"גלובס" מציג: המדריך השלם לרכישת טלוויזיה

פלזמה, LCD, LED, HD ותלת-ממד - עולם המושגים שנדרש הלקוח להבין כשהוא קונה טלוויזיה הולך ומסתבך ■ "גלובס" על 20 שאלות שיפשטו את התהליך עבור הלקוח המבולבל

רכישת מסך טלוויזיה הפכה למשימה מורכבת לפחות כמו רכישה של מחשב נייד עמוס ביכולות טכנולוגיות. לצד טכנולוגיות ה-LCD, הפלזמה וה-HD, בשנתיים האחרונות נוספה טכנולוגיית LED ולצידה גם פיצ'רים כמו חיבור אינטרנט אלחוטי ותלת-ממד. בקרוב יהפכו הטלוויזיות לחכמות יותר, כאשר מסכים בקטגוריית Smart TV ייכנסו לישראל.

במילים אחרות, החלטת הקנייה לא יכולה להתקבל רק על סמך השוואת מחירים פשוטה - אלא מצריכה השוואת יכולות ותכונות מתקדמות. מורה נבוכים.

1. החלטתם לקנות טלוויזיה. איך מתחילים?

ראשית, החליטו איזה גודל נחוץ לכם. נהוג לחשוב שכמה שיותר גדול יותר טוב, אבל גודל המסך משפיע על המחיר - ככל שהמסך יותר גדול, הוא גם יותר יקר. נכון שתמיד אפשר להתפשר על המותג ולהגדיל את גודל המסך, אבל זה דבר שלא באמת כדאי לעשות, כי ברוב המקרים איכות המוצר תרד.

2. איך מחליטים על הגודל הנכון?

בדקו מה מרחק הישיבה שלכם מהטלוויזיה. יש כל מיני חישובים סטטיסטיים למרחק הנכון, אבל בסופו של דבר גם ממרחק של 2.5 מטר אפשר לראות תמונה מצוינת ממסך בגודל 50 אינץ'. השאלה כמובן כמה איכותית התמונה ואם לא רואים פיקסלים. מובן שלא כדאי להגזים ולשים מסך 80 אינץ' במרחק צפייה כזה.

3. פלזמה, LCD או LED?

למסכי פלזמה יש מספר יתרונות: הם נחשבים עדיין לכאלה המגיעים עם גוון שחור עמוק וצבעים טבעיים, ומסוגלים להציג תמונה איכותית גם בגדלים עצומים - הרבה יותר מאלה שב-LCD. למשל, לפנסוניק יש פלזמה בגודל 150 אינץ'.

מצד שני, יש גם חסורונת: בדומה ל-LED, הפלזמה סובלת מחיסרון של השתקפויות של אור לעומת LCD. הן עלולות לסבול מצריבה של תמונה שצופים בה שעות ארוכות על גבי המסך, למשל הלוגו של ערוץ 2.

באשר ל-LCD, הרי שזו הטכנולוגיה הנפוצה ביותר היום במסכים בארץ, והיא מציעה איכות תמונה טובה מאוד. טכנולוגיית ה-LED המבוססת על ה-LCD נחשבת עדיין ליקרה, אבל המסכים בשיטה הזו דקים יותר, מציעים צבעים חדים ונחשבים לחסכוניים יותר בצריכת החשמל.

4. מה זה HD?

ראשי התיבות HD (High Definition) מייצגים רזולוציית צפייה גבוהה בהרבה מזו של שידור רגיל. מדובר ברזולוציה הכפולה או מרובעת מזו של שידור רגיל, והיא פועלת על טלוויזיות המציעות תמיכה בה עם חיבור למקור המשדר HD, כמו הממירים של הוט או yes. היום HD נחשב לסטנדרט במסכים ואסור לוותר עליו.

5. למה אני צריך תלת-ממד?

טכנולוגיית התלת-ממד עדיין נמצאת בחיתוליה ונחשבת כיום כבונוס לצופים שרוצים ליהנות ממגוון יחסית מצומצם של תכנים עם ממד נוסף. אף אחד כנראה לא חייב תלת-ממד, אבל הטכנולוגיה הזו מתחילה להיכנס ליותר ויותר דגמים, וכנראה שבהמשך לא נוכל לברוח ממנה, כמו שהיום קשה למצוא מסך שהוא לא HD.

