ברננקי מגן על מדיניות ה-QE2 ומתעלם מסיכוני האינפלציה

ממליץ למדינות המתפתחות להגן על עצמן מפני אינפלציה ע"י העלאות ריבית ■ ברננקי הכיר בכך שלזרימה החזקה של הון מהכלכלות המפותחות למתפתחות עלולה להיות השפעה שלילית

יו"ר הפדרל ריזרב הגן היום על מדיניות ההקלה המוניטרית במדינות מפותחות, כנגד הטענות כי מדיניות זו מחמממת יתר על המידה את השווקים המתפתחים ואמר כי יש להאשים בהתחממות גם גורמים כמו שערי החליפין ומדיניות הריבית. ברננקי שאמר את הדברים לפני פתיחת ועידת ה-G20 בפריז, אשר צפויה לכלול ביקורת רבה על תוכנית הרכישות האגרסיבית של אג"ח ממשלתיות בהיקף של 600 מיליארד דולר, ה-QE2.

אמנם, ברננקי הכיר בכך שלזרימה החזקה של הון מהכלכלות המפותחות לכלכלות המתפתחות עלולה להיות השפעה עודפת שלילית. "זרימת הון כופה פעם נוספת אתגרים נראים לעין על המצב המאקרו כלכלי העולמי ועל היציבות הפיננסית. ועם זאת למרות שמנהלי המדיניות בשווקים המתפתחים מתמודדים עם אתגרים באופן ברור, יש להתייחס לחששות אלה בפרופורציה" נכתב בנאומו המוכן של ברננקי שפורסם היום.

הביקורת על מדיניות ההקלה המוניטרית של ברננקי, אשר סביר להניח שתעלה גם הפעם על שולחם הוועידה הינה שהיא גורמת לירידת ערכו של הדולר, פוגעת בייצוא מהמדינות המתפתחות ויוצרת בועות נכסים.

ברננקי לא התייחס ישירות לחששות מפני עליית האינפלציה, אלא רק אמר כי הביקושים החזקים במדינות המתפתחות תורמים לעלייה הגלובלית שנרשמה במחירי הסחורות, מה שפוגע גם במדינות המפותחות.

כפי שאמר כבר בעבר, טען גם הפעם ברננקי כי הצמיחה המהירה של השווקים המתפתחים היא אחת הסיבות שמביאה לזרימה חזקה של הון לאותן הכלכלות והוסיף, כי לקובעי המדיניות במדינות המתפתחות ישנם כלים, כולל התאמות של רמות הריבית בהם הם יכולים לעשות שימוש על מנת לצנן את הכלכלות ולהמנע בהן מחימום יתר. טענה נוספת שהעלה היתה כי נדרשת גמישות גדולה יותר של שערי החליפין, ובכך חזר על הטענה הרשמית של ארה"ב כנגד סין שאינה מאפשרת ייסוף חד יותר בשערו של היואן כנגד הדולר. גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי ע"י שמירה על יואן חלש, הממשלה הסינית תומכת בכלכלה המונעת מצמיחת היצוא, מה שמוביל לעודף המיסחרי העצום שנוצר לסין ביחס לארה"ב.

וושינגטון מעוניינת כי אור הזרקורים בפסגת ה-G20 תופנה ליואן, ועל כך אמר יו"ר ה'פד' "השמירה על מטבע מפוחת ע"י מספר מדינות, תרם ליצירת דפוס של הוצאות גלובליות אשר אינן מאוזנות ושלא יוכלו להימשך לאורך זמן".

לא כל ההמלצות של ברננקי הופנו כלפי חוץ לקהילה הבינלאומית. "מדינות עם גירעון מסחרי גבוה ומתמשך חייבות להגדיל את החיסכון ולעשות סדר פיסקאלי בביתם" אמר ברננקי והתייחס לגירעון השיא בתקציב האמריקני.