מקוששים דולרים

איך הגיעו המטס והדודג'רס, שתיים מהקבוצות העשירות ב-MLB, למצב שהן מתחננות להלוואות? ומהו הבילוי התרבותי היקר ביותר בארה"ב? ■ 3 סיפורים מאמריקה

1. קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס קיבלה הלוואה מה-MLB בנובמבר האחרון, בעקבות בעיות נזילות מהן סבלה. כך הודו ראשי הפרנצ'ייז בסוף השבוע. "קיבלנו את ההלוואה כדי להתמודד עם בעיות קצרות-טווח בתזרים המזומנים שלנו", נמסר בהודעה רשמית מטעם הקבוצה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", היקף ההלוואה עומד על 25 מיליון דולר.

הסיבה העיקרית לעזרה שהעניקה ליגת הבייסבול לקבוצה שלה היא תביעת ענק שהוגשה נגד המטס, שהיקפה יכול להגיע למיליארד דולר, על-ידי קרן הקורבנות של פרשת ברנרד מיידוף. התביעה הוגשה גם נגד בעלי הקבוצה, פרד ווילפון ושאול כץ ומספר שותפים שלהם, שעל-פי התובעים השתמשו בדיבידנדים שגזרו מהונאת הענק של מיידוף כדי להצמיח את האימפריה העסקית שלהם.

ההלוואה שקיבלה המטס עשויה להרגיז כמה מבעלי הקבוצות האחרים ב-MLB, שישאלו את עצמם למה קבוצה ששכר העובדים שלה עומד על 140 מיליון דולר בשנה זקוקה לסיוע מהליגה. זוהי לא הפעם הראשונה שה-MLB עוזרת לקבוצות שלה שנכנסות למשבר כלכלי: בשנה שעברה אישר באד זליג, הקומישינר של הליגה, הלוואה של 40 מיליון דולר לטקסס ריינג'רס שחובותיה צמחו למעל חצי מיליארד דולר. ה-MLB מאפשרת להקצות כ-70 מיליון דולר בשנה להלוואות עבור הקבוצות שלה, שזקוקות להן מסיבות כאלו ואחרות.

ווילפון וכץ העמידו בינואר האחרון 25% מאחזקות הקבוצה למכירה בעקבות משבר הנזילות שאליו נכנסו. השווי של ניו יורק מטס מוערך על-פי מגזין "פורבס" ב-858 מיליון הדולר - הפרנצ'ייז השלישי הכי יקר בליגת הבייסבול מתוך 30 קבוצות בסך הכל. החובות של המטס עומדים על כ-400 מיליון דולר, אך זה עדיין לא מנע מכ-12 גופים שונים, לפי "הניו יורק טיימס", להגיש הצעות במהלך החודש החולף עבור המניות שעומדות למכירה.

קבוצת בייסבול נוספת ששקועה בצרות כלכליות היא לוס אנג'לס דודג'רס. בסוף השבוע פרסם ה"לוס אנג'לס טיימס" כי הקומישינר זליג לא אישר לקבוצה לקחת הלוואה בגובה 200 מיליון דולר מערוץ התקשורת FOX כדי לסייע לבעלים של הקבוצה, פרנק מקורט, לעמוד בחובות שנאמדים ב-430 מיליון דולר. הדודג'רס ביקשו לקבל מראש ארבע שנים קדימה, את כספי הטלוויזיה שמגיעים להם מההסכם עם FOX ושעומדים על 50 מיליון דולר בעונה. גם הדודג'רס נחשבים לאחת הקבוצות העשירות בליגה על הנייר, עם שווי מוערך של 727 מיליון דולר.

מתוך 30 הקבוצות ב-MLB, רק שתיים נקיות לחלוטין מחובות והתחייבויות - אטלנטה ברייבס וטורונטו בלו-ג'ייז. את החוב הכבד ביותר סוחבת ניו יורק יאנקיז, בעיקר בגלל בניית האצטדיון החדש - חוב שמסתכם ב-1.4 מיליארד דולר. בסך הכל מסתכמים החובות של הקבוצות בליגה ב-6.45 מיליארד דולר - ממוצע של 214 מיליון דולר לקבוצה.

