יוצר CSI: "הציפייה לפרק בשבוע הבא היא מיושנת ולא הגיונית"

אנטוני זוויקר, יוצר הסדרה הנצפית ביותר בעולם, בראיון בלעדי ל"גלובס": "היום סדרות טלוויזיה צריכות לחיות כל הזמן על כל המסכים - בסלולר, בלפטופ ובטאבלט"

אנטוני זוויקר, אחד מיוצרי הטלוויזיה החשובים בזמננו, לא מסוגל לראות דרמה בטלוויזיה. כשהוא כבר מתיישב על הכורסא בסלון, הוא דווקא יעדיף לראות פוטבול אמריקני או ריאליטי כמו "מטבח הגיהנום" ו"נולד לרקוד".

האיש שהביא לעולם את מה שאולי נחשב לפורמט הטלוויזיה המהודק, הקר והמחושב ביותר - "CSI" - מעדיף את הטלוויזיה שלו יצרית, רגשנית ולא צפויה.

"אני מאוד אוהב טלוויזיה", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס", "אני צופה כמו כולם כדי לברוח ולהירגע. אבל אם אני עובד בטלוויזיה, אני לא רוצה להמשיך ולעבוד בטלוויזיה גם אחרי שאני מגיע הביתה".

הסיבה להימנעות של זוויקר מסדרות דרמה היא יכולת הניתוח האין סופית בה הוא ניחן. "אני רואה טלוויזיה ויודע בדיוק מתי הרשת התערבה ומתי נעשתה עריכה של הרגע האחרון, ואז אני אומר לעצמי שיכולתי לעשות את זה כך או אחרת", הוא מספר. "בסרטים זה משהו אחר, אתה משלם את הכסף ונהנה. אני אראה אמנם 'מד מן' או 'סופרנוס', אבל רק במידה".

זוויקר, שמנצח היום על 3 סדרות של "CSI" (לאס-וגאס - המקורית, ניו-יורק ומיאמי), הוא בנה של נערת קזינו חד-הורית מלאס-וגאס. דבר בחייו לא אמור היה להוביל אותו למעמדו בעולם הטלוויזיה האמריקני והעולמי, פרט לשעות ארוכות של ילדות בודדה, בהן בעיקר הפליג בדמיונות וקרא ספרים.

אחת האגדות עליו מספרת שכילד נהג להשמיד ספרים שקרא, כדי שאחריו איש לא ירכוש את הידע שעכשיו היה שלו. במשך שנים התפרנס מכתיבת מכתבי ערעור לעצורי עיר החטאים ועבודות לסטודנטים עצלנים.

הרעיון ל-"CSI" עלה בו כשבאחד הימים קראה לו אשתו לראות סדרת תעודה על מעבדה לזיהוי פלילי, והוא פספס את המשמרת כנהג באחד המלונות בסטריפ.

היום, למעלה מ-10 שנים אחרי, הוא המפיק בפועל של הסדרה הנצפית ביותר בעולם, עם קהל של כ-74 מיליון בני אדם מדי שבוע.

"הטלוויזיה עקפה את הקולנוע"

"אנחנו בתור הזהב של הטלוויזיה שנקלע למהפכה טכנולוגית", כך מגדיר זאת זוויקר, שטוען כי שמע שישראל היא "המקום המדהים בעולם". לדבריו, "רק בעשור זה הפקנו את תוכניות הטלוויזיה הטובות ביותר שהופקו אי-פעם - 'עמוק באדמה', 'מד מן', 'CSI' ו'הסופרנוס'. אני חושב שהטלוויזיה עקפה מזמן את מה שיש בקולנוע, היא התקדמה המון - והרבה נעשה בזכות 'CSI'".

זוויקר, שיבקר בקרוב בישראל במסגרת כנס סלקום מדיה שייערך ב-16.11, הולך לדבר על ה"סיפור" הטלוויזיוני בימינו. "שעה בטלוויזיה היום לא מספיקה לתוכנית טלוויזיה. זו צריכה להיות התמודדות עם 365 ימים בשנה. בקרוב הכול צפוי להשתנות", הוא מסביר.

לדבריו, הציפייה הזו לסדרה אהובה שתשוב לחיינו רק בשעתו הקבועה של הפרק בשבוע הבא - כבר מיושנת ואף לא הגיונית.

