UBS על מחאת האוהלים: "מעמד הביניים אומר את דברו"

UBS: הממשלה תשיק פרוייקטים נוספים לדיור בר-השגה ותקצץ בנטל המס על מעמד הביניים ■ מנגד, צופים העלאת מס החברות והמס על רווחי הון, ואף קיצוץ בתקציב הביטחון

"ממשלת ישראל תפעל בנחישות למול ההפגנות בדבר יוקר המחיה, ותקצה משאבים נוספים או תקצץ בעלויות המחייה למעמד הביניים", כותבים כלכלני בית ההשקעות UBS בסקירה ראשונה של אנליסטים זרים על מחאת האוהלים המתגברת, אשר התרחבה למחאה בדבר יוקר המחייה בישראל - אשר קיבלה את השם "לא רק קוטג' - מעמד הביניים אומר את דברו".

האנליסטים דרן שאו (Darren Shaw), רוני בירון (Roni Biron) וזיו טל (Ziv Tal) סוקרים במסמך מטעמם את המחאה הציבורית בישראל, ומציינים כי "במהלך השבועות האחרונים, הייתה עלייה דרמטית במחאה על יוקר המחיה בישראל - אשר קיבלה עד בתקשורת, בעוד רבים בציבור הישראלי מרגישים כי המחאה מוצדקת".

לדידם, פתרונות אפשריים שעשויים להינקט על ידי הממשלה הינם "פרוייקטים נוספים לדיור בר-השגה, קיצוצים בנטל המס למעמד הביניים, כולל המס על הדלק, וכן אישור הגברת התחרות במספר סקטורים (בדגש על סקטור מוצרי המזון ומוצרים קמעונאיים נוספים)".

מנגד, צופים ב-UBS כי ממשלת ישראל "תעלה את המיסים במקומות אחרים כדי לממן את ההקלות על מעמד הביניים, ובמטרה שלא להגדיל את הגירעון התקציבי". האפשרויות העומדות על הפרק, על פי כלכלני UBS, הינן העלאת מס החברות, המס על רווחי הון, או לחלופין קיצוץ בתקציב הביטחון.

ב-UBS טוענים כי "האפקט של המחאה הנוכחית מציבה את ממשלת ישראל בלחץ עצום לשנות את המדיניות הפיסקלית שלה, בעקבות דרישה של נתח גדול מהאוכלוסיה לשינוי". עוד טוענים ב-UBS כי סקטור הבנקים צפוי להיות מושפע באופן בולט מהמחאה, כאשר הריבית עשויה לעלות בתקופה הקרובה בקצב איטי יותר מכפי שנחזה מלכתחילה.