"אנחנו רוצים לגדול ולהפוך ל-eBay הישראלית, ולהציע לגולשים עולם שלם של סוחרים. יד2 כבר הוכיחה שעולם המתווכים בתחום הנדל"ן עובד, ועכשיו אנחנו צריכים להוכיח שגם עולם הסוחרים בפריטים מיד שנייה עובד" - כך אומר ל"גלובס" יבין גיל-מור, המנכ"ל החדש של אתר הלוחות יד2, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד.
גיל-מור הגיע לחברה במקום המייסד, שון תל, כחודשיים לפני שוואלה הודיעה על רכישת השליטה באתר לפי שווי של 156 מיליון שקל.
לדבריו, "יד2 יכולה להיות פלטפורמה מדהימה עבור הסוחרים. כל עסק יכול למכור ביד2 את הסחורה או המלאי שנשאר לו, בין אם זה גאדג'טים, חולצות או כלי נגינה. כבר היום יש פעילות ערה, שעומדת על כ-10% מסך המסחר בפריטי יד שנייה, אבל זה יכול לגדול ל-50% בשנתיים הקרובות. זה בהחלט אחד ממנועי הצמיחה שלנו, ויהווה מקור לזרם הכנסות חדש".
למרות ש-eBay העולמית כבר גיירה את האתר שלה, ויש לה אף נציגות מקומית באמצעות הסניף המקומי של החברה-הבת PayPal, גיל-מור סבור כי "הסגמנט של יד שנייה הוא כבר מפלצת בפני עצמה באתר, ואילו המודל של eBay פחות מתאים להוויה הישראלית. בישראל אין מכשול של ריחוק פיזי שלא מאפשר לסוחר ולרוכש להיפגש". אולם, באותה נשימה הוא אומר כי "הכניסה של eBay לישראל הפכה אותנו ליותר ערניים לנושא".
- ומה לגבי שיתוף-פעולה עם PayPal, שרק לאחרונה גיירה אף היא את המוצר?
"PayPal (אמצעי תשלום מקוון ומאובטח, נ"פ) זה בהחלט גוף מעניין, ואנחנו מנהלים עמו שיחות. ברגע ש-PayPal עבר לוקליזציה, הוא בהחלט הפך לשחקן משמעותי, ולכן יש סיכוי שנשתף עמו פעולה כשנרגיש שהמוצר בשל ורלוונטי".
גיל-מור (41) הוא מוותיקי סצנת האינטרנט המקומית. הוא נמנה עם מקימי msn ישראל ואף עמד בראשה. "הייתי חלק מהצוות הראשוני שהגדיר דברים חדשים באינטרנט", נזכר גיל-מור. "זה הפך להיות האתר הרווחי הראשון של msn בעולם, והיתה לו נקודת פתיחה מצוינת - קהל משתמשים גדול ואי-מייל מעולה. זה מאוד מעציב מה שקרה לאתר, כנראה שמישהו נרדם שם, והגולשים פשוט המשיכו הלאה".
לאחר מכן גיל-מור כיהן כמנהל השירותים והמוצרים של בזק, ובין היתר היה אחראי על פיתוח מנוע החיפוש b144. על הרכישה בידי וואלה הוא אומר: "זו היתה הזדמנות אדירה מבחינת יד2 - יש עולמות סינרגטיים שיכולים לחסוך עלויות ולמנף פעילויות חדשות. זה יצר את אחד הגופים החזקים בארץ, ואנחנו שמחים שיש לנו שותף כריזמטי כמו וואלה".
היום מנהל גיל-מור 100 עובדים, ואחראי על פעילות קבוצת יד2, שכוללת גם את אתר השוואת המחירים "kama" ואתר הדרושים "JobCity".
עסקת הרכישה של וואלה שפכה גם אור על הנתונים הפיננסיים של אתר יד2. ההכנסות ב-2009 הסתכמו ב-37.4 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 9.4 מיליון שקל.
מתחרה ביצחק לוי
גיל-מור מאמין מאוד בנכסי האינטרנט של הקבוצה, אבל מעל לכל הוא יחצ"ן נלהב של מודל החינמיות ברשת, שזוכה לבחינה מחודשת בשנה האחרונה. "זה נכון שיד2 מלא בפרסומות, אבל הגולשים עדיין אוהבים את האתר, יש לו הרבה פיצ'רים, והוא רווחי. אנחנו גם חברה אינטרנטית שמציעה שירות לקוחות אנושי. זה די חריג".
"JobCity (שהוקם בתחילה כשותפות עם וואלה, נ"פ) הוא שחקן צעיר, שנכנס לשוק תחרותי מאוד, אבל הבידול הוא שאצלנו ניתן להגיש קורות חיים בחינם. יש לנו כוונה להיות שחקן מוביל בעוד כשנתיים, אחרת לא היינו נכנסים לתחום".
