מחירי המזון הגבוהים יחסית בארץ הם רק בעיה אחת שאיתה מתמודדים הישראלים. בתקופה שבה כל ישראלי שני מסתובב עם סמארטפון בכיס ולפטופ בתיק, נאלצים חובבי הגאדג'טים להתמודד גם עם מעמסה לא קטנה על הכיס בבואם לרכוש אביזרי אלקטרוניקה שונים כמו מטען לסלולרי. אמנם לא מדובר במוצרי יסוד כמו קוטג', עגבניה או ליטר בנזין, אך כשהסביבה היומיומית הופכת ליותר ויותר דיגיטלית, כל שקל הופך להיות קריטי.
רשת האינטרנט מלאה באתרים של חנויות וסוחרים ישראלים אלמוניים לרוב שמציעים גאדג'טים ופריטי אלקטרוניקה במחירים נמוכים במיוחד לעומת הרשתות המוכרות. אך בתקופה האחרונה, רבים מהישראלים נטשו גם את האתרים האלה לטובת אתרים מחו"ל כמו eBay ואחרים, שדורשים עבור כבל USB לסמסונג גלקסי מחירים הרבה יותר שפויים.
אחד האתרים שהפך לפופולרי במיוחד בקרב הקהילה הישראלית הוא dealextreme, אתר סיני באנגלית שמציע עשרות אלפי מוצרים במחירים נמוכים במיוחד וללא דמי משלוח - מעין גרסה אלקטרונית ל"הכל בדולר". דיל אקסטרים נוסד ב-2006 והוא משרת היום יותר מ-160 מדינות בעולם, עם 500 אלף גולשים מדי יום. האתר מציע 60 אלף מוצרים שונים - החל ממדבקות הגנה למכשירי מגע דרך בובות מהמשחק אנגרי בירדסה ועד לפנס לאופניים.
כדי להבין עד כמה האתר שכיח בקרב ישראלים, מספיק להסתכל במספרים: 600 אלף ישראלים שונים גולשים לאתר מדי חודש ומגלגלים מחזור מכירות שנתי של כ-7 מיליון דולר. יחסית לאתר בשפה האנגלית, שאינו זוכה ליחסי ציבור דומים לאתרים כמו eBay, בהחלט מדובר בהישג מרשים. כעת, לאור הצלחתו, הוא גם עושה עלייה.
"תהיה ירידת מחירים"
"כמו כל בעל אייפון, גם אצלי נגמרת הסוללה לעיתים תכופות. מצאתי מטען בחנות מקוונת בישראל ב-50 שקל, אבל אז שמעתי על דיל אסקטרים ופשוט רכשתי אותו משם ב-2 דולר. זה הפיל לי את האסימון שיש לאתר הזה צורך אמיתי בישראל", מסביר יובל אטד, מנכ"ל אתר WinWin, שמשיק היום (ב') גרסה בעברית לאתר, במסגרת שיתוף פעולה מלא עם דיל אסקטרים הסינית ובאותם מחירים מוזלים.
לאטד לא היה מושג עד כמה האתר פופולרי בישראל, כשעשה את הפנייה הראשונה לדיל אקסטרים. "פניתי אליהם כמו כל גולש אחר - דרך האפשרות של 'צור קשר' באתר. בהמשך עירבתי את הנציגות הישראלית של PayPal, שהיא אמצעי התשלום העיקרי בדיל אקסטרים", מסביר אטד. "כך הגענו לסגן נשיא דיל אקסטרים, רוג'ר לאו, שאחרי כמה וכמה שיחות, הוא השתכנע ליצור את שיתוף הפעולה הראשון לאתר מחוץ לסין".
מה ששכנע את לאו היה בעיקר כוח הקנייה של ישראל באתר, שמהווה את אחת מעשר המדינות הפעילות ביותר בדיל אקסטרים. כעת, WinWin תציע את כל המוצרים והפלטפורמה של דיל אקסטרים בעברית, כשהמחירים יישארו זהים לחלוטין (בדולרים, עם המרה לשקלים באתר עצמו), כולל המשלוח שימשיך להיות חינמי.
מי שיבצע רכישה דרך הגרסה הישראלית של דיל אקסטרים יוכל ליהנות לא רק מממשק בעברית אלא גם מקיצור זמן המשלוח בחלק מהמקרים, כשכיום הוא עומד על כשבועיים-שלושה לאור העובדה שהמוצרים נשלחים מסין. "אחרי שנלמד קצת את השוק ונדע מה המוצרים הפופולריים ביותר שהישראלי צורך בדיל אקסטרים, אנחנו נייבא מוצרים מראש ותהיה לנו אפשרות לספק אותם לצרכן תוך 48-72 שעות", מסביר אטד.
