UBS מעלה מחיר יעד לכי"ל; כיצד תשפיע העלאת התמלוגים?

האנליסט רוני בירון: העלאת תמלוגי האשלג ל-10% תגדיל את ההוצאות השנתיות של כי"ל ב-10 מיליון דולר

האנליסט רוני בירון מבנק ההשקעות השווייצרי UBS מעלה היום (ג') את מחיר היעד למניית כי"ל ל-57 שקל מ-55 שקל, בעקבות הדו"ח של משרד החקלאות האמריקני שפורסם בסוף השבוע, אשר הצביע על צפי למלאי הדוק של התירס והסויה. המלצתו של בירון נותרת על "נייטרלי" ומחיר היעד שלו גבוה ב-4.1% בלבד ממחיר המניה היום בשוק.

כמו כן, בירון מעודד מהעובדה שבחודשים האחרונים עלו מחירי האשלג בחוזי ספוט לרמות של 405-420 דולר לטון, מה שמשקף עליית מחירים של 35-50 דולר לטון. מדובר בחוזים שנחתמו בחודשים האחרונים בברזיל, אסיה ואירופה.

"התנאים בשוקי החקלאות משתפרים ומחזקים את מחירי האשלג", כותב בירון בסקירה. עם זאת, הוא מודאג מהיחלשות הדולר לרמה של 3.6 שקלים (נפילה של כ-7.5% ב-3 החודשים האחרונים), אשר מאיימת לפגוע בייצוא הישראלי, ולכן בחר בהעלאה מתונה של מחיר היעד למניה.

בירון נוגע גם בסוגיה בוערת נוספת הקשורה לכי"ל: העלאה אפשרית של תמלוגי המדינה ממכירות האשלג. לדבריו, ישנה אפשרות שהמדינה תעלה את שיעור התמלוגים מ-5% ל-10%, מה שיעלה את הוצאות כי"ל ב-10 מיליון דולר בשנה. כמו כן, ייתכן שכי"ל לא תוכל ליהנות יותר מהטבות מס שהיא מקבלת במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, אך בירון לא מציין מה לדעתו תהיה היקף המפגיעה הכספית במקרה זה.