הסדר טיעון שני בפרשת רשות המסים: בוברוב הורשע בהפרת אמונים

סוכם כי עבירת קבלת השוחד נגד שמואל בוברוב תימחק, והצדדים יבקשו עונש של 6 חודשי עבודות שירות בשל מצבו הרפואי ■ הפרקליטות: אין בכך כדי ללמד על מקרים אחרים בפרשה

4 שנים לאחר התפוצצת פרשת המינויים ברשות המסים, שנחשבה לתיק הדגל של הפרקליטות, נחתם הסדר טיעון שני בפרשה.

לאחר שבינואר נחתם הסדר הטיעון עם ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, הודיעה היום (ד') הפרקליטות לשופט המחוזי בפתח-תקווה, זכריה כספי, כי הגיעה להסדר טיעון עם נאשם נוסף בפרשה, שמואל בוברוב, מי שהיה סמנכ"ל למנהל ומשאבי אנוש ברשות.

לפי ההסדר שגובש ואומץ על-ידי בית המשפט, בוברוב - שבכתב האישום המקורי בפרשה הואשם בלקיחת שוחד ובהפרת אמונים - הודה והורשע בביצוע 4 עבירות של הפרת אמונים. בדומה להסדר עם מצא - גם כאן נסוגה הפרקליטות מהעבירה העיקרית של לקיחת שוחד.

עוד הוסכם בין הצדדים במסגרת ההסדר כי הם יבקשו מבית המשפט לגזור על בוברוב עונש קל יחסית של 6 חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות.

התובעת, מיכל רוזן-עוזר, הדגישה בפני השופט כי הפרקליטות הסכימה כי ייגזר על בוברוב עונש קל רק לאור מצבו הרפואי הסבוך, וכי היא רואה בכך מקרה חריג שאין בו כדי ללמד על מקרים אחרים.

הסדר הטיעון גובש לאחר שבאי-כוחו של בוברוב הביאו לידיעת המדינה נתונים בדבר נסיבות רפואיות, שגובו בחוות-דעת של גורמים מקצועיים.

לפני כחודש גזר בית המשפט שנת מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי על ג'קי מצא, שהורשע, לפי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בסיוע לשוחד וב-5 עבירות של הפרת אמונים.

מצא, הנאשם המרכזי בפרשת המינויים ברשות המסים, מעיד בימים אלה כנגד יתר הנאשמים בפרשה. ההערכה היא כי ייחתמו הסדרי טיעון נוספים בפרשה זו.

במסגרת ההסדר הודה בוברוב בעבירה של הפרת אמונים הנוגעת לסיוע שקיבל מהנאשם, קובי בן-גור, בקידום מינויו לתפקיד סמנכ"ל למנהל. בנוסף הורשע בוברוב בעבירה של הפרת אמונים בנוגע למינויה של גלית שמחון, מקורבתו של בן-גור, לתפקיד של יועצת מקצועית לראש רשות המסים.

כמו כן הורשע בוברוב בכך שסייע לעובדת רשות המסים, רות זלצמן, אותה לא הכיר, להתקבל לקורס מעריכים ברשות, הפותח אפשרויות קידום רבות. לפי כתב האישום, זלצמן פנתה לבן-גור בבקשה שיפעיל את קשריו כדי לסייע לה להתקבל לקורס. בן-גור יצר קשר בנושא עם מצא, וזה הפנה אותו לבוברוב, שפעל כדי שזלצמן שתיבחר לקורס.

פרשייה נוספת שבגינה הורשע בוברוב תיארה לחץ למינוי המפקח עמוס שמעונוב ב-2006 לרכז חולייה במחלקת חקירות תל-אביב. שמעונוב עבד במס הכנסה כ-27 שנה, אך נותר בתפקיד מפקח רוב התקופה ולא הצליח להתקדם. לכן, פנה לגיסו, אברהם נתן, וביקש ממנו כי יסייע לו. נתן פנה לחברו בן-גור, שניסה ללחוץ על בוברוב ומצא להשגת המטרה.

בוברוב מיוצג בידי עורכי הדין רותי ליטבק, מוטי לזר ואורי פירסט. התובעים הם עורכי הדין מיכל רוזן-עוזר, יוסי אלון, יוחאי בן-שמואל ועמרי קופלר.

תיק הדגל של הפרקליטות

פרשת המינויים ברשות המסים התפוצצה בינואר 2007 עם מעצרם המתוקשר של בכירי הרשות בעבר ובהווה, ובהם מנהל הרשות אז, ג'קי מצא, וקודמו בתפקיד, איתן רוב.

לפי החשד שעלה אז, בכירי הרשות איפשרו לאנשי עסקים פרטיים - יורם קארשי (אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר שולה זקן) וקובי בן-גור - להשתלט על מערך המינויים ברשות ולקדם מקורבים לתפקידי מפתח.

כשנתיים וחצי לאחר המעצרים המתוקשרים הוגש כתב האישום נגד מצא, בן-גור, קארשי, זקן, ובכירי הרשות, שמואל בוברוב, גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות; יגאל סער, לשעבר נציג רשות המסים בארה"ב; ויוסי שטיינמץ, לשעבר מנהל תחום ייבוא אישי ורכב במכס.

בכירי הרשות הואשמו במתן שוחד ובמירמה והפרת אמונים, על כך שנכנעו לתכתיביהם של בן-גור וקארשי בנוגע למינויים ברשות. מצא הואשם גם בכך שמינויו למנהל הרשות הושג בשוחד, באמצעות התערבותם של בן-גור וקארשי. התיק נגד רוב נסגר מחוסר ראיות.

בן-גור וקארשי הואשמו במתן שוחד. בכתב אישום נפרד הואשמה זקן במירמה והפרת אמונים. נטען כי זקן ניצלה את מעמדה בלשכת שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, והתגייסה למען אחיה, קארשי, כשדרש ממצא לקיים למנות את סער לסמנכ"ל חקירות.

תיק רשות המסים הפך מהר מאוד לתיק הדגל של הפרקליטות, המסמל את מאבקה בשחיתות במגזר הציבורי.

בינואר השנה אמר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, בראיון: "אני רואה את פרשת רשות המסים כאחת הפרשות הכי חמורות שטיפלנו בה. אולי זו הפרשה החמורה מכולן... אילולא נחשפה, היינו מגיעים לתופעה הדומה של המאפיה בארה"ב".

לפני כחודש חשפה המשטרה פרשת שחיתות נוספת ברשות המסים, שבמרכזה עומד ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות-מרכז, דוד ואנונו. לפי החשד, ואנונו הפעיל - באופן ישיר ובאמצעות מתווכים, ובהם נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, ראובן שיף, ומנכ"ל קדימה, משה שחורי - מנגנון שוחד עבור נישומים.