6. יש מה לראות בתלת-ממד?

היום מבחר התכנים בתלת-ממד יחסית קטן, אבל המצב הזה ישתנה עם הזמן. ערוץ ספורט 5 כבר משדר בתלת-ממד, וחברת yes העלתה מספר תכנים לערוצי ה-VOD שלה בשיטה הזו. חוץ מזה, ניתן גם לרכוש סרטי בלו-ריי בתלת-ממד, ומי שאוהב לשחק בפלייסטיישן 3 של סוני יכול למצוא גם משחקים בשיטה הזו.

7. למה צריך סרטים בתלת-ממד אם הטלוויזיה יודעת להמיר מדו-ממד לתלת-ממד?

מספר יצרניות טלוויזיה מציעות יכולת המרה של תכנים המשודרים בטלוויזיה בזמן אמת מדו-ממד לתלת-ממד. מדובר בדרך-כלל בהמרה שנותנת איכות תלת-ממד מאוד רכה, שמטרתה לספק לצופה מבחר גדול יותר של תכנים לטלוויזיה שלו. בפועל התלת-ממד לא תמיד מספק בצורה הזו, והטרחה שבהרכבת משקפיים ייעודים הופכת את הצפייה לתענוג מאוד מפוקפק.

8. מה זה תלת-ממד פסיבי?

משקפי התלת-ממד מגיעים היום בשתי שיטות: אקטיבי ופסיבי. השיטה האקטיבית היא הפופולרית ומציעה רזולוציה כפולה בכל משקף, בניגוד לשיטה הפסיבית. מצד שני, יש לה הרבה חסרונות. המשקפיים עולים כ-400 שקל ופועלים על סוללות. בשיטה הפסיבית המשקפיים עובדים ללא סוללות, והמחיר עומד על כמה עשרות שקלים בודדים. איכות התמונה שהיא דומה.

9. אם משקפי תלת-ממד אקטיביים כל-כך יקרים, אני לא יכול להגיד לחברים שלי שיבואו איתם אליי הביתה?

יצרניות הטלוויזיה "דאגו" שלא תהיה אחידות בשיטות שבהן פועלים המשקפיים, כך שאם יש לכם מסך של פנסוניק, לא תוכלו לצפות עם המשקפיים התואמים שלו במסך של סמסונג.

10. קניתי את המסך, כדאי להשקיע בכבלים?

הרבה צרכנים נוהגים לזלזל בנושא הכבלים שמחברים את הטלוויזיה לממיר, לנגן הבלו-ריי או לקונסולת משחקים. במקרה הזה לא כדאי לחסוך יותר מדי, ועדיף להשאיר סכום פנוי ממחיר המסך לצורך הרכישה הזו. רכישה של כבל טוב משפרת מאוד את התמונה, ולכן לא כדאי להסתפק בכבלים שמספקים חברות הכבלים והלוויין עם הממירים שלהם.

11. אילו חיבורים כדאי שיהיו בטלוויזיה?

חיבור ה-HDMI הוא הנפוץ היום, וממירי ה-HD של חברות הכבלים והלוויין וגם כונני בלו-ריי, סטרימרים וקונסולות משחקים משתמשים בו. כדאי שהטלוויזיה תגיע עם כמה שיותר חיבורים כאלה. אם רוב המוצרים שלכם פועלים עם החיבור הזה, כנראה תזדקקו ל-3 או 4 כניסות HDMI. חיבור חשוב אחר הוא סקארט לבעלי ממירים המגיעים בשיטה הזו.

12. התרגלנו כבר למושג סמארטפון. מה זה סמארט טי.וי?

המונח סמארט טי.וי (Smart TV) מיוחס למסכים החדשים שיושקו בארץ בתקופה הקרובה על-ידי שתי יצרניות, סמסונג ו-LG, ויהיו "חכמים" יותר בשל היכולת להתקין עליהם אפליקציות ישירות מחנות ייעודית לכך המופיעה על גבי המסך, בדומה לצורת ההתקנה של אפליקציה על-גבי טלפון סלולרי.

בדומה לשוק הסמארטפונים, גם כאן מפתחים צריכים להתחיל לבנות אפליקציות ייעודיות למסכים. המבחר עדיין לא גדול, כאשר אפליקציות כמו יו-טיוב, מזג-אוויר, פיקסה או רשתות חברתיות הן השולטות, אבל המגמה תשתנה בעתיד הלא רחוק.

