דרוש: דירקטור בעל רקע מקצועי, עדיפות למנכ"ל מכהן

HP, שמינתה ביום שישי חמישה דירקטורים חדשים, וביניהם מנכ"לית eBay לשעבר, לא לבד ■ חברות מחפשות דירקטורים בעלי ניסיון ורקע מקצועי, ואם הם מנכ"לים מכהנים - מה טוב

ביום חמישי האחרון הטילה HP , ענקית המחשוב האמריקנית, סוג של פצצה. החברה, שנאלצה באחרונה להיפרד מהמנכ"ל, מארק הרד, ולא מעט חצים הופנו כלפיה וכלפי הדירקטוריון שהוביל אותה, מינתה חמישה דירקטורים חדשים. מרבית המינויים החדשים מוכרים בשוק ההון האמריקני, בעלי ניסיון ומוניטין לא מבוטלים, ו-HP מקווה כי אלו יסייעו לה לצבור מחדש את אמון המשקיעים.

חמשת המובחרים שנכנסו לתפקידם ביום שישי האחרון הם: שומיט בנרג'י (Shumeet Banerji), מנכ"ל Booz & Company; גארי ריינר, סמנכ"ל מידע לשעבר של ג'נרל אלקטריק; פטרישיה רוסו, לשעבר מנכ"לית אלקטל-לוסנט; דומיניקה סנקווייר, מנכ"לית קרן הפרייבט אקוויטי AXA, ומאג וויטמן, לשעבר מנכ"לית eBay. "דירקטורים אלו יגוונו את הכישרון והניסיון, שיש כבר עתה לדירקטוריון המכהן של החברה", ציינה HP בהודעתה. "כל אחד מהם זוכה לכבוד רב בתחומו, ובעל ניסיון רב בהובלת חברות", הוסיפה. דירקטוריון HP יכלול מעתה 13 איש, 4 מהם נשים (נתון מכובד גם אם לא אידיאלי).

שלושה מתוך החמישה - נשים

ההודעה של HP גרמה לסערה לא קטנה בקרב קהיליית המשקיעים בארה"ב והתקשורת הפיננסית. "פורבס" בחר להבליט את העובדה כי בין חמשת הדירקטורים יש שלוש נשים; "בלומברג" ציין כי "HP מנערת את הדירקטוריון כדי לדכא את הביקורת נגדה", ואילו אתר החדשות All Things Digital תהה "האם זה הדירקטוריון שיגרום לנו להפסיק לחשוב על הדירקטוריון של HP", אך נותר ללא תשובה.

סערה או לא, HP לא לבד. יותר ויותר חברות בשוק ההון האמריקני ממנות כדירקטורים מנכ"לים מכהנים/בעברם ו/או בכירים בעלי רקע פיננסי, שהם יחסית מבוגרים (בעיקר בשנות השישים לחייהם) - כך עולה ממעקב שוטף של חברת המחקר האמריקנית Vell, אחר חילופי גברי בהנהלות ודירקטוריונים של חברות ציבוריות. לפי בדיקה שערכה Vell במהלך הרבעון הרביעי של 2010, רוב מינויי הדירקטורים שבוצעו, נועדו לסייע לענקיות הטכנולוגיה האמריקניות, דוגמת HP, להתמודד עם ההזדמנויות והאתגרים של 2011.

כך, אפל מינתה באחרונה לדירקטור את ד"ר דונלד סוגר (61), שהיה בעברו יו"ר ומנכ"ל Northrop Grumman; קטרפילר (Caterpillar), המייצרת מכונות חקלאיות ותעשייתיות, מינתה את ג'ס גרין (64), מנהל הסיכונים הפיננסיים של IBM; זירוקס מינתה את רוברט קיגן (63), לשעבר יו"ר ומנכ"ל Goodyear Tire and Rubber, ואילו טיים וורנר מינתה את פול ווטצ'ר (54), מנכ"ל חברת השירותים הפיננסיים Main Street Advisors.

עדיין אין מספיק נשים דירקטוריות

עוד עולה מהמחקר של Vell כי ברבעון הרביעי של 2010 מעט מאוד נשים, יחסית לרבעונים קודמים, מונו לדירקטוריות. הבולטת ביניהן היא לאורה איספן (46), סגנית נשיא בסיסקו, שהפכה לדירקטורית בענקית הביוטכנולוגיה Monsanto.

במקרה של HP נשים מהוות כשליש (30.8%) מחברי הדירקטוריון כאמור, ולא מדובר בעניין של מה בכך. שיעור הנשים מסך הדירקטורים בחברות הציבוריות בארה"ב עומד על ממוצע של 15.7% - פחות מחצי מהנתון של HP. רק לשם ההשוואה, בקנדה מדובר ב-14%, בדרום אפריקה 16.6%, במקסיקו 5.8%, באוסטרליה 8.4%, בסין 7.2%, ובאנגליה 8.5%. בישראל, אגב, מדובר ב-14.1% - מקום טוב באמצע.