אטד מוסיף עוד, כי במסגרת שיתוף הפעולה, הצדדים גם יציעו מוצרים לאירועים מיוחדים. "כמו שהאתר מציע היום מוצרים שמותאמים לקראת יום העצמאות האמריקני, נוכל לבצע איתם התאמה של מוצרים לקראת יום העצמאות שלנו כמו דיסק און קי עם דגל ישראל. אותו הדבר גם לגבי חגים אחרים או אירועים כמו חזרה לבית הספר או עונת הרחצה", אומר אטד.
איך אתה מסביר את פערי המחירים בין דיל אקסטרים לאתרי מכירות בישראל?
"חלק מהסוחרים בישראל מזמינים את הסחורה מדילרים בסין אבל יש גם כאלה שהולכים ישירות למפעלים בסין. אבל כשהם מזמינים חצי קונטיינר של מוצר מסוים, הם צריכים לשלם עליו מכס ולזה צריך להוסיף הוצאות פרסום, משכורות עובדים, תפעול שוטף וכמובן את הרווח שלהם. בסופו של דבר, הצרכן הישראלי משלם על כל השרשרת הזו".
ואיך זה עובד בדיל אקסטרים?
"קודם כל, יש הרבה מאוד מוצרים שדיל אקסטרים מייצרים בעצמם, מה שמוזיל עלויות. את שאר המוצרים הם רוכשים בכמויות ממפעלים בסין. מעבר לכך, יש מוצרים שהם לא מרוויחים עליהם אבל יוצאים מאוזנים. אין פה עמלות תיווך, אין את המכס, אין גוזרי קופונים בשרשרת האספקה הזו. גם בנוגע למשלוח החינמי לכל העולם, הם לא מפסידים. הם שולחים מאסות אדירות של מוצרים אז יש להם הסכמים עם חברות שילוח בינלאומיות".
צרכן ישראלי שמזמין מוצר מדיל אקסטרים לא צריך לשלם עליו מכס?
"במכס מסתכלים על זה כצריכה אישית ולא מסחרית. כשזה ברמת מוצרים בודדים, אז לא משלמים מכס ואין עם זה בעיה. אבל אם תביא ארגז, תשלם על זה מכס. אבל אפילו אם ייקחו על זה מכס, אתה עדיין נמצא בפערי מחירים מטורפים של מאות אחוזים".
איך לדעתך הכניסה של דיל אקסטרים תשפיע על השוק בארץ?
"הסוחרים בישראל יצטרכו בטווח זמן מסוים להוריד מחירים. לא תהיה להם ברירה".
אמנם רוב החנויות המקוונות בישראל לא מוכרות מוצרים מקוריים, אך איכות המוצרים לא עלולה להרתיע צרכנים מלרכוש באתר סיני?
"לא מדובר במוצרים שעברו בקרת איכות גרמנית. אנשים קונים באתר בגלל המחיר הנמוך. כבר היום יש ישראלים שרוכשים בארץ קומקום או אפילו טלוויזיה סיניים וזולים והם יודעים שאי אפשר להשוות מוצר גרמני למוצר סיני - הוא גם עולה פי שלושה. מדובר במוצרים טובים אבל בגלל שהם כל-כך זולים יכולים להיות פגמים. בסופו של דבר, בגלל שהמחירים כל-כך זולים, אז זה לא משנה. אם אני מזמין כיסוי לאייפון ואני חושש שהוא ייהרס לי, אז אני אזמין מראש שלושה. זה עדיין יוצא יותר זול מכיסוי אחד בישראל".
ומה בנוגע לשירות לקוחות? ישראלים עדיין יצרכו לפנות דרך האתר או שיהיה מענה דרך WinWin?
"אנחנו נפעיל שירות לקוחות שיטפל בבעיות אקוטיות, אם למשל מישהו לא קיבל את המוצר שהזמין או שהוא היה פגום ולא טיפלו בו כראוי. אבל 95% מהבעיות ייפתרו מול שירות הלקוחות של דיל אקסטרים".
ריצת מרתון ארוכה
מספר סיבות עיקריות הביאו את WinWin, אתר הלוחות מקבוצת "ידיעות אחרונות", להיכנס לשיתוף הפעולה עם אתר דיל אקסטרים: קבלת אחוזים ממכירות מוצרים שנעשו דרך האתר הישראלי; הגדלת הטראפיק (תנועת הגולשים) לאתר של WinWin והוספת פיצ'ר נוסף להיצע הנוכחי של האתר - גם לשם התחרות מול אתרים כמו יד2 וגם לצורך הרחבת האתר לכדי זירת מסחר מקוונת.
"חיפשתי את המוצר הנכון שיעזור לנו להתקרב למטרה ששמנו לעצמנו - להיות eBay הישראלית", אומר אטד. "להקים עוד אתר סחר זה לא מעניין, אבל להביא שחקן כמו דיל אקסטרים זה משהו אחר. אנחנו רוצים לתת לצרכן תועלת אמיתית, לצד ההיצע שלנו היום של מוצרי יד שנייה ולוחות שונים. בסופו של דבר, יש לנו ריצת מרתון ארוכה. אנחנו רוצים לעבור את יד2 ולהפוך להיות הלוח המוביל בישראל. אבל זה רק משהו בדרך. המטרה המרכזית היא לשנות את תרבות הצריכה בישראל".