13. אם יש אפליקציות, יש גם אינטרנט?

מסכי סמארט טי.וי מאפשרים גלישה באינטרנט עם דפדפן ייעודי למסך, כולל תמיכה בעברית ותצוגה של פלאש. את השליטה במסך ואת ההקלדה ניתן לבצע באמצעות אפליקציה ייעודית לסמארטפונים. LG מציעה אפליקציה כזו דרך מכשירי אנדרואיד, וסמסונג מציעה גם היא אפליקציה במכשירים של אפל.

14. איך אני מחבר את המסך לאינטרנט?

מסכים הכוללים חיבור לאינטרנט גם כוללים בתוכם חיבור קווי או אלחוטי. לצורך כך צריך נקודת חיבור לאינטרנט ליד המסך. אם אין לכם חיבור כזה ליד המסך, כדאי לחפש מסך עם חיבור אינטרנט אלחוטי פנימי או מסך שאפשר לקנות לו מתאם כזה.

15. שמעתי שהמסך יודע להציג גם תמונות ולנגן קבצי מוזיקה. זה נכון?

חלק גדול מהמסכים שיוצאים לחנויות כוללים כבר יכולת של סטרימר. למסכים האלה יש כניסת USB שמאפשרת לחבר אליה דיסק און קיי לצורך ניגון קבצי מוזיקה, קבצי וידיאו וגם הצגה של תמונות לחברים. אם האופציה הזו חשובה, כדאי לחפש מסך כזה ולוותר על רכישת סטרימר ייעודי.

16. יש כל-כך הרבה יישומים בטלוויזיה, מה עם הממשק?

בניגוד למגמה שמתרחשת בעולם הסלולר, שבו למרות שהטלפונים הופכים לחכמים יותר הממשקים הפכו לפשוטים להבנה, המצב בענף הטלוויזיות שונה, וקשה להגיד שהמשתמש הפשוט מצליח להגדיר את יכולות המסך ללא עזרה. רוב היצרניות לא משקיעות בגיור של הממשקים במסכים שלהם בעברית, כאשר בין החברות הבודדות שעושות את זה נמצאות סמסונג ו-LG.

17. איך אדע להגדיר את המסך לשביעות-רצוני?

לא כדאי לוותר על הובלה וגם על התקנה של המסך על-ידי טכנאי, שיודע להתאים את ההגדרות של התמונה והסאונד של המסך לטעם של הצופים בבית.

18. מה יותר טוב - לתלות את המסך על הקיר או להניח אותו על המזנון?

אין לכך חשיבות. רוב הישראלים אוהבים לתלות את המסך על הקיר, הן כדי לחסוך במקום והן מסיבה עיצובית. מי שלא רוצה לתלות על הקיר יכול להיות מרוצה מכך שהיצרניות משקיעות הרבה במעמד של המסך, והוא נחשב לפריט עיצובי.

19. פערי המחירים של מסכים של יצרניות שונות בגודל זהה יכולים להגיע לאלפי שקלים. האם יש סיבה לקנות מותג יקר?

פערי המחירים בין היצרניות השונות נובעים בחלק גדול מהמקרים מאיכות המוצר, אבל לא מדובר בחוק שאפשר להכליל אותו על כל המסכים. מה שכן, אפשר להגיד שמסכי פיליפס נמכרים בדרך-כלל במחיר גבוה יותר ומציעים גם איכות גבוהה, ובניגוד לזה, שארפ מציעה לפעמים מחירים נמוכים, אולם המוצרים שלה באיכות גבוהה. חשוב להבין באיזו טכנולוגיה פועל המסך ומה הפיצ'רים הכלולים בו, כדי לדעת על מה משלמים יותר.

20. אפשר היום לקנות טלוויזיות אפילו בסופרמרקט. זה כדאי?

ברוב המקרים מסכים הנמכרים בסופרמרקט הם של מותגי מדבקה או מסכים באיכות מאוד נמוכה. גם כאן אין כלל אצבע, כדאי לבדוק אם מדובר ביצרנית אמיתית ומה הביקורת על המסך באינטרנט, כדי להבין אם אכן יש כאן דיל שלא כדאי לפספס.