"זו כבר לא התרבות שלנו יותר. אתה זוכר שרק לפני כמה שנים נהגנו להאזין לרדיו וחיכינו שהשיר שאהבנו יגיע? היום זה ארכאי. הכול משתנה. בעוד 5 שנים תוכנית להיט שלא תחצה פלטפורמות - לא תשרוד. אנשים רצים יותר לתוכן, הם רוצים חוויה יומיומית, לכן פייסבוק עובד מצוין. אנשים מגיבים באופן מאוד חיובי למה שאנשים אוהבים. פייסבוק מחבר אנשים שרוצים מעורבות גדולה יותר עם המותג, ואנשים כמוני יצטרכו למצוא את ה-DNA של זה ביצירות שלנו".

- מה השתנה באופן שימור המותג בטלוויזיה, היום לעומת התקופה בה התחלת לעשות את "CSI" בשנת 2000?

"כשהתחלתי לעשות את 'CSI' שברתי למעשה את כל החוקים של הטלוויזיה. תוכנית מדע שמתרחשת בווגאס, זה לא משהו שנשמע כמו להיט. אבל מצאנו דרך להפוך את המדע למשהו כיפי וסקסי. עשינו, כבר לפני 10 שנים, משהו מאוד קולנועי.

"השוני היום הוא שבעבר לא חשבתי על כל נושא הקרוס פלטפורם כחלק הכרחי ב-DNA של הסדרה, אבל ככל שהתקדמנו, חשבנו איך אנחנו ממשיכים את הסיפור שהתחיל על המסך וממשיך בסלולר, בלפטופ ובטבלט. איך להעסיק את הקהל מעבר לשעה, לתת לו תחושה שהוא מושקע בסדרה".

הסדרה היא רק התחלה

לדברי זוויקר, כל תהליך היצירה הוא אחר לגמרי. אם בעבר סביב שולחן הכותבים הצטופפה חבורה יצירתית ולא רחוצה משעות של נדידה בדמיון, היום צוותי הקונספט נראים אחרת לגמרי.

"היום במקום הרבה כותבים, רואים בפיתוח התוכנית מפיקי חברות סלולר ומנהלי אפליקציות וגיימינג", הוא אומר. "כולם מעורבים הרבה יותר. התשובה הפשוטה לזה היא שבעבר זו היתה רק הסדרה, ומקסימום ראית את ה-DVD. היום הסדרה היא רק ההתחלה - ומשם זה ממשיך וממשיך לאינטראקציה שמעסיקה אותך ומובילים אותך לראות בשבוע הבא. לא נותנים לאנשים ללכת לאיבוד, יש להם מערך שלם שהופך את המעורבות לגדולה יותר, אשר מדברת לכולם".

- וכל זה לא מביא לפיחות משמעותי במעמדה של הטלוויזיה?

"העבודה שלי היא לשמור על הטלוויזיה בריאה. לשמור על המיליונים בברודקאסט זה חשוב. אני מאמין שהכסף עדיין בטלוויזיה, וברודקאסט הוא עדיין שידור לשוק רחב, ואת זה חשוב לזכור. באינטרנט אתה יכול להגיע למאות מיליונים, אבל האירוע חייב להתחיל בברודקאסט - שם זה קרה".

זוויקר נותן דוגמה כיצד תראה בעיניו הטלוויזיה בעוד כ-5 שנים. "אתה רואה את הפרק ומנסה לצורך העניין למצוא רוצח", הוא משרטט את הסצנה, "כשהוא בורח ונגמר הפרק, אתה יכול ללכת לאתר ולראות מצלמות מעקב שיעקבו אחריו, ואז אתה יכול לבקש מהצופים לעשות שימוש בגוגל מאפס ולמצוא אותו. אחר-כך הם שולחים התראות אחד לשני ממקומות שונים, ואתה יכול לצלם ולהעלות לאתר ובשבוע אחרי, למצוא את הרוצח. אם נעשה את זה נכון, עד שנחזור למסך יהיה כל-כך הרבה באזז, וגם נוכל לעשות מזה כסף בדרך על-ידי הורדה של כל מני אפליקציות".

- זה יקרה גם ל-CSI?

