אימפקט: בשוק אג"ח המדינה נוצרה הזדמנות השקעה

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט: מדד אג"ח כללי ממשלתי ירד יותר מחצי אחוז מתחילת השנה והוא מעולם לא סיים שנה עם תשואה שלילית

האירועים שהתרחשו לאחרונה במספר מדינות במזרח התיכון אין ביכולתם להוציא מהכלל את מדינת ישראל בהתייחסותן של מדינות רבות בעולם לאזורנו. וזאת חרף כך שאנו כישראלים טוענים ודי בצדק מבחינת מצבנו הכלכלי האיתן, שאמנם המזרח התיכון רועש וגועש אבל מדינת ישראל נותרה עדיין אי של יציבות.

כבר מספר חודשים שאנו חווים תהליך של עליית תשואות באג"חים שמנפיקה מדינת ישראל. עד לאחרונה הסיבות לכך היו הציפיות להעלאת ריבית ועליית תשואות באג"חים של המימשל האמריקני אשר נבעו מההערכות בשוק ההון להעלאת ריבית שם בעתיד.

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט מקבוצת בנק אגוד, מציין בסקירה שפרסם כי העלייה בתשואות על האג"חים בארץ בתקופה האחרונה נובעות למעשה מעלייה בפרמיית הסיכון של מדינת ישראל, בשל אותם אירועים מדיניים המתרחשים באזורנו. הדבר משתקף בין היתר בעלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של אג"ח ממשלתיות ישראליות (CDS)שהתייקר באופן ניכר בחודשיים האחרונים.

מדד נוסף ממנו נגזרת פרמיית הסיכון של מדינת ישראל הוא פער התשואות של האג"חים ל- 10 שנים בין הישראלי לאמריקאי. פער זה עמד בסוף 2010 על רמה של 1.3% וכרגע עומד על 1.8%.

נשאלת השאלה האם לאירועים שהתרחשו באזורנו אכן היתה השפעה עד כדי ייקור כה חד של פרמיית הסיכון בשיעור של כ-50%.

מדד אג"ח כללי ממשלתי ירד יותר מחצי אחוז מתחילת השנה. מדד זה מעולם לא סיים שנה עם תשואה שלילית. בשנים האחרונות, השנה הגרועה ביותר של מדד זה הייתה בשנת 2002 אז עלה כחצי אחוז בלבד, כלומר אם להסתמך על הסטטיסטיקה ההיסטורית הרי שמדד זה צפוי לשוב ולעלות עד סוף השנה, מעריך ליבוביץ'.

נתון נוסף שיש להתייחס אליו הוא פער התשואות בין האג"ח הדולרי של מדינת ישראל ל-10 שנים לבין האמריקאי בטווח הזהה. הפער עומד כיום על כ-1% כאשר בסוף 2010 עמד על כ-0.8%, כלומר הייתה כאן עלייה של כ-20% בלבד. פער זה אמור לשקף בצורה אמיתית יותר את פרמיית הסיכון של מדינת ישראל כיוון ששתי האג"חים נסחרות באותו המטבע ועל ידי אותם משקיעים פוטנציאליים.

צירוף ההערכות כי פרמיית הסיכון של ישראל עלתה גבוה מדי וכי הריבית בארה"ב לא תעלה בעתיד הקרוב, לפחות לא בשנת 2011, מביא לכך שבשוק אג"ח המדינה ישנה הזדמנות השקעה של ממש כרגע, אומר ליבוביץ'.