מפתח נסטקייפ משיק דפדפן חברתי: גישה מהירה לרשתות ולחברים

מארק אנדרסן השקיע 10 מיליון דולר ב-RockMeIt מתוך מחשבה כי מרבית הפעילות האינטרנטית מבוססת על פעילות בפייסבוק, חיפוש בגוגל, והעלאת ציוצים לטוויטר

16 שנה אחרי שפיתח את הדפדפן המסחרי הראשון, נטסקייפ, מארק אנדרסן ממשיך להמר על שוק הדפדפנים. אתמול (ב') הושק בגרסת בטא סגורה דפדפן אינטרנט חברתי חדש בשם RockMelt, שבו מושקע גם אנדרסן (ממייסדי נטסקייפ), במסגרת קרן הון סיכון שהקים ביחד עם בן הורוביץ.

הדפדפן החדש מותאם לעידן המדיה החברתית, מתוך מחשבה כי מרבית הפעילות האינטרנטית של הגולשים מבוססת על פעילות בפייסבוק, חיפוש במנוע החיפוש גוגל, העלאת ציוצים לטוויטר ומעקב אחר עשרות אתרים.

מאחורי פיתוח הדפדפן החדש עומדים שני מפתחים שעבדו בעבר עם אנדרסן - טים האווס (סמנכ"ל טכנולוגיות) ואריק וישריה (מנכ"ל). ההשקעה של אנדרסן בהיקף של 10 מיליון דולר מהווה חותמת של אמון בפוטנציאל של המוצר החדש.

"עבורנו זהו סיכוי לבנות את הדפדפן מההתחלה", אמר אנדרסן. "אלה דברים שהיינו עושים בנטסקייפ אם היינו יודעים איך אנשים ישתמשו בעתיד ברשת האינטרנט".

הדפדפן, שההרשמה אליו ניתנת רק לגולשים שיש להם חשבון בפייסבוק, מציגה בפני הגולש חלונית ניווט מרכזית ושני סרגלי צד, המתבססים על ההעדפות והרגלי צריכת התוכן של הגולש. בסרגל השמאלי מופיעים החברים המועדפים של המשתמש, כשניתן בקלות לנהל צ'אט עם כל אחד מהם או לשלוח לינק לכתבה ישירות מהדפדפן. בסרגל הימני מופיעים אתרים ושירותים חברתיים מועדפים, כגון פייסבוק וטוויטר, המאפשרים למשתמש להעלות סטטוסים, לצייץ בקלות ולגלות תוכן חדש, מבלי לעזוב את העמוד הראשי.

אולם, RockMelt הוא יותר מאשר פייסבוק וטוויטר - הוא גם כולל פיצ'ר חיפוש המאפשר לראות תצוגה מקדימה של תוצאות חיפוש מגוגל, ולקבל החלטה מושכלת על איזו תוצאה כדאי להקליק. הדפדפן, שמבוסס על פרויקט הקוד הפתוח שמאחורי דפדפן כרום של גוגל, שומר את ההעדפות של המשתמשים בשרת חיצוני, ולכן גולשים יכולים להתחבר לדפדפן המותאם להם אישית מכל מחשב.

"באינטרנט צריך חוויית גלישה מסוג חדש", אמר וישריה. את העובדה שלפני שלוש שנים הושק דפדפן חברתי בשם Flock, שלא הצליח לכבוש את לב המשתמשים למרות שזכה לתהודה תקשורתית נרחבת, מסבירים היזמים בשאלת העיתוי.

"אנחנו מקלים על המשתמש להישאר בקשר עם החברים ועם המידע", הוסיף.

למרות שמאחורי הדפדפן החדש עומדים משקיעים מוכרים, RockMelt עומדת בפני משימה קשה - לחדור לשוק צפוף שבו פועלות השחקניות הגדולות מיקרוסופט, גוגל ואפל. על-פי אתר Clicky, נתח השוק של אינטרנט אקספלורר אמנם נשחק בשנתיים האחרונות אך עדיין עומד על 49.1%. אחריו מדורג פיירפוקס של מוזילה (31.3%) וכרום של גוגל (11.9%).

בהתחשב בכך שנטסקייפ צברה פופולריות בתחילת דרכה אך הובסה על-ידי מיקרוסופט, שפיתחה את אינטרנט אקספלורר והטמיעה אותו במערכת ההפעלה שלה, ועל רקע ההתלהבות סביב גרסת אינטרנט אקספלורר החדשה, ל-RockMelt יש עוד דרך ארוכה לפניה, לפני שהמתחרות יתחילו להילחץ.

11
 11