חשד: בן-זקן ואלדר ביצעו עסקאות פיקטיביות במנופים

(עדכון) - החברה אישרה בדיווח לבורסה: רשות ני"ע ערכה חיפושים במשרדינו ■ בן-זקן חשוד כי הנחה לכאורה את אלדר לבצע פעולות קנייה ומכירה בהיקפים גדולים כדי לשמור על שער גבוה

ג'קי בן-זקן, מבעלי השליטה בחברת ההשקעות מנופים פיננסיים , נחקר ביום רביעי שעבר במשרדי רשות ניירות ערך בת"א, כשיחד עמו נחקר גם איש העסקים איתן אלדר.

השניים חשודים כי פעלו להשפיע על שער מניית מנופים בכדי שתיכנס למדד ת"א 100 בסוף שנת 2010. בתום החקירה נשלחו השניים למעצר-בית שהסתיים הבוקר (א').

דובר מנופים מסר בתגובה כי "מכיוון שהנושא נמצא בבדיקה של הרשות, איננו יכולים למסור פרטים. בן-זקן משוכנע כי בסיום הבדיקה, שאיתה הוא משתף פעולה באופן מלא, יובהר כי הוא פעל על-פי חוק".

בעדכון מדדי הבורסה בדצמבר 2010 נכנסה מניית מנופים למדד ת"א 100, בין השאר כיוון שהגיעה לשווי של מיליארד שקל. ברשות ניירות ערך חושדים כי בן-זקן הנחה לכאורה את אלדר, שכבר מחזיק במניות מנופים, לבצע פעולות של קנייה ומכירת מניות, במשך מספר שבועות לפני עדכון המדדים, בהיקפים גדולים, כדי לשמור על שער שיאפשר את הכניסה למדד.

המסחר במניית מנופים הופסק הבוקר לזמן מה, והחברה פרסמה הודעה קצרה בה נמסר כי "חוקרי רשות ניירות ערך ביצעו חיפוש במשרדי החברה, ונלקחו על-ידם מסמכים". ככל הידוע, נחקרו גורמים נוספים המקורבים לשניים, והרשות צפויה לזמן עוד גורמים.

מניית מנופים עלתה במהלך שנת 2010 ב-33%, למחיר ששיקף לחברה בסוף אותה שנה שווי של 1.03 מיליארד שקל. היום צנחה מניית מנופים ב-8.5%, והשלימה בכך ירידה של 22% מתחילת 2011 למחיר המשקף לה שווי של 794 מיליון שקל.

מדד ת"א 100, מהמדדים המובילים של הבורסה, מתפרסם מאז 1992 ומתעדכן פעמיים בשנה, ביוני ובדצמבר. המדד כולל את 100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה. חברות שואפות להיכלל במדד כיוון שהדבר מכניס אותן לרדאר של הגופים המוסדיים ושל משקיעים נוספים שמעדיפים להשקיע במניות הנכללות במדד, או אפילו מחויבים לכך (למשל גופים שלהם תעודות סל על המדד).

כדי להיכלל במדד נדרש - מלבד שווי של מיליארד שקל - גם שיעור החזקות ציבור של לפחות 20%, ובנובמבר 2010 הנפיקה מנופים לצורך זה מניות בהיקף של כ-127 מיליון שקל.

קשרים של שנים רבות

הקשרים בין בן-זקן לאלדר הולכים שנים אחורה. בשנת 2007 מכרו אלדר ושותפו רועי גיל למנופים את השלד הבורסאי מאקפל תעשיות תמורת 140 מיליון שקל, ורשמו רווח ניכר מהמכירה.

בקופת המזומנים של מאקפל השתמשה מנופים זמן קצר לאחר מכן, כדי לרכוש מידי דוד בן-נני, בן-דודו של אברהם נניקשוילי, מבעלי השליטה בחברה, קרקע בקזחסטאן תמורת 38 מיליון דולר (ובנוסף לשם נטילת חוב של 3 מיליון דולר לנניקשוילי עצמו, סכום שלטענת החברה שולם לרשויות בקזחסטאן "לצורך מניעת אובדן ההזדמנות העסקית").

לאחרונה שוב הצטלבו דרכיהם של בן-זקן ואלדר, על רקע הסכם ההיפרדות בין בעלי השליטה במנופים. בן-זקן ונניקשוילי נדרשים למזומנים בכדי לרכוש את חלקו של שותפם, מרקוס וובר, תמורת כ-385 מיליון שקל. על-פי ההערכות, אלדר מעורב בייזום הרעיון היצירתי לפיו תמומן רכישת המניות באמצעות קופת המזומנים של חברת BGI, הנמצאת כיום בשליטת צביקה בארינבוים.

על-פי תנאי עסקה - שנחתמה בתחילת יוני השנה, אך טרם הושלמה - ירכשו בן-זקן ונניקשווילי את מניות השליטה בחברת ZBI, החברה האם של BGI, מידי בארינבוים תמורת 127 מיליון שקל. העסקה עוררה התנגדות חריפה של מחזיקי האג"ח ב-BGI, החוששים לגורל השקעתם בחברה.