"לגוף כמו וואלה או יד2 אין עניין בנתח שוק של 10%-15% - זה לא נכון הן מבחינה עסקית והן מבחינה מיצובית. נעקוף גם את אולג'ובס (אתר הדרושים הגדול בישראל, שנרכש בידי ynet בכ-8 מיליון דולר, נ"פ), אבל אין ספק שיש לנו עוד הרבה עבודה בשביל להוכיח שגם בתחום זה המודל החינמי יותר נכון עבור הגולשים והמפרסמים".
גם בתחום השוואת המחירים נדמה כי ל"kama" עוד יש דרך ארוכה. עד השקת "kama" לפני כשנה נשלט השוק באופן כמעט בלעדי על-ידי אתר זאפ של קבוצת דפי זהב. לפי גוגל טרנדס לספטמבר, ב"kama" מבקרים כ-15 אלף גולשים שונים מידי יום, בהשוואה לכ-50 אלף גולשים ביום בזאפ.
גיל-מור מעריך כי "נתח השוק שלנו בענף השוואת המחירים עומד על כ-15%, אבל בטווח של שנתיים נגיע ל-50%".
לדבריו, "זה שוק בצמיחה. גם לנו וגם למתחרים שלנו יש עוד הרבה לאן לגדול". גם בענף הזה, הוא מבטיח, "נהיה מקום ראשון. הסינרגיה בין יד2-וואלה ואתר 'kama' היא ברורה - אנחנו מאפשרים לגולש לברר כמה עולה לקנות מוצר חדש (אותו אפשר לרכוש גם בוואלה שופס, נ"פ), להשוות זאת למחיר המוצר מסוחר מקומי או מסוחר פרטי באתר יד2, ולקבל החלטה חכמה".
גם מחירון הרכב שהשיקה החברה, המתחרה במחירון לוי יצחק הממוסד (המוצע לגולשים בתשלום באתר winwin של ynet), מתבסס על טהרת החינם.
"מדובר במוצר בסיסי שכולם זכאים לראות ולכן אין שום סיבה שהוא יהיה בתשלום", סבור גיל-מור. "ייקח אולי זמן לחנך את השוק, אבל אנחנו כבר נמצאים במודעות גבוהה ושואפים להיות הסטנדרט החינמי".
בין הגופים שעובדים עם המחירון החינמי של יד2 נמצאים גם איגוד השמאים ובנק מזרחי-טפחות, וגיל-מור חושף כי הם נמצאים במגעים עם בנקים נוספים וחברות הביטוח. "אנחנו באמת מאמינים שהמחירון שלנו יותר מדויק - יש לנו את הכלים הסטטיסטיים להגיע למחירון הכי עדכני".
לא אוהב את הכיוון של winwin
כמרבית המותגים בישראל, גם אתר יד2 מתחזק פעילות בפייסבוק, הן באמצעות עמוד מותג (3,100 אוהדים) והן באמצעות אפליקציה ייעודית (כ-5,300 משתמשים פעילים), שהושקה לפני כחודש. אולם, בהשוואה למתחרים הכניסה של יד2 נעשתה באיחור, והאפליקציה בסיסית ומאפשרת רק להעלות מודעות מפייסבוק ולשתף עם חברים.
"כל הזמן התלבטנו איך פועלים נכון בפייסבוק", מודה גיל-מור. "היה לנו חשוב שאם נפתח אפליקציה, אז שהיא תעבוד בצורה טובה, אבל חשוב לזכור שמדובר בעולם מאוד עדין, שבו חייבים לשמור על הפרטיות של הגולש".
קשה לפספס בדבריו את הביקורת שיש לו על האפליקציה של winwin, שמאפשרת למוכרים ולקונים להכיר אחד את השני, באמצעות התממשקות לפייסבוק. "הכיוון הזה לדעתי הוא מוטעה", הוא אומר.
למרות שהאפליקציה של winwin זוכה להצלחה, עם כ-42 אלף משתמשים פעילים בחודש - גיל-מור טוען כי "לא בטוח שמי שמפרסם דירה ביד2 רוצה שכל החברים שלו יידעו מכך או שהרוכש הפוטנציאלי יידע את כל הפרטים האישיים עליו. בפייסבוק חייבים לפעול באופן מבוקר".
אולם, גיל-מור ממהר גם לפרגן למתחרים. "הומלס הוא שחקן מכובד ומוערך, וגם ב-winwin משקיעים הרבה מאוד כסף ומאמצים, ואנחנו רואים בו מתחרה ראוי. יש תחרות והיא בריאה, וזה מצריך אותנו לחדש ולהוביל". לגבי "זה וזה", איתו מנהלת יד2 מאבק משפטי, הוא אומר: "אני לא חושב שזהו שחקן משמעותי".
