משקיעים זרים בהונגריה מאשימים: "המדינה פוגעת בנו"

זאת, לצורך השגת איזון תקציבי ■ האיחוד האירופי בודק את חוקיותו של "מס משבר" מיוחד שהטילה הונגריה, בעיקר על חברות זרות שפועלות בה הממשלה דוחה את הטענות

האיחוד האירופי בודק את החוקיות של "מס משבר" מיוחד שהונגריה הטילה על כמה מגזרים במשק, על רקע הסלמה בסכסוך בין הממשלה החדשה במדינה זו למבקרים שלה ביתר מדינות האיחוד האירופי.

המתח בין הצדדים גובר מאחר שהונגריה קיבלה לידיה בתחילת השנה את הנשיאות התורנית של מוסדות האיחוד האירופי, והחשש הוא מפני קשיים במאמצי האיחוד לרשום התקדמות בסדרה של יוזמות חשובות שנועדו להמריץ את ההבראה הכלכלית ביבשת.

חקירת המס המיוחד, שהוטל בשיעור הכבד ביותר בעיקר על חברות זרות גדולות שפועלות בהונגריה, באה בעקבות ביקורת על חוק התקשורת החדש במדינה זו, שלדברי מבקריו במדינות האיחוד האירופי ובפרלמנט האירופי פוגע בחופש העיתונות שלו מחויב האיחוד האירופי.

מנהלי 13 חברות זרות שיגרו בחודש שעבר מכתב לנשיא הנציבות האירופית ג'וזה מנואל בארוזו, שבו הם האשימו את הונגריה ב"מגמה של שימוש בסקטורים ספציפיים ובחברות זרות במיוחד כדי לאזן את התקציב ההונגרי.

"המגמה הזו פוגעת בהשקעות וכן באמינות המחויבות של הונגריה לשוק האירופי הפנימי", נאמר במכתב, שעליו חתומים, בין היתר, מנכ"לי בנק ING ההולנדי, חברת החשמל הגרמנית הענקית RWE, דויטשה טלקום וחברת האנרגיה האוסטרית OMV.

ממשלת הונגריה דחתה את התלונות ואמרה שהמסים הזמניים החדשים, שאמורים להיות בתוקף עד סוף 2012, וחוק התקשורת החדש עולים בקנה אחד עם רוח ונוסח האמנות והרגולציות האירופיות.

בכירים אירופים, ביניהם נשיא הנציבות בארוזו וחברים נוספים בנציבות, אמורים להיפגש השבוע בבודפשט עם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, כדי לציין את תחילת הנשיאות התורנית של הונגריה שתימשך חצי שנה.

החיכוכים בין האיחוד האירופי להונגריה החילו בקיץ שעבר, כאשר האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית, שחילצה את הונגריה מחדלות פירעון צפויה בשיא המשבר העולמי ב-2008, מתחו ביקורת על כך שהונגריה משתמשת בפתרונות קצרי מועד לבעיותיה התקציביות במקום לצמצם את הוצאותיה בטווח הארוך כדי לרסן את הגירעון התקציבי.

בין האמצעים שאימצה ממשלת הונגריה היה היטל על בנקים שנועד לגייס כמיליארד דולר בשנה במשך שלוש שנים. כאשר מצבה התקציבי של הונגריה הידרדר עוד יותר, הממשלה הטילה היטלים דומים על חברות האנרגיה, הקמעונות והטלקום שפועלות במדינה.

האמצעים הללו משכו אש מכיוון הבנק האירופי המרכזי, שטוען שהחלטת ממשלת הונגריה להגביל את שכרו של נגיד הבנק המרכזי שלה, וכן חקיקה מוצעת שתשנה את תהליך בחירת הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי, מאיימים על עצמאותו של הבנק המרכזי ההונגרי.

לפי חוק התקשורת החדש שהועבר בפרלמנט ההונגרי בסוף 2010, מפקחים יוכלו להטיל קנסות על דיווחים "לא מאוזנים" או "פוגעים" ולהגביל את זמן השידור של סוגים מסוימים של חדשות. החוק גם מחייב בלוגרים להירשם במשרד ממשלתי.