הלחץ הציבורי עבד: דואר ישראל לא יטיל את "מס eBay"

הקונים ב-eBay ואמזון יכולים לנשום לרווחה: בינתיים לא יוחל התהליך הממוחשב האחיד גם על שירות הצרורות הבינלאומי של חברת דואר ישראל

הקונים והסוחרים באמצעות אתרים דוגמת eBay או אמזון יכולים לנשום לרווחה. בדואר ישראל מבהירים הבוקר (ב') כי מלכתחילה לא היתה כוונה לכלול בשלב זה את שירות הצרורות. רוב המשלוחים מאמזון, דיל אקסרטים, eBay ועוד מגיעים בשירות זה, שימשיך ללא שינוי וללא עמלת שחרור ממכס.

כיום, אגב, מותר לכל אדם בישראל לייבא פריט באמצעות דואר ישראל, או באמצעות כל אחת מחברות השילוח הבינלאומיות וחברות נוספות הפועלות בתחום ההובלה הבינלאומית, ללא תשלום מסים, אם הפריט עומד בקריטריונים הבאים: החבילה אינה מכילה פריטים האסורים ביבוא ואינה מכילה טבק או אלכוהול, הפריט אינו דורש אישור של רשויות מוסמכות, ערך התכולה של החבילה אינו עולה על 50 דולר (כאשר החבילה מכילה מוצרי טכסטיל, ערך התכולה אינו עולה על 75 דולר), ועל גבי החבילה קיים תיאור ברור של התכולה, הכולל את פירוט עלויותיה (ערך התכולה וערך ההובלה).

בדואר אומרים ששינוי נדרש כי התהליך הקיים היום הוא תהליך ידני מיושן, במסגרתו אין מתקיים רישום פרטני ממוחשב של כל פריט, כפי שאגף המכס דורש מכל פריט המיובא לארץ בכל חברה אחרת. בכך נפגעת יכולת המעקב אחר מהות הפריט ואופן הטיפול בו.

שנית, משנת 2006 הפך הדואר לחברה אשר פועלת בשוק תחרותי ואשר אמורה לממן את כל הוצאותיה מתוך הכנסותיה. בנוסף, כל חברות השילוח האחרות העוסקות בהובלה של פריטי יבוא מחו"ל לארץ, מבצעות תחת אחריותן את תהליך השחרור ממכס באורח ממוחשב, נושאות בעלויות התפעול של השירות ומתחרות באותו שוק בו פועלת חברת דואר ישראל.

חברות אלה טוענות כי יכולת התחרות שלהן בחברת דואר ישראל נפגעת כאשר חברת דואר ישראל פטורה מביצוע תהליך השחרור על כל עלויותיו, ואילו על כולן חלה החובה לספק שירות זה בעצמן ועל חשבונן.

כאן המקום לציין כי חלקה של חברת דואר ישראל בשוק חבילות היבוא מחו"ל נמוך מ-25%, והיא אף אינה השחקן הגדול ביותר בשוק זה, הנתון בתחרות חופשית ומלאה שנים רבות.

לפיכך, לפני מספר שנים, לאחר שרשות המסים החליטה לאחד את אופן השחרור של פריטי יבוא בכל הערוצים ולהנהיג לגביהם תהליך ממוחשב, וכן לאחר שחברות השילוח הבינלאומיות הלינו על חוסר שוויון בינן לבין הדואר, הודיע אגף המכס לחברת הדואר כי עם שינוי המעמד לחברה, יהיה עליה להיערך לביצוע התהליך האחיד הממוחשב הנהוג בכל הענף בעזרת סוכן מכס מורשה, כפי שפועלות כל החברות האחרות העוסקות בשילוח בינלאומי, וזאת לגבי כל הטובין הנכנסים מחו"ל באמצעות שירותי הדואר.

בעתיד הקרוב, במסגרת שלב ב' של התוכנית להרחיב את התהליך האחיד הממוחשב, הוא יוחל גם על חבילות המגיעות מחו"ל בשירות הבינלאומי הרגיל של חברת דואר ישראל, אך עדיין לא על פריטים המגיעים בשירות הצרורות הבינלאומי.

לפיכך, שחרור פריטים המיובאים בשירות החבילות הרגיל של חברת דואר ישראל והעומדים בתנאים שפורטו יהיה כרוך בעמלה בסך 34.80 שקל, כולל מע"מ, המבוססת על העלויות של ביצוע התהליך, לרבות עלויות ההעסקה של סוכן מכס מטעם חברת דואר ישראל. עמלה זו נחשבת לעמלה נמוכה ביחס למקובל בשוק.

לעומת זאת, בינתיים לא יוחל התהליך הממוחשב האחיד גם על שירות הצרורות הבינלאומי של חברת דואר ישראל, ועל כן מי שמייבא פריטים באמצעות שירות הצרורות של חברת דואר ישראל לא יידרש לשלם עמלת שחרור ממכס.

חשוב לציין כי רוב ההזמנות אשר נעשות באמצעות האינטרנט מועברות בשירות הצרורות ובכללן ההזמנות מחברות כגון: Amazon, ebay ,dealextreme ועוד. בעניין זה ראוי גם לציין כי חלק מחברות השילוח הבינלאומיות אינן גובות עמלה מהנמען בעבור פריטים העומדים בתנאים האמורים, מאחר שעלות זו כלולה בדמי המשלוח במדינת המוצא.