NYSE Euronext מזמינה חב' טכנולוגיה ישראליות להנפיק בה

רונלד קנט, סגן נשיא NYSE Euronext: "דרישות המינימום ב-NYSE ירדו באופן דרמטי לכ-150 מיליון דולר; חברות עם הון קטן יותר יכולות להנפיק בבורסות כגון ה-NYSE Amex"

"בורסת ניו יורק, ה-NYSE היא מקום שונה מאד ממה שהיתה לפני המשבר הכלכלי העולמי. השינויים שעברה הבורסה עשוים לעניין מאד חברות ישראליות צומחות, במיוחד אלו המשתייכות למקור העוצמה הבולט של ישראל, המגזר הטכנולוגי" כך אומר בראיון ל"גלובס" רונלד קנט, סגן הנשיא של חברת NYSE Euronext אשר השתתף בכנס הג'רני של "גלובס" וארנסט אנד יאנג.

לדבריו "NYSE Euronext הגדירה כעדיפות אסטרטגית עליונה את הבאתן של חברות צמיחה בולטות, במיוחד אלו המשתייכות למגזר הטכנולוגי, להיסחר בבורסות אותן היא מנהלת וגל ההנפקות שהחל עם חברות עמק הסיליקון וסין מגיע כעת לחברות הישראליות. כיום רק 13 חברות ישראליות או שהנהלתן ישראלית רשומות למסחר בבורסות השונות שמנהלת החברה - אבל הכוונה היא לשנות את התמונה וכיום, יותר מתמיד, יש לנו מה להציע להן".

בשנים האחרונות הפכה NYSE, אשר נוהלה במשך שנים כמוסד ללא מטרות רווח, לחברה ציבורית המנהלת ומתפעלת בורסות שונות בארה"ב ומיזגה אל תוכה גם את פעילות קבוצת Euronext המאגדת את הניהול והתפעול של בורסות מובילות באירופה. בנוסף השיקה לאחרונה החברה את פלטפורמת המסחר האוניברסלית, ה-UTP, אשר הביאה את המסחר בבורסות שמנהלת החברה לחזית הטכנולוגית של המאה ה-21, תוך שהיא מאפשרת מענה למסחר בקצבים מהירים במיוחד תוך עמידות גבוהה במיוחד של מערכות המסחר - "אלו הם יסודות קריטיים למסחר בבורסות המובילות בעולם" מדגיש קנט ומציין כי המערכת משלבת את הפעילות בני"ע השונים הנסחרים בבורסות השונות שמנהלת החברה, ובכך היא מאפשרת נזילות במסחר בין השווקים המובילים בעולם ביעילות כמוה עוד לא חווינו.

הישראלים יכולים לבחור - הסינים כבר בחרו

"לפני המשבר הכלכלי הגלובלי מרבית החברות הישראליות הצומחות יכלו לבחור להירשם למסחר בארה"ב בעיקר בבורסת הנאסד"ק וזוהי גם הסיבה שמדד הנאסד"ק כה מוכר בישראל, אך כיום יש לחברות הישראליות את זכות הבחירה, הן גם יכולות לבחור להיסחר ב-NYSE. להבדיל מהימים טרם המשבר, אז יכלו חברות לגשת להנפקה בבורסת ניו יורק רק אם שווין עלה על חצי מיליארד דולר והן נאלצו לעמוד בתנאים נוקשים נוספים.

"כיום דרישות המינימום ב-NYSE ירדו באופן משמעותי לכ-150 מיליון דולר, כאשר לחברות קטנות יותר ישנה האפשרות להנפיק עצמן בבורסות המובילות בארה"ב המיועדות לחברות בעלות הון קטן יותר כגון ה-NYSE Amex אותה רכשה החברה לפני כשנתיים. כל זאת הינו כתוצאה מהתמקדותה של החברה בהבאתן של חברות הצמיחה הטובות ביותר מכל רחבי העולם למסחר בבורסות המובילות בעולם.

"ישנן סיבות רבות לכך שחברות ישראליות מובילות יתעניינו במה שיש ל-NYSE להציע, אבל אולי הצורה הטובה ביותר להסתכל על כך היא הבחירה שעושות כיום חברות הצמיחה המובילות במגזר הטכנולוגי ברחבי העולם, כאשר הן רוצות להנפיק עצמן בשווקים האמריקנים. מבין חברות הטכנולוגיה המובילות בעמק הסיליקון ובארה"ב בכלל בחרו 6 מכל 10 חברות להנפיק ב-NYSE. מבין חברות הטכנולוגיה המובילות של סין אשר רצו לגייס הון בשוק האמריקני, בחרו 9 מכל 10 חברות להנפיק עצמן ב-NYSE. כעת גם לחברות הישראליות הצומחות קיימת האפשרות לבחור להנפיק אצלנו אם הן רוצות לגייס כסף בארה"ב ולהנות ממסחר בשוק בעל נזילות מובטחת".

