בימ"ש בארה"ב פסק נגד טבע בגין הפרת פטנט של הפרוטוניקס

באפריל האחרון קבע בית המשפט בניו ג'רזי כי טבע הפרה את הפטנט של Wyeth על תרופת הפרוטוניקס, וכעת הוא פסק שוב נגדה ■ טבע: הפטנט לא בתוקף; נערער על ההחלטה

בית המשפט המחוזי בניו ג'רזי דחה את בקשת טבע להכיר בכך שהפטנט של חברות התרופות Wyeth ו-Nycomed על תרופת הפרוטוניקס (Protonix) אינו תקף, אך במקביל לא אסר עליה להמשיך לשווק את הגרסה הגנרית שלה לתרופה. כך עולה מהודעה שהוציאה טבע הלילה לבורסה בניו-יורק. טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם והיא מנוהלת על ידי שלמה ינאי.

פסיקת בית המשפט מהווה אבן דרך נוסף בסאגת הפרוטוניקס, לאחר שבחודש אפריל האחרון קבע לראשונה בית המשפט כי טבע הפרה את הפטנט. מדובר בתרופה מיועדת לטיפול בהחזר קיבתי-וושטי. טבע השיקה גרסה גנרית לתרופה בדצמבר 2007 והחלה לשווק אותה, תוך שהיא מגיעה לנתח שוק של 40-50% תוך פחות משנתיים, לפי הערכות האנליסטים.

הפרוטוניקס הוגדרה כתרופת "בלוקסאסטר" ולאחר שטבע נכנסה לשוק עם גרסה גנרית שהוזילה כמובן את המחיר, מכירות הפרוטוניקס נפלו ב-58% בארה"ב בשנת 2008 (מכירות תרופת המקור בארה"ב ערב ההשקה עמדו על 2.5 מיליארד דולר). Wyeth ספגה פגיעה קשה במכירותיה, שכן הפרוטוניקס היוותה חלק חשוב מהכנסות החברה.

טבע תערער על הפסיקה

Wyeth החליטה לצאת למאבק על התרופה ותבעה את טבע על הפרת פטנט לכאורה. היא טוענת שהפטנט שלה על הפרוטוניקס תקף עד ינואר 2011, כך שטבע הפרה פטנט בכך שהוציאה לשוק גרסה גנרית משלה לפני תאריך זה.

ההשקה בסיכון של טבע עלולה לעלות לה ביוקר, במידה ובית המשפט יקבע לבסוף כי טבע צריכה לשלם פיצויים ל-Wyeth בין הפרת הפטנט. קשה להעריך מהו היקף הפיצוי שתיאלץ טבע לשלם - אם בכלל - אולם ההערכות בשוק נעים בין פיצוי של 450 מיליון דולר ועד כמיליארד דולר. סטיבן טפר, אנליסט בהראל פיננסים המסקר את טבע, אמר באפריל האחרון כי ישנו סיכוי - אם כי נמוך מאוד - שטבע תיאלץ לשלם אף פיצוי חריג של 3 מיליארד דולר.

בינתיים, בית המשפט בניו ג'רזי דחה את בקשת Wyeth להורודת ל-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) לשלול את האישור שניתן לטבע לשווק את הגרסה הגנרית שלה לפרוטוניקס, ולמעשה להחילו מחדש בינואר 2011. במילים אחרות, בית המשפט נתן אור ירוק לטבע להמשיך לשווק את הגרסה הגנרית שלה.

"טבע ממשיכה להאמין שהפטנט (של Wyeth - ע.ב.י) אינו בתוקף ושלא ניתן לכפותו, ובכוונת החברה להשתמש בכל האמצעים המשפטיים, כולל ערעורים", מסרה טבע בהודעה לבורסה.