בריטניה: תביעה נגד שורטיסטים שמשמיצים מניות בפורומים

התביעה הוגשה לרשות ני"ע הבריטית ע"י חברות נפט וגז בבריטניה הנסחרות בבורסת ה-AIM, בטענה כי השורטיסטים פרסמו בפורומים באינטרנט דברים שהובילו לירידת מחיר המניה

אפשר לפקח על הרשת? רשות ניירות ערך בבריטניה (ה-FSA) חוקרת פורומים באינטרנט בהם "מריצים" מניות. הרשות בוחנת את יחס הרגולטורים לשיחות שנערכות אונליין לאחר הקשר להתנהלות במניות חיפושי הנפט והגז בהן ישנו חדש למניפולציה ואיומים פרטיים.

ההערכות הן כי יותר מחצי תריסר חברות הנסחרות בבורסת ה-AIM, המשמשת בורסה אלטרנטיבית אשר הפיקוח הרגולטורי עליה הוא קל יחסית, התלוננו על פעולות כגון אלה ברשות.

בחברות מאמינים כי גורמים פרטיים אנונימיים מדברים רעה על מנייתיהן בפורומים וגורמים להורדת מחיר המניה, בעוד שהם מרוויחים כסף ממכירה בשורט שלה והתכסות של הפוזיציה על-ידי קניית המניה במחיר נמוך יותר.

בנוסף נבדקה טענה, שהתבררה כנקייה, לפיה התקשרו אנשים בעלי תיעוד עברייני לבתיהם של דירקטורים בחברה ואיימו עליהם טלפונית.

החברות נוסטרה טרה נפט וגז ונייטהוק אנרג'י, שהונפקו הקיץ, ואשר לא נמצאה עדות לתלונתם, היו בין החברות שהגישו את התלונות ל-FSA. הם כבר הצליחו לכפות באמצעות צו בית משפט על אתרים בהם התנהלו הפורומים לפרסם את פרטיהם האמיתיים של טוקבקיסטים. מנכ"י החברות קוראים לרשות ניירות ערך לשפר את הפיקוח על פעלות מסוג זה.

מזה 5 שנים קיימת זכות רגולטורית ל-FSA לקנוס גורמים פרטיים ב-15 אלף ליש"ט על הפצת מידע שגוי שנמסר בנוגע למניה רשומה. אך הקשחה של הרגולציה עלולה להיות בלתי אפשרית מאחר שלא ניתן לפקח באופן רציף על כל המקומות ברשת בהם מתקיימים דיונים בעניין, ומאחר שב-AIM נסחרות לרוב מניות דלות סחירות, שכל עסקה גדולה בהן עלולה להזיז באופן חד את המחיר בשוק, וקשה יהיה להוכיח את הקשר בין דברים בפורם להתרחשויות במניה. "הפורומים הם משהו מאסיבי וקשה לשליטה", נמסר.