GFK: בחודשים האחרונים קנינו הרבה יותר מוצרי אלקטרוניקה

נתוני GFK מצביעים על גידול של 173% ברבעון הראשון במכירות טלפונים חכמים, גידול של 31% במכירות מסכי LCD וגידול של 12% במכירות מחשבים ברבעון הראשון של 2010

התחושה שטלפונים חכמים הפכו למצרך נפוץ מקבלת אישוש מנתוני אמת של מכירותיהם ברבעון האחרון - כך מסתבר מסיכום של הרבעון הראשון של 2010 של חברת GFK, המתבססת על נתוני מכירה בפועל הנאספים מנקודות המכירה של מעל 400 אלף קמעונאים בעולם. הגידול המרשים, שהגיע ל-173% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009, אינו מתייחס לישראל בלבד אלא לכלל המדינות שנבחנו.

אחרי הטלפונים החכמים מדורגים מסכי LCD, שרשמו גם הם גידול נאה של 31%. כאן יש לציין כי מדובר במגמה שמורגשת כבר מספר שנים, וייתכן שקיבלה חיזוק ממשחקי המונדיאל. מכירות המחשבים (בערך כספי) צמחו בשיעור של 12%.

ההתפתחות החשובה היא ש-8 מתוך 10 המוצרים החשובים צמחו בהשוואה לאותה תקופה ב-2009: יתר על כן, מוצרים נוספים הולכים בעקבות אותה מגמה - כולל נגנים (1% ) ומערכות קולנוע ביתיות (6% ).

במהלך תקופה זו הציגה אסיה, על-פי הנתונים, צמיחה של 13% בערך כספי (אירו) בהשוואה ל-2009, זאת לאחר שהציגה צמיחה שלילית של 1% בין 2008 ל-2009. המצב דומה גם באמריקה הלטינית, שם לאחר צמיחה שלילית של 19% השוק התאושש ונהנה מצמיחה חזקה במיוחד (38%+) במהלך הרבעון הראשון של 2010. אזורים אחרים בעולם, כגון אפריקה והמזרח-התיכון, גם הם נהנים מצמיחה של כ-15%.

התמונה שונה באופן מוחלט בשוק האירופאי. מערב אירופה מראה צמיחה איטית של 4%; בעוד שמזרח אירופה, שציפתה להציג צמיחה חיובית, המשיכה דווקא בצמיחה שלילית של 12%-.

מהתבוננות ב-10 המוצרים המובילים (שמייצגים 85% מהשוק) שמים לב כי המצב השתפר במידה ניכרת. במהלך אותה תקופה בין 2008 ל-2009, רק 4 מוצרים הציגו צמיחה חיובית: טלוויזיות LCD (צמיחה של12%), מחשבים ניידים (3%+), קונסולות (7%+) וכמובן טלפונים חכמים (127%+).

מגמה זו המשיכה גם באפריל האחרון. בהשוואה לאפריל 2009, כל אזור בעולם חווה ב-2010 צמיחה, למעט מזרח אירופה - שהציגה צמיחה שלילית של 8%-.

בסך-הכול, שוק מוצרי האלקטרוניקה העולמי צמח ב-14% (ערך כספי באירו) באפריל 2010 בהשוואה לאותה תקופה ב-2009.

גידול בסין, ברזיל והודו

האם תוצאה זו יכולה לרמוז על עתיד בטוח לחודשים הבאים? "אל לו לרבעון החיובי הזה להרגיע אותנו ולנסוך בנו הרגשה מוטעה של ביטחון", אומר קלוד טרייר, אנליסט בכיר ב-GFK. "אם נתעלם מתקופת המשבר ונשווה את השוק בין 2008 ל-2010, רק 4 מוצרים מתוך העשרה ממשיכים לצמוח באותם שיעורים כמו שצמחו בין 2009 ו-2008".

שווקים מפותחים כגון מערב אירופה נאבקים לשחזר את המגמה החיובית. המצב דומה בצפון אמריקה: הצמיחה נתמכת על-ידי השווקים המתפתחים - סין (16% ), ברזיל (42% ) והודו (11% ).

לסיכום, בעוד שהתוצאות החיוביות של הרבעון הראשון ב-2010 הן בהחלט סיבה לאופטימיות, חשוב להישאר זהירים לגבי העתיד. GFK-Digital World מאמינה כי אם השוק מצפה להמשך התחזקות השוק - היצרנים יצטרכו ליצור לא רק טכנולוגיות חדשות, אלא גם שימושים חדשים.

22
 22