"לא רואה שום שינוי מאז שוואלה רכשה את יד2"
המאבק בין winwin ליד2 ממשיך לרכז את הפוקוס בתחום הלוחות
יובל אטד הגיע לנהל את אתר WinWin לפני שנה וחצי. לפני הגעתו הוגדר קודמו בתפקיד, ירון אחר, בתור סמנכ"ל WinWin באתר ynet. מאז, הפך WinWin לגוף עצמאי יותר, מה שהביא עם הזמן להכרה רחבה יותר שלו בציבור. "כשהגעתי לכאן עשינו סקר מודעות וגילינו שאנשים היו בטוחים ש-WinWin זה אתר הימורים, כשרק 5% ידעו שמדובר באתר לוחות", אומר אטד. "החלטנו למתג את עצמנו מחדש, כשהמטרה העיקרית היא לתת את הבמה ללקוחות שלנו - במקום לפרסם את עצמנו, פרסמנו מודעות של אנשים ישירות מהלוח".
כחלק מהמיתוג מחדש, הוספו לאתר פיצ'רים נוספים מלבד לוח הדירות ומוצרי יד שנייה. כך נוצר שיתוף פעולה עם מחירון לוי יצחק ונוספו מחירון שיפוצים ומערכת מידע משולבת על רכישת דירות - היקפי עסקאות שנעשות באזור המגורים (המבוססת על מידע מרשות המסים) ומידע סוציו-אקונומי על סביבת המגורים כמו רמת הכנסה או השכלה של דיירים בבניין מסוים (שילוב של מידע ממכון גיאוקרטוגרפיה והלמ"ס). כיום, על-פי נתוני WinWin, זוכה האתר לטראפיק של 170 אלף גולשים שונים ביום וכ-2 מיליון גולשים שונים בחודש.
פיצ'ר נוסף שתופס תאוצה באחרונה הוא אפליקציה מיוחדת לפייסבוק, שיוצרת את סביבת הלוחות של WinWin ישירות בתוך הרשת החברתית. "עד כה 30 אלף גולשים הורידו את האפליקציה לפייסבוק וזה יוצר לנו Engagment יומיומי עם עשרות גולשים. אנחנו יודעים איפה הם גולשים ובאיזה מדורים. אפשר, למשל, לדעת שבלוחות הנדל"ן יש 60% גברים, במעמד סוציו-אקונומי מסוים", אומר אטד.
לדבריו, היתרון באפליקציית הפייסבוק הוא בעיקר למתעניינים במודעות. "כך, אתה יכול לדעת בוודאות ממי אתה רוכש דירה, רכב או מוצר מסוים כי אתה מקבל גם את הפרופיל שלו בפייסבוק. זה מאוד מוסיף לחוויה, אם כי חשוב לציין שאנחנו לא מחייבים לשייך את הפרופיל בפייסבוק למודעה", אומר אטד.
הקרב על המחירון
לפני כשנה, ביולי 2010, נרשמה רעידת אדמה בשוק הלוחות בפרט ובתעשיית האינטרנט הישראלית בכלל: פורטל וואלה רכש 75% מאתר יד2, המתחרה הגדול של WinWin והמוביל בתחום הלוחות המקוונים, תמורת 117.5 מיליון שקל. אף שכמעט שנה עברה, אטד עדיין לא נוטה להתרגש מהעסקה. "אני לא רואה שום שינוי מאז שוואלה רכשה את יד2 - לא במדיניות ולא בתחרות. זה כלל לא מעסיק אותנו כי אנחנו מפוקסים בעשייה שלנו".
אחד המהלכים הראשונים שנעשו לאחר עסקת הרכישה, אירע באוקטובר אשתקד כשוואלה-יד2 השיקו מחירון רכב, שיתחרה באופן ישיר במחירון הוותיק והממוסד של לוי יצחק, שכאמור משתף פעולה עם WinWin ומאפשר לגולשים לקבל נתונים ומחירים תמורת תשלום.
בין הגופים שמשתמשים במחירון הרכב של יד2 ניתן למנות את איגוד השמאים ובנק מזרחי טפחות, אך נראה שגם במקרה הזה אטד מסרב להתרשם. "המחירון של לוי יצחק הוא המחירון היחיד של המדינה", הוא ממהר להצהיר. "יכולים להיות אלף מחירונים חינמיים, אבל בסוף לוי יצחק הוא היחיד שקובע. לא הבנקים ולא השמאים הם שקובעים מי יהיה מחירון הרכב הרשמי אלא חברות הביטוח. ונכון להיום, הן עובדות עם לוי יצחק בלבד".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.