דווקא עכשיו: האם כדאי להמר על צניחת מחירי הנפט?

ג'וליאן ג'סוף ל-CNBC: "החשש מעלייה במחירים עקב מהומות אפשריות בערב הסעודית, פג לגמרי" ■ מתריע מפני ירידה חדה במחירים - "אופ"ק מעוניינים במחיר של 90 ד' לחבית"

בחודש שעבר, עת שככו מעט המהומות במזרח התיכון וצפון אפריקה, חלה ירידה במחירי הנפט בעולם. אולם, לאחר חודש סולידי יחסית נראה כי מחירי הזהב השחור חזרו להעמיר, וכעת עומדים על מעל 108 דולר לחבית.

למרות שהמגמה הנוכחית מצביעה על המשך עליית מחירי המשאב היקר, ישנם אנליסטים שמזהירים מפני ירידה במחיריו, כבר בתקופה הקרובה: "יש הבדל משמעותי בין עליית מחירים על רקע האצה בביקוש, לעליית מחירים על רקע חשש מפגיעה ביכולות הייצור והקטנת ההיצע", כך מוסר ל-CNBC ג'וליאן ג'סוף, האנליסט הראשי לשווקים בינלאומיים ב- Capital Economics.

לטענת ג'סוף, עליית המחירים הנוכחית אינה נובעת מאותן הסיבות שהובילו להאמרת מחירי הנפט בחודשים הקודמים, על רקע המהומות במצרים, לוב, איראן ותוניסיה, שהעלו בקרב המשקיעים את החשש מתופעת "כדור שלג" שתעורר מהומות אזרחיות גם ביצואניות נפט בולטות נוספות, ותפגע ביכולת הייצור והייצוא שלהן.

כזכור, הודיעה באחרונה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה כי השיבושים באספקת הנפט מלוב, על רקע המהומות המתרחשות במדינה, נאמדים בכ-750 אלף חביות נפט ביום. לפי מומחים בתחום, בערב הסעודית (יצואנית הנפט הגדולה בעולם - ג"ק) ניתן יהיה לגשר על פערי הייצוא מלוב על ידי הגדלת תפוקות הייצור בערב הסעודית, לכ-12 מיליון חביות ביום.

ג'סוף, בכל מקרה, לא מאמין שנדרש להגיע למצב זה, ואומר כי ייתכן ונחזה בזמן הקרוב בירידה משמעותית בביקוש לנפט, שתוביל עימה לירידת מחירים משמעותית במשאב. "יש לא מעט כלכלות מקומיות אשר נפגעות מהעלייה הנוכחית במחירי הנפט", מסביר ג'סוף, "בעיקר אלה המתקשות לעמוד ביעדים התקציביים שלהן וסובלות מאינפלציה גבוהה במיוחד - במקרה כזה, לא מן הנמנע שתתבצע פנייה לבנק המרכזי באותה מדינה, כדי שיתערב ויסייע במצב". לדידו של ג'סוף, בין הכלכלות המועדות לפורענות נמצאות בריטניה, חלק ממדינות האיחוד האירופי וסין. במדינות אלה, טוען ג'סוף, האינפלציה הגבוהה בטווח הקצר שתוביל לירידה מהותית בביקוש לנפט בטווח זמן הבינוני, עשויה להוביל לפגיעה במחירים.

ג'סוף מתריע כי אופ"ק עלולה גם כן, כגוף בעל אינטרס מובהק לשמירה על מחירי נפט מאוזנים, להפעיל לחץ להורדת מחירי הנפט, במידה והכלכלה העולמית תמשיך להיחלש והמחירים יוסיפו לעלות: "מחיר של 90 דולר לחבית נפט הוא כזה המועדף על אופ"ק", מסביר ג'סוף.

יתרה מזאת, בראייה גיאו-פוליטית, מסביר ג'סוף, פגו החששות מהתפתחויות שליליות באזור המזרח התיכון שיובילו לעלייה משמעותית במחירים, בזמן קצר: "החשש המרכזי מהתפשטות גלי המהומות במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה אל ערב הסעודית, לא התמשש", מבהיר ג'סוף.