2. כרטיסים לאירועי ספורט ממשיכים להיות הבילוי היקר ביותר בארצות הברית גם ב-2010, כך עולה ממחקר מקיף של חברת MPAA שבחנה את ההכנסות ממכירת כרטיסים לאירועי תרבות בשנה החולפת. בילוי במשחק פוטבול מה-NFL הוא האירוע התרבותי יקר ביותר - כרטיסים למשפחה בת 4 נפשות מסתכמים בכ-305 דולר בממוצע למשפחה; הבילוי השני הכי יקר הוא כניסה לפארקים לאומיים - כ-290 דולר למשפחה; רכישת כרטיסים לבילוי משפחתי במשחק NHL הסתכמה בכ-220 דולר בממוצע, בעוד שעבור משחק NBA תשלם משפחה בת 4 נפשות כ-195 דולר למשחק; הבלוי הספורטיבי העממי ביותר ממשיך להיות משחק בייסבול - 4 כרטיסי כניסה למשחק MLB עלו ב-2010 למשפחה בת 4 נפשות כ-105 דולר.

קולנוע, למרות עלייה של 5% ב-2010, הוא עדיין הבילוי התרבותי הזול ביותר בארה"ב - 31.5 דולר תשלם משפחה בת 4 נפשות על כניסה לקלנוע; בסך הכל נמכרו בשנה שחלפה 132 מיליון כרטיסים לאירועי ספורט ב-4 הליגות המקצועניות הגדולות בארה"ב ובקנדה, בהשוואה ל-1.34 מיליארד כרטיסי קולנוע שנמכרו ב-2010 בארה"ב ובקנדה.

3. ארגון השחקנים ב-NFL, ראשי הליגה ובעלי הקבוצות, עזבו בשבוע שעבר את שולחן הדיונים וקבעו כי יחזרו לדון על חידוש ההסכם הקיבוצי רק בעוד יומיים. אבל בארצות הברית כבר מתחילים לדאוג מהיום שאחרי, או במילים אחרות: מה יקרה אם הליגה שמגלגלת 9 מיליארד דולר בשנה אכן תושבת מפעילות בעקבות הסכסוך?

ראשי הערים של יוסטון, מיאמי, מיניאפוליס, סן דייגו וקנזס סיטי שלחו מכתב ל-NFL שבו ביקשו מהליגה לעשות מאמצים למנוע את ההשבתה, בגלל הנזקים האדירים שדבר כזה יגרום לכלכלות המקומיות, עקב הפסקת הפעילות של עובדים באצטדיונים, בבתי מלון, במסעדות ובבתי עסק אחרים שמתפרנסים בעיקר מליגת הפוטבול.

יש לציין כי הערים והרשויות המקומיות בארצות הברית מימנו כ-65% מבניית האצטדיונים החדשים שנבנו עבור קבוצות ה-NFL ב-20 השנים האחרונות, מה שמגדיל את הלגיטימציה שלהן להיכנס לעובי הקורה בנושא קיומה של הליגה.

"אנחנו לא רוצים להפסיד כסף", אמר לסוכנות "בלומברג" טוני יאנג ממועצת העיר סן דייגו. "הקבוצה שלנו, הצ'ארג'רס, מייצרת לכלכלה המקומית לפחות 100 מיליון דולר בשנה. אנחנו מדברים על עובדי חניונים, אנשי קייטרינג, אנשי ביטחון - אלו יהיו סוג האנשים שייאבדו את המשרות שלהם והם יפגעו בצורה החריפה ביותר". אניס פארקר, ראש העיר של יוסטון, טוענת כי ההפסד לכלכלה של העיר שלה מוערך ב-250 מיליון דולר בשנה עבור מסעדות ועסקים נוספים, במידה והליגה אכן תיכנס לשביתה.

ההסכם הקיבוצי הנוכחי יסתיים ב-3 במארס.