מתהדקת הטבעת סביב ויקיליקס: PayPal חוסמת את החשבון

זאת משום שהוא הפר את "מדיניות השימוש המקובלת" של השירות ■ אמזון החליטה להפסיק לארח את ויקיליקס בשרת האינטרנט שלה

חברת PayPal, שירות התשלומים המקוון, הצטרפה בסוף השבוע למספר הולך וגדל של חברות שהסירו, או איימו להסיר, את שירותי התמיכה המקוונים שלהן לאתר הדלפות המסמכים, ויקיליקס. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

פיי-פאל מקבוצת eBay, כתבה בבלוג שלה כי היא חסמה לצמיתות את חשבון התרומות שמשמש את ויקיליקס, משום שהוא הפר את "מדיניות השימוש המקובלת" של השירות. מדיניות זו מצהירה כי "שירות התשלומים שלנו לא יכול לשמש לפעילויות שמעודדות, מקדמות או מורות לאחרים לעסוק בפעילות בלתי חוקית". דובר מטעם החברה לא היה זמין לתגובה מיידית לידיעה זו, מעבר למה שפורסם בבלוג.

הצעד של פיי-פאל הוא בבחינת מכה רצינית לוויקיליקס, שגייס חלק ניכר מההון שלו באמצעות תרומות קטנות שהועברו דרך השירות. באתר של ויקיליקס נכתב כי הוא עדיין מקבל תרומות, באמצעות העברה בנקאית ותשלומים בכרטיס אשראי, שמועברים דרך חברה שנקראת Datacell, וכן צ'קים שנשלחים לתא דואר באוסטרליה.

ביום ו' האחרון, האתר לא היה זמין בשם הדומיין שלו, wikileaks.org, לאחר שספקית אמריקנית של שמות דומיין, EveryDNS.net, אמרה כי היא משכה את השירות לוויקיליקס. בינתיים, שר התעשייה הצרפתי אמר כי צרפת מתכננת לעצור חברה צרפתית שבכוונתה לארח את אתר ויקיליקס, אותו הוא כינה "פלילי".

מוקדם יותר בשבוע שעבר החליטה אמזון להפסיק לארח את ויקיליקס בשרת האינטרנט שלה, בעקבות לחץ מחברי קונגרס. אמזון הכחישה שלחצים מהממשל שיחקו תפקיד בהחלטתה, באומרה שוויקיליקס הפר את תנאי השימוש שלה בכך שפרסם חומר שאינו שלו ושעלול לסכן אחרים. אתר וויקיליקס משתמש גם בשרתים במספר מדינות אירופיות, כולל שבדיה ובלגיה.

למעשה, כותב הג'ורנל, מהליכו הנוודיים של אתר ויקיליקס משקפים את אלו של המייסד שלו, ג'וליאן אסנג', שבחודשים האחרונים עבר ממדינה למדינה נוכח התגברות הלחצים עליו. ביום ו' הוא הגיח לרגע, למטרת ראיון מקוון עבור הגרדיאן הבריטי.

פרסום מאות אלפי מסמכים סודיים של ממש ארה"ב באתר ויקיליקס בחודשים האחרונים גרם לכעס במקומות רבים, כשכמה פוליטיקאים אמריקנים קראו למעצרו של אסנג'. בנוסף, הרשויות בשבדיה הוציאו נגדו צו מעצר אירופי. הן רוצות לחקור אותו בשל האשמות באונס של אישה אחת והתעללות באחרת במהלך ביקור בשבדיה בקיץ האחרון. אסנג' מכחיש בתוקף את ההאשמות.