הוקל עונשו של משליך הנעל על ביניש: שנתיים מאסר במקום 3

פיני כהן נדון תחילה ל-3 שנות מאסר בפועל, דבר שעורר ביקורת ציבורית חריפה ■ שופטי המחוזי: "העונש שהוטל על כהן חמור ביחס לענישה הנוהגת בעבירות שבביצוען הורשע"

‎‎הופחת עונשו של "משליך הנעל": פיני כהן, שזרק נעל על נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ירצה שנתיים מאסר בפועל, במקום 3 שנות מאסר בפועל שנגזרו עליו בבית משפט השלום - כך קבע הבוקר (ג') בית המשפט המחוזי בירושלים, שקיבל את ערעורו של כהן על חומרת עונשו.

הפחתת העונש היתה צפויה על רקע הודעת הפרקליטות בדיון בערעור שהתקיים לפני כשבועיים, לפיה היא אינה מתנגדת להקלה בעונש של כהן.

‏כהן הורשע בעבירות של גרימת חבלה של ממש, היזק בזדון וזילות בית המשפט, לאחר שבמהלך דיון בבית המשפט העליון קם לפתע והשליך את אחת מנעליו לעבר ביניש, תוך שהוא צועק לעברה: "מושחתת, הרסת לי את החיים". הנעל פגעה בראשה של ביניש, ומעוצמת הפגיעה נשברו משקפיה, והיא נפלה ממושבה על הארץ.

‏ביוני האחרון גזר בית המשפט על כהן את העונש המקסימלי בגין העבירות בהן הורשע - 3 שנות מאסר בפועל - וכן הופעל חודש מאסר על-תנאי שהיה תלוי ועומד נגדו בגין עבירות קודמות.

שופט בית משפט השלום בירושלים, שמעון פיינברג, ציין בגזר הדין כי כהן במעשהו "קרא תיגר על המערכת המשפטית כולה". ההחלטה להטיל על כהן עונש כה כבד זכתה לביקורת ציבורית רחבה.

‎‎עונש חמור יחסית

‏נשיאת המחוזי, השופטת מוסיה ארד, ושופטי ההרכב יעקב צבן ומשה סובל, ציינו כי "המעשה שביצע המערער אכן מופלג בחומרתו... הפגיעה כוונה אל ראש הרשות השופטת, שהיא אחת מרשויות השלטון במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. חומרת המעשה נעוצה גם באלימות שבה הוא בוצע וכן בזילות החמורה של בית המשפט".

כן הוסיפו השופטים כי "אירוע האלימות הנידון מצטרף לגל האלימות הגואה בחברה ומחייב ענישה ממשית, חמורה ומרתיעה", ועל כן הם סבורים כי עונש מאסר ממושך הנו עונש ראוי.

עם זאת, השופטים קיבלו את עמדתו של בא-כוח המדינה, עו"ד יובל קפלינסקי, לפיה גם עונש מאסר בפועל מופחת מהעונש המירבי הקבוע בחוק עונה על מטרות הענישה וההרתעה.

בנוסף, השופטים הודו כי מדובר בעונש חריג ביחס לעבירה שביצע כהן. "העונש שהוטל על המערער הוא עונש חמור ביחס לענישה הנוהגת בעבירות שבביצוען הורשע המערער ובעבירות של תקיפת עובדי ציבור בכלל ושופטים בפרט", ציינו.

‏השופטים התחשבו גם בנסיבותיו האישיות של כהן, שאינן קלות. בית המשפט התייחס גם לכך שעברו הפלילי של כהן הוא ברובו ישן; לכך שהוא הודה בשלב מוקדם במרבית המיוחס לו; ולעובדה שלא מדובר בעבירה של תקיפה בנסיבות מחמירות או בגרימת חבלה חמורה. ‏‎‎‏