צפו בתמונות ובווידיאו: רובוטים ביתיים - כבר ממש לא גימיק

בישראל רק שלוש חברות משווקות את הרובוטים הביתיים, שכן המחירים הגבוהים וההיצע הקטן מונעים את צמיחת השוק, שנחשב למפותח יותר מעבר לים

יצרניות הטכנולוגיה מנסות שנים רבות לייצר רובוטים שיעשו מטלות ביתיות שונות - לרוב, שאיבת אבק, שטיפת רצפות או ניקוי בריכות. אך התדמית היא שמוצרים כאלה, שיכולים לעלות גם 2,000 שקל ומעלה, הם גימיק ולא באמת עושים את העבודה.

אלא שהטכנולוגיה השתפרה לאורך בשנים האחרונות בצורה דרמטית, עד שהיום נמכרים רובוטים במחיר לא גבוה, שמסוגלים לנקות את השטיח או חדר השינה בהצלחה יחסית - גם אם הם מתקשים לרוב לנקות היטב בפינות ועושים רעש רב.

החברה הוותיקה בתחום הרובוטים היא iRobot האמריקנית, שהוקמה ב-1990 ומוצריה נמכרים בישראל משנת 2009. שווי השוק של החברה הוא 950 מיליון דולר והיא מכרה עד היום יותר מ-6 מיליון רובוטים ביתיים בעולם. הכנסותיה היו 106 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011 והן לוו ברווח של 7.5 מיליון דולר.

בימים אלה החברה פותחת לראשונה חנות קונספט חדשה בירושלים. "החזון שלנו הוא לייצר רובוטים שיעשו מטלות פרקטיות בחיי היומיום של אנשים", אומר מארק דייני, מנכ"ל iRobot אירופה, בראיון ל"גלובס" לרגל ביקורו בישראל. "יש מטלות רבות שאנשים לא אוהבים ולוקחות להם זמן, כמו ניקוי. כמעט אף אחד לא אוהב לנקות, והרובוטים יכולים לסייע בכך".

iRobot מתכננת להשיק בישראל דגם חדש של מכשיר הרומבה שלה מסדרה 700 בסתיו הקרוב - דגם שמחירו עוד לא נקבע והוא מנקה משטחים שונים, תוך שהוא מזהה אם מדובר ברצפה או בשטיח. החברה כבר מוכרת בישראל את הסקובה 385 ששוטף רצפות ולא רק שואב אבק במחיר של 3,800 שקל.

דייני מציין שהדגם החדש, 700, "שומע" לכלוך על-פי הרעש שלו, וכך הוא יודע אם לפניו אבק או חתיכות של קורנפלקס ולהתאים ניקוי לכל לכלוך. לכן, יהיו מקומות שבהם המכשיר יידע לבצע ניקוי של אותה הנקודה מספר פעמים, עד להסרת הלכלוך.

הרומבה מזהה מדרגות, כך שאינו נופל מהם, ובניגוד לדגמים אחרים הוא גם מבצע איסוף חכם של לכלוכים עדינים ומסובכים כמו שערות, שעוברות ישר למיכל הלכלוך. הרומבה מבצע אף ניקוי לפי דרישה - המשתמש יכול לתזמן את הניקוי, למשל, לשעת הבוקר שבה דרי הבית נמצאים בעבודה.

אסוס - לא רק לפטופים

רוב הצרכנים כלל לא מכירים את קטגוריית המוצרים הזו - לא רק בשל המחירים הגבוהים. אין יצרנים רבים בישראל, המבחר מצומצם, וכמעט שאין רובוטים מסוג זה ברשתות החשמל הגדולות. כך שעד לאחרונה iRobot הייתה החברה היחידה בישראל, אך כעת יש כאן נוכחות גם ל-AGAit, חברה-בת של יצרנית המחשבים והטאבלטים אסוס שהחלה למכור כאן לפני כמה שבועות, ול-LG שהשיקה באחרונה את המוצר הראשון שלה בישראל.

