה גם להתנהלות עו"ד ילון הכט שייצג את ויסמן בתחילת הדרך."ההגנה בתחילת המשפט, בעת שעו"ד הכט ייצג את ויסמן, ניסתה להלך אימים הן על העדים והן על התביעה, אך אנחנו המשכנו לנהל אותה בנחישות. עבירות השחיתות הן עבירות שפושות בישראל ופוגעות בחברה הישראלית ובאזרחיה, ויש להמשיך ולהילחם בהן".

סחר בכספי לקוחות ורישומים פיקטיביים

באפריל 2007 נעצר ויסמן, מי שהיה המשנה למנכ"ל הראל בית השקעות, בגין מעילה בהיקף של כ-123 מיליון שקל. בחקירה התברר כי החל מ-2003, במגמה לשלשל כספים לכיסו, קשר ויסמן באופן לא חוקי קשר עם לקוחות וחברים ופתח חשבונות על שמם בשותפות סמויה עמו.

ויסמן ניצל את מעמדו ואת סמכויותיו הנרחבות כדי לרכוש בכספי החברה אופציות על מדד המעו"ף עבור החשבונות המוסווים, ונטל לעצמו את עיקר הרווחים מהעסקות שביצע. כתוצאה מהפעילות האסורה חסרו ביום מעצרו של ויסמן 123 מיליון שקל בחשבונות הנוסטרו של הראל בית השקעות.

עוד התברר כי ויסמן ביצע באורח שיטתי ובתחכום פעולות שונות שנועדו להעלים ולטשטש את פעילותו העבריינית, וכללו העברות כספים ורישומים פיקטיביים ושקריים בספרי החשבונות ובכרטיסי הבנק של החברה.

הודאתו של ויסמן במסגרת הסדר הטיעון התייחסה ל-98 מיליון שקל מתוך 123 מיליון השקל שנעלמו מחשבונות הראל בית השקעות. ויסמן הודה כאמור בגניבת 9 מיליון שקל, בסיוע לגניבה בסך 7 מיליון שקל ובקבלת 82 מיליון שקל במירמה בנסיבות מחמירות.