סקייפ נפל למספר שעות; המנכ"ל רוצה לגייס 100 מ' ד'

טוני בייטס, שהגיע באוקטובר מסיסקו, מתכנן לגייס 500 עובדים כדי להרחיב את קו המוצרים של החברה ולמצוא אפיקי הכנסה חדשים לחברה, שרק 1.4% מלקוחותיה משלמים

גיוס מאסיבי של עובדים כדי לפתח מוצרים חדשים והרחבת שיתופי-פעולה עסקיים כדי לעודד צמיחה - אלה הצעדים העיקריים שמתכנן המנכ"ל החדש של סקייפ, טוני בייטס, לקראת ההנפקה הציבורית של מפעילת שירות השיחות האינטרנטיות במהלך 2011.

בינתיים נודע היום (ד') כי שירות הטלפון באינטרנט של החברה נפל, ומיליוני משתמשים ברחבי העולם הצליחו להתחבר אליו ולנהל שיחות באמצעותו. אתר טוויטר הוצף במגוון תלונות של גולשים על הבעיות בסקייפ, והחברה מסרה בתגובה כי היא בודקת את מהות התקלות.

בייטס הצטרף לסקייפ בחודש אוקטובר השנה לאחר שעזב את תפקידו בענקית ציוד תקשורת המחשבים סיסקו. בראיון שנערך עמו השבוע במטה החדש של החברה בקליפורניה, מדגיש בייטס כי בכוונתו לגייס 500 עובדים חדשים, מרביתם מהנדסים, כדי לפתח מוצרים חדשים ולוודא שלקוחות סקייפ נהנים מאותה חוויה כשהם משתמשים בשירותי החברה באמצעות המחשב האישי, הטלפון הנייד או הטלוויזיה.

"יותר ויותר אנשים חיים בעולם נייד, דבר שהתחיל בתור מותרות אבל לבסוף שינה את הדרך בה אנחנו מתקשרים", אמר בייטס בן ה-43. "מה שחשוב עבורנו הוא להפוך את השירות שלנו לנגיש בכמה שיותר פלטפורמות ולהעניק לאנשים את אפשרות הבחירה שהם רוצים", הוא אמר.

בפני בייטס עומד האתגר של איתור אפיקי הכנסה חדשים עבור סקייפ ושכנוע יותר לקוחות של החברה לשלם עבור השימוש בשירותים שמציעה החברה. על-פי תשקיף שהגישה החברה לקראת הנפקתה, 1.4% בלבד מלקוחותיה משלמים עבור השימוש בשירותי הטלפוניה שלה. סקייפ, שהחלה את דרכה בתור שירות חינמי, מפתחת כיום מוצרי פרמיום המיועדים למגזר העסקי, דוגמת שירותי שיחות וידיאו קבוצתיות. החברה מקווה לגייס 100 מיליון דולר באמצעות ההנפקה הציבורית שלה, שכאמור מתוכנת בשנה הקרובה. "לחברות כמו סקייפ יש שפע של הזדמנויות, רק צריך להתרכז בדברים הנכונים", אמר בייטס.

בייטס עזב את לימודי הנדסת המכונות באוניברסיטת סאות'בנק בלונדון לאחר שנה אחת בלבד. עבודתו הראשונה הייתה הקלדה למחשב של נתוני כרטיסי תעסוקה לפי שעה בשנות ה-80 של המאה שעברה. לדבריו, עבודה זו ואחרות בתחום עוררה את סקרנותו לגבי מחשבים ותעשיית הטכנולוגיה.

בייטס מקווה כי ניסיונו וכן העובדה כי הוא מכהן כחבר דירקטוריון ביו-טיוב, אתר שיתוף סרטוני הווידיאו של גוגל, יסייעו לו בהובלתה של סקייפ קדימה. "יש המון אתגרים שמחכים לנו ואנשים רוצים לעבוד עליהם. אין סיבה שלא נוציא שלל מוצרים חדשים", אמר.

הגעתו של בייטס מסיסקו אירונית משהו, לאור העובדה שבאוגוסט השנה פורסמו ידיעות לפיהן ענקית ציוד התקשורת מתעניינת ברכישת סקייפ בתמורה ל-5 מיליארד דולר. ההערכות התבררו בינתיים כמוטעות, כשבמקביל פורסם כי סיסקו מתכוונת להיכנס לשוק שיחות הווידיאו הצרכני ולהתחרות בסקייפ.

בייטס עסוק בהכנות הנמרצות להנפקה

אבל בייטס לא חושב יותר מדי על סיסקו אלא עסוק בהתרחבות סקייפ ובהכנות הנמרצות להנפקה. סקייפ, שמשרדיה הראשיים ממוקמים בלוקסמבורג, הקימה מטה חדש בעמק הסיליקון כדי למשוך את כוח האדם המיומן המתגורר בסביבה. בהתאם לרוח החברה, חדרי הישיבות במשרדיה החדשים נטולי טלפונים ואמצעי התקשורת היחיד הם המחשבים עליהם מותקנות תוכנות הטלפוניה של החברה.

לסקייפ יש הסכמי שיתוף פעולה עם ספקית הסלולר הגדולה בארה"ב, וריזון, וכן עם ספקית הסלולר השנייה בגודלה ביפן, KDDI. הסכמים שחתמה עם סמסונג, פנסוניק ו-LG הביאו לכך שהתוכנה שלה מותקנת כיום ביותר מ-40 מיליון טלוויזיות HD ברחבי העולם, מציין בייטס.

סקייפ רשמה הכנסות של 830 מיליון דולר בשנת הכספים שהסתיימה ב-30 בספטמבר. באותה תקופה רשמה החברה רווח של 170 מיליון דולר לפני חישובי מס, ריבית, פחת וירידת ערך (EBITDA). החברה נהנית כיום ממעמדה כספקית הגדולה בעולם כיום של שיחות בינלאומיות ומחזיקה בנתח של כ-12% משוק זה בעולם כולו, כך על-פי נתוני חברת מחקרי השוק Telegeography.

ענקית הקמעונאות המקוונת eBay שקנתה את החברה ב-2005, מכרה את מרבית אחזקותיה בה בשנה שעברה לקבוצת משקיעים בהובלת קרן ההשקעות סילבר לייק, בתמורה ל-2 מיליארד דולר.