"אני לא בטוח שזה יתאים ל-CSI, בטח שלא עכשיו שחלק עיקרי מצופיה הוא כבר מבוגר יחסית דמוגרפית, ויש לו את ההרגלים שלו. הפילוסופיה הזו תוכל לעבוד רק בתוכנית טובה, חדשה, שמיועדת לקהל צעיר. אני בתהליך היצירה שלי היום חושב על הצעירים, לערב יותר טבלטים כמו iPad, יותר יכולות סלולריות".

תופעה תרבותית כזו יצר זוויקר בספטמבר 2009 כאשר המציא את ה-"דיגינובל", מעין ספר מתח חוצה פלטפורמות, ראשון מסוגו, המשלב בתוכן שלל מדיות.

"Level 26: Dark Origins" הוא בעיקרו ספר, אך הוא גם סרט וגם אתר אינטרנט אינטראקטיבי, באותה החבילה. מדובר היה ברב-מכר עולמי, כאשר באתר של הספר חברים 100 אלף איש.

בחודש שעבר הוציא זוויקר המשך לרומן - "Level 26: Dark Prophecy", ואף עשה "קרוסאובר" בין התופעה ל-"CSI" שלו, כאשר אחת הדמויות מהרומן הופיע בסדרת הלהיט.

- הרעיון להרחיב את "CSI" ל-3 סדרות היה חלק מהאסטרטגיה לביסוס המותג בעבר. האם כעת הוצאת סדרה חדשה תתייתר?

"אני לא חושב שיש מקום ליותר מ-3 סדרות של 'CSI'. אולי יהיה סרט. אבל אני בטוח שלא תהיה תוכנית נוספת, אולי תוכניות פשע אחרות".

- "חוק וסדר" הוציאו השנה סדרה חדשה תחת המותג.

"כן, אבל הם נפרדו מהסדרה המקורית. אני חושב שהיה חכם מבחינתם לשמור על 3 תוכניות באוויר. אבל צריך לשאול מה שונה בתוכנית החדשה, ולדאוג שלא מביאים אותו הדבר".

- אתה רואה בהם יריבים?

"אני לא רואה בהם יריבים, אני מכבד אותם. הדבר המשותף היחיד בינינו הוא שאנחנו שני מותגים ששמים יותר מ-6 תוכניות באוויר. אנחנו מכבדים אותם מאוד".

- לאור ירידת הסדרה המקורית של "חוק וסדר" והירידה ההדרגתית ברייטינג שלכם, נשאלת השאלה מתי יהיה סופה של "CSI"?

"זה מותג חשוב מאוד. לכל תוכנית טלוויזיה יש את הזמן שלה, אבל אנחנו מאמינים שיש לנו עוד הרבה זמן, אנחנו חושבים שיש עוד 7או 8 שנים. אנחנו רוצים להמשיך ולבדר אנשים בעונה ה-11, אנחנו עדיין בפריים-טיים, ויהיו הרבה דברים חדשים. הרייטינג של השנה לבדה מאוד מפתיע, ועשינו קצת שינויים, הטון יותר נוח לעיכול. אנחנו מוצאים את הסדרה מאוד נכונה לתקופה הזו".

"אמצעי המדיה הנוספים מקבלים חיות משל עצמם"

"פעולות נלוות לטלוויזיה זה משהו שיעבור מהעולם. מתחיל להיות שימוש אחר במדיות הנוספות - בסלולר ובאינטרנט - הן מקבלות חיות משל עצמם" - כך אומר סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן.

נושא זה יהיה אחד המרכזיים בכנס סלקום מדיה, שמתקיים זו השנה השלישית ברציפות ב-16 בנובמבר בתל-אביב. השנה החליטו בסלקום ללכת על תפיסה שאותה הם מכנים המהפכה הסלולרית הבאה - Mobile is Everything. הרעיון הוא שעולמות התוכן, הקמעונאות והמסחר יתכנסו לעולם הסלולר.

"פיתחנו חזון מסוים לסלולר, שיצמצם את הפער בינינו ובין התעשייה המשלימה", אומר כהן, "רצינו לעשות כנס שיחשוף את אנשי התעשייה הקמעונאית, הפיננסית והתוכנית, ויגרה אותם למחשבה. המטרה שלו היא לבוא ולעורר חלק מהתעשייה הזו אל תוך העולם של הקונסולידציה של המדיה".