אקטיביזם: קרן Starboard הגיעה להחזקת 6% ב-DSPG

Starboard היא ספין אוף של קרן Ramius שנאבקה במכירת צורן ■ מניית די.אס.פי.ג'י, איבדה 63% מאז פרוץ משבר האשראי ומתקשה לצמוח ■ הקרן שוקלת פנייה להנהלה

הנה משהו שכמעט לא קיים בארץ, ואנו לא אומרים זאת לחיוב: בעלי עניין מוסדיים בארה"ב הופכים לאקטיביסטים כשהמניות שבהן הם מושקעים לא הולכות בכיוון הנכון. הם דופקים על דלת המשרד של דירקטוריון ו/או הנהלת החברה, מבקשים לדון עימם על דרכים להצפת ערך, וכך הופכים לכאב ראש עבור החברה, אך ממלאים נאמנה את תפקידם כנציגי הציבור.

אקטיביזם מוסדי הוא חלק אינטגרלי מפעילות שוק ההון האמריקני, וגם אם לא תמיד הוא משיג את מטרותיו - ברוב המקרים למלחמתו יש מספיק לגיטימציה כדי שתמשיך להתקיים.

החברה הישראלית התורנית שנאלצת להתמודד עם המושג "אקטיביזם מוסדי" היא די.אס.פי.ג'י , המפתחת שבבים עבור טלפונים אלחוטיים ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 193 מיליון דולר - עלייה של 26% מתחילת השנה אך מחיקת ערך בשיעור של 63% ממחירה לפני פרוץ משבר האשראי.

ממסמך שהוגש אתמול לרשות ני"ע האמריקנית עולה כי קרן ההשקעות האמריקנית Starboard Value and Opportunity Master Fund הגיעה להחזקה של 6% מהון המניות של החברה, "לאחר שהגיעה למסקנה כי מניית די.אס.פי.ג'י מתומחרת בחסר", והיא שוקלת בעתיד - תלוי בתנאיי השוק וכדומה - לפנות להנהלת די.אס.פי.ג'י ולחברי הדירקטוריון כדי להביע את דעתה על אופן התנהלות החברה ולהציע הצעות ייעול משל עצמה (כולל החלפת הדירקטוריון). אלי איילון מכהן כיו"ר החברה, ועופר אליקים מכהן כמנכ"ל.

כאב ראש לצורן

קרן Starboard היא ספין אוף של קרן Ramius - אותה קרן שעשתה לא מעט כאבי ראש לצורן , וניסתה למנוע - וייתכן שעדיין מנסה - את מכירתה לחברה האנגלית CSR. קרן Starboard השקיעה 11.2 מיליון דולר ברכישת מניות די.אס.פי.ג'י, ולמרות שהמסמך לא מגלה מתי נקנו המניות, ניתן להעריך כי הרכישות בוצעו בימים האחרונים, ולפי מחיר מכירה ממוצע של 8 דולרים בקירוב. המחיר הנוכחי של מניית די.אס.פי.ג'י הוא 8.26 דולרים.

כך או אחרת, Starboard אינה בעלת העניין המוסדית היחידה בחברה, אך לפי מיטב זכרוננו היא הראשונה שמניפה את דגל האקטיביזם המוסדי בחזית משרדי די.אס.פי.ג'י. יתר בעלי המניות בחברה הם קרן בלאקרוק (18.7%); קרן פידליטי (8.5%) וקרן Dimensional מאוסטין, טקסס (7.7%). אלו עדיין לא הביעו דעתם על המתרחש בין מסדרונות החברה, ויהיה מעניין לראות האם ישתפו פעולה עם Starboard או יתמכו בחברה. לאיילון יש 2.2% מהון החברה.

כך או אחרת, המצב של די.אס.פי.ג'י לא ממש מעודד. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 48.8 מיליון דולר - ירידה שנתית של 13% - ועם הפסד נקי (Non GAAP) של 5 סנטים למניה, לעומת רווח של 11 סנט ברבעון המקביל אשתקד. הכנסותיה ברבעון השני ישקפו צמיחה שולית חד-ספרתית לעומת הרבעון המקביל אשתקד. יותר מזה. לחברה יש בקופה מזומנים והשקעות לטווח ארוך וקצר בשווי של 137.2 מיליון דולר או 5.85 דולרים למניה - 71% ממחיר המניה, נתון שממחיש ששוק ההון לא ממש מתמחר את פעילות החברה.