AGAiT מציעה כאן את E-Clean EC01 שאף מבצע חיטוי רצפה מפני בקטריות ומפזר ריחות נעימים בזמן שהוא מנקה את אבק החדר ויש לו שלט רחוק. יתרון גדול של המוצר הוא המחיר - 1,000 שקל בלבד.

LG הדרום קוריאנית התחילה למכור לאחרונה בארץ את ה-Home Bot שלטענתה מסוגל גם לנקות פינות בעזרת מברשות מיוחדות. לדברי החברה, הוא מנטר את האזורים שכבר ניקה וכך לא עובר באותו המקום פעמיים. לרובוט יש גם חיישנים אופטיים המזהים מדרגות, הוא כולל הדרכה קולית על מצבו ומחירו גבוה למדי - 4,000 שקל.

ההיצע כאן מצומצם, אבל מעבר לים יש מכשירים מעניינים ביותר כמו ה- NaviNot של סמסונג, הכולל שתי מברשות ניקוי בצדדיו, לעומת מברשת אחת שמאפיינת לרוב את הדגמים המתחרים.

הרובוט של סמסונג ממפה את החדר באמצעות מצלמות ומזהה מראש חפצים, כך שהוא לא ייתקל בהם בטעות. הוא גם לא ינסה להיכנס למקומות צרים שאין סיכוי שהוא יוכל לעבור בהם, וכאשר הסוללה שלו נגמרת, הוא יחזור לתחנת העגינה שלו לבד לצורך טעינה. יש דגמים נוספים שמצוידים ביכולת הזו, אך הרובוט של סמסונג גם זוכר את המיקום האחרון שבו היה וחוזר לאחר הטעינה אליו.

גם פיליפס מציעה בעולם את הרובוט שלה - HomeRun FC9910. הרובוט עובד על טכנולוגיה דומה לשל סמסונג במיפוי הסביבה המבוססת על מצלמות והוא שואב אבק.

חיבור לאייפד

יכולות הניקוי של הרובוטים מקלות מעט על עבודות הבית, אבל מה שמעניין באמת הוא כיצד ייראו הרובוטים בעוד מספר שנים, בד בבד עם התקדמות הטכנולוגיה.

לדברי דייני, הכיוונים הם להפוך את הרובוט להיות נייד, כך שהמשתמש יוכל להפעיל אותו מרחוק באמצעות הטאבלט או הסמארטפון, ויידע מרחוק מה מצב הסוללה שלו. יכולת אחרת היא בתחום האבטחה. "נשתמש ברובוטים להשגחה על חדרים בבית כאשר אנשים נמצאים בחופשה וירצו לדעת מה קורה אצלם בחדר", הוא אומר.

הרעיון בבסיס יכולת זו הוא הפיכה של הרובוטים למערכת אזעקה. דייני מציין כי ברובוטים שהחברה מוכרת לצבא משולבות מצלמות והם מיועדים למטרות צבאיות ולא לניקוי.

כיוון אפשרי נוסף הציגה iRobot בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שהתקיימה בלאס וגאס בינואר השנה עם הרובוט AVA - אב-טיפוס של רובוט המשתמש בטכנולוגיות שונות לזיהוי הסביבה שלו, כמו לייזר וחיישני תנועה הדומים לאלו של הקינקט, תוסף התנועה המשולב בקונסולת המשחקים אקס בוקס 360 של מיקרוסופט.

הטכנולוגיות הללו מאפשרות לרובוט להיות מודע לסביבה שבה הוא נמצא, כך שהוא לא ייתקע בשולחן או במי שעומד לידו. הראש הפיזי של AVA הוא מסך אייפד שמאפשר לתכנת אותו.

בניגוד ל-LG, סמסונג לא מתכננת כרגע למכור את המוצר שלה בישראל - הוכחה נוספת לכך שהלכה למעשה אין בישראל שוק. ולמרות זאת, הרובוטים לתחום הניקוי נמצאים לקראת חדירה חזקה יותר בישראל. כאשר יהיו בישראל יותר יצרניות ויותר דגמים, המחירים יירדו והצרכנים יאמצו אותם בצורה יותר רחבה.

LG

AGAiT


סמסונג

iRobot