ארה"ב: מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני בשיא של 7 שנים

מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני שעלה ל-61.4 נקודות בחודש פברואר לעומת צפי ל-61 נק' ■ ההוצאות על בנייה בארה"ב ירדו בינואר ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 0.6%

נתוני המאקרו שפורסמו היום בוול סטריט לאחר פתיחת המסחר היו מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני שעלה ל-61.4 נקודות בחודש פברואר, הנתון הוא הגבוה ביותר מאז מאי 2004, שיא של 7 השנים האחרונות ובכך מעיד הנתון על המשך החוזק של המגזר היצרני. הצפי היה ל-61 נקודות לעומת רמה של 60.8 נק' בינואר.

נציין כי רמה הגבוהה מ-50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית. בדצמבר 2008 בשיאו של המשבר הפיננסי נפל מדד ה-ISM לשפל של כ-30 שנה כשנפל ל-33 נקודות.

נציין כי גם הנתון שפורסם אתמול והעיד על הפעילות היצרנית באיזור שיקגו שהיה גם הוא חזק יותר מהציפיות, עזר אתמול לעליות בשוק. אך היום, נראה כי המתיחות הגואה במזרח התיכון בשילוב עם נאומו של ברננקי לא עוזרים למשקיעים להתפעל מהנתון החיובי. בנוסף נציין כי בין מרכיבי הנתון בלטה עליית מחירי חומרי הגלם אשר עלולה להעיד על בעיה מכיוון האינפלציה. ברננקי התייחס היום בעדותו בבתי הנבחרים בדיוק לעניין זה ואמר: "הזינוק במחירי הנפט והסחורות יוביל לעלייה באינפלציה בארה"ב - אולם זו תהיה מתונה וזמנית".

בנוסף דווח כי ההוצאות על בנייה בארה"ב ירדו בינואר ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 0.6%. הנתון של החודש הקודם עודכן לירידה של 1.6% לעומת דיווח קודם על ירידה של 2.5%.

הנתון מעיד על כך שקבלני הבניין החלו לעבוד על פחות משרדים, מרכזי קניות ונדל"ן מסחרי אחר בינואר, מה שדחף את ההוצאות על בנייה מטה לשפל של קרוב לעשור. הירידה המתמשכת בהוצאות הבנייה הביאה אותם לרמה של 791.8 מיליארד דולר במונחים שנתיים מנוכי עונתיות בינואר, קרוב מאד לרמת השפל של העשור האחרון שנרשמה באוגוסט האחרון, אך הסתכמו ההוצאות ב-791.5 מיליארד דולר. נציין כי רמה אשר הכלכלנים מאמינים כי היא מעידה על חזרה לפעילות נורמלית נמצאת ברמת הוצאה של 1.5 טריליון דולר בשנה. כעת מעריכים הכלכלנים כי ייקח כ-4 שנים של שיפור בנתון זה על מנת לחזור לרמה זו, אשר כמעט כפולה מהרמה הנוכחית.