אחרי רומניה ואוקראינה - קסטרו יוצאת גם מרוסיה

8 שנים אחרי שיצאה לפעילות בינלאומית, קסטרו עומדת בצומת דרכים ■ הפעילות בחו"ל מניבה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים, ובקסטרו יחליטו בקרוב אם לסיים את ההרפתקה מעבר לים

החלום ושברו: 8 שנים אחרי יציאתה של רשת האופנה קסטרו לפעילות בינלאומית, קסטרו נאלצת לסגור את פעילותה במדינה נוספת. הפעם מדובר ברוסיה, מדינה שבה הרשת הפעילה בעבר 10 סניפים (גברים ונשים), אשר 6 מתוכם יסגרו כעת, ו-4 נסגרו כבר קודם לכן.

סגירת הפעילות ברוסיה באה לאחר שבשנת 2010 סגרה קסטרו את הפעילות באוקראינה וסנט פטרסבורג, ולאחר שבשנת 2009 היא סגרה את הפעילות ברומניה. סכנת סגירה מרחפת גם מעל הפעילות בתאילנד.

יותר ויותר מתברר כי החלום של קסטרו, מותג האופנה המוביל בישראל, להפוך למותג בינלאומי הולך ומתרחק. קסטרו, נזכיר, החלה את פעילותה הבינלאומית בשנת 2003 עם כוונה להפוך למותג בינלאומי באירופה ובמזרח אסיה.

8 שנים אחרי ולאחר סגירת הפעילות ברוסיה, קסטרו נשארת עם 27 חנויות בלבד בגרמניה (14 חנויות), שוויץ (4 חנויות), קזחסטן (3 חנויות) ותאילנד (6 חנויות ופינות מכירה).

לפי הערכות בשוק, סך השקעות קסטרו בפעילות הבינלאומית הגיע לעשרות מיליוני שקלים. השקעה זו כוללת השקעה בתשתית לוגיסטית שקסטרו הקימה בשנת 2007 באירופה, כדי לתמוך בהתרחבות הבינלאומית.

ב-9 החודשים הראשונים של 2010 הסתכמו הכנסות קסטרו מהפעילות הבינלאומית ב-33.1 מיליון שקל בלבד, 7% בלבד מכלל הכנסות החברה. 93% מההכנסות מגיעות מישראל. יתרה מזאת, בתקופה זו רשמה קסטרו הפסד תפעולי של 17.7 מיליון שקל בפעילות הבינל'.

קסטרו נכנסה לפעילות בשוויץ עם שותף (25%), והיא לבדה השקיעה לא פחות מ-4.8 מיליון שקל בפיתוח הפעילות במדינה. בגרמניה קסטרו נכנסה לפעילות בשותפות עם חברת Heine הגרמנית, אלא ששותפות זו עלתה על שרטון, ובתחילת 2009 קסטרו עברה לבעלות מלאה על הפעילות.

הן בגרמניה והן בשוויץ קסטרו סובלת מירידה במכירות. קסטרו מסבירה את הירידה במכירות בירידה בביקושים, במעבר לקנייה בחנויות מוזלות ובגידול הרכישות המקוונות על חשבון חנויות האופנה הפיזיות.

כך או כך - קסטרו, שפעלה במיקומים מרכזיים בגרמניה, סגרה לאחרונה את אחת החנויות במדינה, וכיום היא מפעילה כאמור 14 חנויות בלבד.

בקזחסטן מסתכמת הפריסה של המותג ב-3 חנויות בלבד, והפעילות עם הזכיין המקומי מתנהלת תחת הסדר חוב.

בתאילנד יש לקסטרו 2 חנויות בלבד ובנוסף לכך עוד 4 סניפים הפועלים כ"חנות בתוך חנות". בעבר הפעילה קסטרו חנות נוספת שנסגרה.

תוקף ההסכם עם הזכיין המקומי בתאילנד מסתיים באוגוסט הקרוב, ובין הצדדים מתנהלים כרגע מגעים בנוגע לעתיד הפעילות, כאשר ייתכן כי קסטרו תחליט לסיים את הפעילות גם במדינה זו.

ההחלטה כעת לצאת מהפעילות ברוסיה באה לאחר שהזכיין לא עמד בתנאי הסדר החוב אליו הגיעו הצדדים. בקסטרו מתכננים לחלט ערבות בסך מיליון דולר שיש להם מהזכיין, וכך להקטין כמעט במלואה את החשיפה הכספית.

בשנת 2009, לאחר הזרמת הפיצוי בגין היפרדות מהשותף הגרמני שעמד על כ-22 מיליון שקל, בקסטרו החליטו לנסות ולארגון מחדש את הפעילות, אבל שנת 2010 היתה מאכזבת.

האם לסגור כליל את הפעילות הבינלאומית? זו השאלה שקסטרו תצטרך לקבל לגביה הכרעה, ככל הנראה כבר בתום השנה הנוכחית.

הפעילות קסטרו
 הפעילות קסטרו

קסטרו בחול
 קסטרו בחול