גם בעמוד המותג בפייסבוק לא ניכר מאמץ מיוחד מצד האתר להעלות לעמוד המותג תכנים או לעדכן אותו באופן תדיר. "לא חשבנו בהתחלה שאנחנו צריכים בכלל עמוד מותג בפייסבוק", הוא אומר. "בסוף החלטנו שכן, אבל אני עדיין מאמין שהתועלת המרכזית מגיעה מעולם השיתופים ולא מדף אוהדים בפייסבוק - אהבה למותג, אבל במובן השיתופי".
לדבריו, הפעילות בפייסבוק היא מוצלחת מאוד עבור יד2. "קרוב לעשרת אלפים אנשים ביום משתפים בפייסבוק פריטים מיד2, ויש קרוב ל-100 אלף כניסות לאתר שמגיעות מפייסבוק". לדבריו, כ-3 מיליון גולשים שונים מבקרים באתר מדי חודש.
- ומה לגבי התוכניות להשיק אתר היכרויות חינמי? נגנזו?
"אנחנו עדיין מתלבטים לגבי זה. זה נכון שאנחנו רוצים להיכנס לשוק הזה, ואני עדיין מאמין שמדובר במוצר משלים לעולם הלוחות. אבל עוד לא פיצחנו איך, ואין לנו כוונה לבנות עוד אתר היכרויות. אם נשיק אחד, זה יהיה אתר מוביל שמביא בשורה אמיתית".
"50% מהגולשים יגיעו מהסלולרי"
לצד הנכס האינטרנטי, יד2 מציעה למשתמש אפליקציה סלולרית חינמית לכל מותג, במטרה לרכב על טרנד השירותים מבוססי המיקום. בניגוד לשוק הסלולר, יבין גיל-מור מסביר כי האינטרנט הישראלי אינו ערוך לטרנד הלוקלי שצובר תאוצה בעולם. את כתובות ה-IP של המשתמשים מספקות ספקיות האינטרנט, ולא על בסיס מיקום אזורי. כך, לא ניתן לבצע חיפוש מקומי או להציע פרסומות לוקליות לגולש בישראל, אלא אם הוא הגדיר את מיקומו באופן עצמאי.
"ללא התארגנות של ספקי האינטרנט או איגוד האינטרנט, הנושא החשוב הזה לא ייפתר", סבור גיל-מור. "מעבר לפגיעה בגולש, הדבר יביא לכך שישראל, הנחשבת למעצמה טכנולוגית ומעצמת היי-טק, תפתח פער מאחורי העולם, ומעמדה יישחק".
"גם באתר יד2 אנחנו יודעים להעריך את מיקומו של הגולש, בהתאם למיקום שבו הוא מחפש דירות, לדוגמה, וזה היתרון הפרסומי שיש לנו", הוא אומר. עם זאת, עולם הסלולר טומן בחובו אפשרויות גדולות יותר, שכן ניתן לדעת איפה נמצא המשתמש באמצעות התקן GPS במכשיר. "בעוד שנתיים מהיום 50% מהגולשים של יד2 יגיעו מהסלולרי, ולכן אני מעריך כי גם נתח משמעותי של ההכנסות יגיע משם".
גיל-מור חושף ל"גלובס" כי הגירסה הבאה של אפליקציית יד2, שתשוחרר בימים הקרובים, תכלול גם פיצ'ר של Augmented Reality ("מציאות רבודה"), שיאפשר לחבר בין העולם האמיתי לעולם הווירטואלי.
"כשמשתמש ייצא לחפש דירה, הוא יוכל לצלם באמצעות הסלולרי שלו, ותוך כדי תנועה נציע לו נכסים שמופיעים בסביבה שלו ואפשרות לקבל עליהם פרטים מלאים", אומר גיל-מור.
גיל-מור אומר עוד כי "יד2 ישלב פרסומות מבוססות מיקום באפליקציה. זה יכול להיות בית עסק שמציע קופון באזור, או מתווך שירצה לחשוף למשתמש את הדירות שלו. עם זאת, זה ייקח עוד כשנה. רק אז יבשיל שוק הפרסום מבוסס מיקום בישראל".
מה חושבים ביד2 על המתחרים?
הומלס: "שחקן מכובד ומוערך".
winwin: "משקיע הרבה מאוד כסף ומאמצים, ואנחנו רואים בו מתחרה ראוי".
"זה וזה": "לא חושב שזהו שחקן משמעותי".
יצחק לוי: "אנחנו מאמינים שהמחירון שלנו יותר מדויק".