ג'קי מצא מערער לעליון: "גזר הדין חסר תקדים בחומרתו"

ראש רשות המסים לשעבר, שנדון לשנת מאסר לאחר שהודה בהפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון: "העונש החמור יפגע במוסד הסדרי הטיעון וירתיע נאשמים מלקבל אחריות למעשיהם"

ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, עירער היום (ד') לבית המשפט העליון על העונש שנגזר עליו בבית המשפט המחוזי, במסגרת הסדר הטיעון שבו הודה בפרשת רשות המסים.

לפני כחודש וחצי גזר שופט בית המשפט המחוזי מרכז, זכריה כספי, על מצא עונש של שנת מאסר בפועל ושנת מאסר נוספת על-תנאי, בעקבות הודאתו בעבירות של הפרת אמונים וסיוע לשוחד, לאחר שעבירות השוחד נמחקה ממנו.

במקביל להגשת הערעור מבקש מצא לדחות את תחילת ביצוע המאסר, עד להכרעה בערעור בעליון.

לטענת סנגוריו של מצא, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, מדובר בעונש חסר תקדים בחומרתו, וזהו המקרה הראשון שבו נגזר מאסר בפועל על הרשעה בעבירה של מירמה והפרת אמונים. לטענתם, מדובר בגזר דין שנקבע כדי להרתיע את הציבור כולו, על גבו של מצא.

"חריגה משמעותית ודרמטית זו מרף הענישה המקובל הוסברה על-ידי בית המשפט המחוזי בנימוק שיש לקבוע רף ענישה גבוה יותר בגין עבירות של שחיתות שלטונית. נשתכח מלבו של בית המשפט עיקרון-העל בדיני העונשין, בדבר עשיית צדק עם הנאשם".

עוד טוענים סנגוריו של מצא כי גזר הדין בעניינו מהווה "החמצה גדולה", של הזדמנות להעביר מסר לציבור כי איש ציבור שמעד, אך קיבל אחריות על מעשיו, התנהל בצורה ממלכתית ובאיפוק לאורך כל ההליך המשפטי והביא לחיסכון ניכר בזמן שיפוטי - מן הראוי שיזכה להקלה משמעותית בדין.

"לאורך כל הפרשה התנהל מצא באופן ממלכתי", טוענים הסנגורים. "הוא התפטר מתפקידו מיוזמתו בשלב מוקדם מאוד של החקירה, למרות שלא היתה מוטלת עליו חובה חוקית לעשות כן. מצא קיבל אחריות והכיר בפגמים בהתנהלותו, מתוך דאגה כנה לעתיד רשות המסים, שלה הקדיש את מרבית חייו".

עוד נטען בערעור כי בית המשפט המחוזי לא שקל כראוי את כלל נסיבות המקרה, ובראשן כי לא מדובר בשחיתות אישית ובקבלת טובות הנאה, אלא שמדובר בפגמים וליקויים בהתנהלותו של מצא, שלא נבעו מאינטרסים אישיים כלשהם.

לטענת הסנגורים, העונש הכבד שהוטל על מצא חורג מרף הענישה המקובל, ובוודאי שלא היה מקום לענישה כה כבדה במסגרת של הסדר טיעון, לאחר שעבירת השוחד נמחקה מכתב האישום.

לטענתם, העונש החמור שניתן למצא יפגע במוסד הסדרי הטיעון וירתיע נאשמים מלקבל אחריות למעשיהם - דבר המנוגד לאינטרס הציבור.

"צמצום כתב האישום, ביטול אישומים והפחתת עבירות, כמו גם תיקון עובדות רבות בכתב האישום המקורי, מהווים נסיבה מובהקת להקלה בעונש", נטען בערעור. "בתיק זה תוקן כתב האישום המקורי על-ידי מחיקת האישום המרכזי שעמד בלב כתב האישום המקורי - הוא אישום לקיחת השוחד - ועל-ידי מחיקת 3 אישומים נוספים של הפרת אמונים".

עוד נטען כי "מצא ומשפחתו עברו לאורך 4 שנים סבל ועינוי דין קשה מנשוא. לאחרונה חלתה אמו של מצא במחלה קשה, והיא נדרשת לטיפולים רפואיים קשים, כך שגם מבחינה זו אין כל הצדקה לענישה הקשה, המונעת ממצא לסיים את הפרשה ולשקם את חייו, ולשהות לצד אמו החולה, בתקופה הקשה בחייה". (ע"פ 2144/11).