שליש מהנכסים הנזילים בעולם נסחרים ב-NYSE Euronext

נציין כי NYSE Euronext הינה חברה המשמשת כמפעילת השווקים הפיננסים הגדולה בעולם אשר מספקת את טכנולוגיות המסחר המובילות בעולם הפיננסי. החברה מתפעלת פלטפורמות מסחר ב-7 בורסות בארה"ב ובאירופה בהן נסחרות מניות, כמו גם 7 שווקים מרכזיים בחמש מדינות בהם נסחרים נגזרים כגון חוזים עתידיים, אופציות, אג"ח ומוצרים סחירים נוספים.

בבורסות של NYSE Euronext נסחרים שליש מהנכסים הנזילים בעולם, כאשר שווי השוק הכולל של החברות הנסחרות בבורסות אותן מתפעלת החברה הגיע ל-22.2 טריליון דולר בסוף חודש ספטמבר 2010 ובבורסות אלו נסחרים מדי יום נכסים בשווי ממוצע של כ-96 מיליארד דולר. בבורסות של NYSE Euronext נסחרים כ-8,000 ני"ע מונפקים שונים מ-55 מדינות, כאשר 70 מ-100 החברות הגדולות בעולם רשומים בשווקים שמנהלת החברה.

קנט מציין כי התפיסה שרווחה בעבר כי ב-NYSE נסחרות רק חברות הבלו צ'יפ כשהמסחר בבורסת ניו יורק נשען על הסוחרים הפועלים מאולמות המסחר - השתנתה לבלי הכר. "אם מסתכלים על 50 החברות המובילות במדדי הדאו ג'ונס וב-S&P500 רואים מה התרחש ב-30 השנים האחרונות, דבר ראשון התרחבה ההשקעה בחברות שאינן חברות בלו צ'יפ וכאן המקום לציין שוב את הסקטור הטכנולוגי, היקפי המסחר ומהירותו גדלו באופן אקספוננציאלי המתאים לדור האינטרנט. שנת אינטרנט דומה קצת לשנת כלב- השווה 7 שנות אדם - כל העולם נע היום במהירויות גדולות מאד ואנחנו בלי ספק עומדים בקצב".

למה הפעילות הישראלית כל כך מינורית?

לאחר שהתרשמנו מהיקף פעילות המסחר העולמית ב-NYSE Euronext, בולטת הפעילות המינורית של החברות הישראליות בבורסות שמנהלת החברה, רק 13 חברות ישראליות או שהנהלתן ישראלית רשומות למסחר בשווקים שמפעילה החברה, מהן 4 חברות המאוגדות בארה"ב, ושווי השוק הכולל שלהן מסתכם ב-13.6 מיליארד דולר. ועל כך אומר קנט "לפעילות הנמוכה של החברות הישראליות ב-NYSE יש סיבות טובות, אך הסיבות הטובות הן רעות מאד והסיבה שאני נמצא פה היא בשל כך שהכרנו בכך שישראל חשובה לנו הרבה יותר ממה שבא לידי ביטוי עד כה - זהו הצעד הראשון, בכוונתינו להתמודד עם מצב זה ולתקן אותו".

אמדוקס , שנסחרת בבורסת ניו יורק, ה-NYSE לפי שווי של כ-5.9 מיליארד דולר, היא החברה הגדולה ביותר ברשימה הישראלית, אך החברה מאוגדת בארה"ב כמו גם אורמת , אלון USA , ודלק US . את השווי הגבוה ביותר מבין הישראליות המאוגדות בישראל והנסחרות ב-NYSE מייצגת מניית חברת סלקום אליה מצטרפת לבורסה זו גם מניית רבוע כחול , בבורסת ה-AMEX נסחרות 3 מניות של חברות ישראליות: פרוטליקס , נייר חדרה ופרולור ,ובבורסות האירופיות המשתייכות ל- NYSE Euronext נסחרות עוד 4 חברות אשר הגדולה בהן היא קרדן הנסחרת לפי שווי של 570 מיליון דולר.

צוות של NYSE Euronext בראשות קנט שהה בשבוע האחרון בישראל ונפגש עם גורמים בכירים בממשלה, עם חברות ישראליות, עם קרנות הון סיכון, עם ראשי הבנקים ועם ראשי הבורסה לני"ע על מנת שהחברות הישאליות שיוכלו לשמוע מה יש ל-NYSE Euronext להציע להן. "אנו יודעים שהישראלים הם גאים מאד, עצמאיים מאד ובעלי סטנדרטים גבוהים - ואנו מתכוונים לתת להם את השירותים להם הם שואפים".

בשבוע שעבר אירחה בורסת ניו יורק את "יום ישראל" בו חולקו אותות כבוד לשרי אריסון, לבנק הפועלים ולנובל אנרג'י השותפה לתגליות הגז הגדולות בחופי ישראל, רונלד קנט אשר עבד במשך שנים רבות בתפקידים מובילים בגולדמן זאקס ולפני כן במורגן סטנלי סיפר כי פגש שם את חברו משכבר הימים, יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, ואמר "שמחתי מאד לראות את יאיר עומד על הפודיום בניו יורק ומקבל את אות הכבוד בעבור בנק הפועלים, בנק אותו אני מעריך מאד, שמחתי לראות כי זכה בהכרה כה מכובדת - אך לא הייתי מופתע מכך בכלל".