מרובע ח' באשדוד ועד למנהטן וקזחסטן

ג'קי בן-זקן, שגדל ברובע ח' באשדוד, ידע לנצל היטב במהלך הקריירה שלו את קשרי הגומלין בין עסקים לפוליטיקה. ב-1993, לאחר ששימש כעוזרו הפרלמטרי של ח"כ אפרים גור, עבר בן-זקן לפוליטיקה המקומית ועשה זאת בהצלחה רבה. את ההון המשמעותי הראשון שלו הוא השיג בעסקי נדל"ן בעיר הולדתו, שם כיהן כחבר מועצת העיר, ובה הוא משמש עד היום כפטרון קבוצת הכדורגל המקומית, מ.ס אשדוד.

6 שנים חלפו מאז רכשו בן-זקן ושותפו, אברהם נניקשווילי, את השליטה בשלד הבורסאי מנופים פיננסיים מידי ממשפחת בליליוס תמורת 555 אלף דולר בלבד. שווי החברה זינק מאז לקרוב למיליארד שקל, בעוד מאזן החברה, שעמד בעת הרכישה על 3 מיליון שקל בלבד, תפח לכמעט 2 מיליארד שקל: קפיצה המייצגת את מסע העסקים האגרסיבי של צמד השותפים מאשדוד.

מאז רכשו את השליטה במנופים, הזרימו לתוכה בן-זקן ונניקשווילי עסקי נדל"ן מניב בהיקפים גדולים, גייסו מאות מיליוני שקלים מהבנקים ומהציבור לטובת רכישת נכסים בארץ ובחו"ל, מקזחסטן ועד מנהטן.

בשנים 2008-2009 נראה היה כי ההתנהלות האגרסיבית הייתה למנופים לרועץ, לאחר שהחברה רשמה הפסד מצרפי של כ-200 מיליון שקל בשנות המשבר. אבל מצבה השתפר דרמטית בשלהי 2009, בעקבות הזרמת הון אדירה מצדו של מרקוס וובר - אזרח שוויצרי החי בסינגפור, על-פי דיווחי החברה - שהפך לבעל המניות הגדול בחברה. הזרמת ההון של וובר ומהלכים פיננסיים נוספים הפכו את מנופים לחברה בסדר גודל אחר, עם הון עצמי של קרוב ל-700 מיליון שקל.

הכוכב שהתרסק בשנת 2003 וחזר לאחרונה לכותרות

פחות מ-10 שנים לאחר קריסת עסקיהם, והסדר החוב שבו נאלצו הבנקים ומחזיקי האג"ח למחוק מאות מיליוני שקלים, חזרו לאחרונה שמותיהם של איתן אלדר, ושותפו רועי גיל, להופיע במדורי שוק ההון. הפעם הם מוזכרים בעיקר על תקן מתווכים בעסקאות לרכישה ומכירה של חבילות מניות ושלדים בורסאיים.

מדובר בעסקאות שוליות יחסית למי שעוד בטרם מלאו להם 30 כבר חלשו על אימפריה קטנה, שגולת הכותרת שלה הייתה יצרנית הגרביים גיבור ספורט. ההשתלטות על חברה זו, שהתבררה כמוצלחת מעבר לכל הציפיות, ריפדה את חשבון הבנק של השניים, והגבירה את תאבונם לרכישות נוספות, ממונפות באשראי בנקאי. אבל במהלך שנת 2000 ביצעה גיבור ספורט רכישת ענק של מניות חברת ההשקעות של עופר נמרודי, הכשרת היישוב, בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, והיא זו שבדיעבד הביאה לנפילתם.

השניים ביצעו את הרכישה על רקע מעצרו של נמרודי וההערכה כי משפחת נמרודי תעמיד את מניות השליטה בהכשרת היישוב למכירה. זה היה המהלך שאמור היה להקפיץ אותם לשורה הראשונה של אנשי העסקים בישראל, אלא שהמציאות טפחה על פניהם.

היחסים עם נמרודי הפכו עכורים, והשניים מצאו את עצמם עם חבילת מניות מיעוט בהכשרת היישוב, שערכה הלך ופחת במהירות מול החובות הגדולים, שהגיעו ערב הסדר החוב לכ-700 מיליון שקל.

בשלהי 2003, במסגרת הסדר החוב בגיבור ספורט, גיבשו גיל ואלדר קבוצת משקיעים שהצטרפה לגרעין השליטה בחברה. בקבוצה, שהולכת עמם גם היום, בולטים בכירי אמדוקס לשעבר נחמיה למלבאום ומריו סגל, וכן מיכאל שטראוס.

"כופר בטענות"

באי-כוחם של ג'קי בן-זקן וחברת מנופים פיננסיים לישראל (מפל) בע"מ, עו"ד ירון ליפשס ממשרד כספי ועו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מסרו: ‫‫‫‫"מר בן-זקן נתן את הסכמתו להליך הטלת הערבות, בכדי לאפשר לרשות ניירות ערך לקדם את החקירה, ועל מנת שיתאפשר לו לחזור לעיסוקיו השוטפים מוקדם ככל הניתן. מר בן-זקן סמוך ובטוח כי בסיום החקירה יתחוור לרשות ניירות ערך כי לא נפל מתום במעשיו.

"בימים האחרונים נחקר ג'קי בן-זקן ברשות ניירות ערך, הוא משתף פעולה באופן מלא עם החקירה ומוסר את כל הידוע לו בנוגע לעניינים הנחקרים. מר בן-זקן הבהיר לרשות כי עסק אך ורק בקידום כדין של ענייניה של חברת מנופים פיננסיים לישראל (מפל) בע"מ, ועניינם של ציבור המשקיעים בחברה, וכי הוא כופר מכל וכל בטענות שהופנו כלפיו".