חפשו את החברים שלכם: מדריך לרשתות חברתיות נישתיות

על אף שהמרחב החברתי נשלט בעיקר ע"י פייסבוק, גוגל פלוס, טוויטר ולינקדאין, קיימות באינטרנט רשתות חברתיות נישתיות שמגלגלות לא מעט כסף ומעניינות מיליוני גולשים

כשמסתכלים על 750 מיליוני משתמשי פייסבוק ורואים את הצמיחה המהירה של 25 מיליון המשתמשים של גוגל פלוס, קצת קשה להבין מי צריך עוד רשתות חברתיות. כשהחבר'ה נמצאים שם, הבחורה שאהבת בבית-הספר גם שם, הבוס שלך קופץ לבקר מדי פעם, ואפילו לתינוק החדש של השכנים יש כבר פרופיל, לא כל-כך ברורה הנחיצות של רשתות חברתיות שלא קוראים להן פייסבוק, גוגל פלוס, טוויטר או לינקדאין.

לפני שבועיים וחצי קתרין קוק, צעירה בת 21, הוכיחה כי לא רק לארבע הגדולות (ועם מייספייס הסליחה) יש מקום בעולם האינטרנט החברתי. קוק מכרה את הסטארט-אפ שהקימה ב-2005 - רשת חברתית לצעירים - ב-100 מיליון דולר. הרשת myYearbook נמכרה לרשת חברתית נישתית אחרת, Quepasa, שפונה לקהל לטיני.

אבל זה לא רק היקף העסקה, כמו מאגר המשתמשים ש-myYearbook מביאה איתה - כ-70 מיליון משתמשים ו-1.2 מיליון כניסות בחודש. נתונים אלה, לצד הכנסות של יותר מ-20 מיליון דולר בשנה שעברה, הם בהחלט סיבה מספיק טובה להאמין ברשתות חברתיות נישתיות וביתרונות שגלומים בהן.

"פייסבוק היא כמו סופרמרקט ענק שיש בו את כל קהלי היעד והנושאים אבל מרוב המגוון, אתה עלול ללכת שם לאיבוד", מסבירה גילה גדעון, יועצת מדיה חברתית ומרצה בכירה במכללה לניו-מדיה. "הדומיננטיות הכל-כך חזקה של פייסבוק מביאה להיווצרות של אלטרנטיבות - אלה הן הרשתות החברתיות הנישתיות".

לדברי גדעון, אף שבפייסבוק קיימים נושאי שיחה רבים, אי-אפשר להשוות את העומק שנושא מסוים יקבל בפייסבוק לעומת רשת חברתית ייעודית שמתעסקת באותו נושא. "זה כמו ללכת לחנות של ספרי בישול, לעומת חנות ספרים רגילה", היא מסבירה.

הבדל נוסף הוא באופן ההסתכלות על הפעילות האינטרנטית. "ברשת חברתית נישתית השיחה היא אחרת, והזהות המגדרית היא הרבה יותר חזקה. 'האני' של המשתמש הרבה יותר מורגש", טוענת מיכל שרייבר, מנכ"לית web done, המתמחה בפרסום ובשיווק באינטרנט וברשתות חברתיות.

ומה לגבי מותגים? מצד אחד, פרסום ברשתות חברתיות ייעודיות הוא קליעה מדויקת למטרה ,כי קהל היעד הספציפי כבר נמצא שם. "רשתות חברתיות נישתיות הן קרקע פורייה למפרסמים. הם יכולים לקבל שם קהל מפולח", היא אומרת.

לדברי שרייבר, "בפייסבוק מסר מתפשט כמו אש בשדה קוצים. ברשת חברתית נישתית אין כל-כך הרבה קוצים".

למי שהתעייף מפייסבוק או מחפש קהל יעד שקשור יותר לתחומי העניין שלו, "גלובס" סוקר 5 רשתות חברתיות נישתיות, שכל אחת מביאה טוויסט שונה ממה שמציעה הרשת של מארק צוקרברג.

Zoosk: כ-60 מיליון פנויים פנויות

zoosk
 zoosk

אתרי ההיכרויות כבר קיימים הרבה שנים במרחב האינטרנט. חלקם התאיידו מהסביבה במהרה, אחרים שרדו אך נתקעו במקום, ויש בודדים שהפכו לחזקים במיוחד גם בעידן הפייסבוק. אך בעוד שבפייסבוק אתה מתחבר עם אנשים שאתה מכיר בצורה כזו או אחרת, יש רשתות חברתיות שמיועדות לדייטינג ושם מתחברים עם אנשים זרים לגמרי.

אתר Zoosk אולי פחות מוכר בישראל, אבל הוא נחשב לאחת מהרשתות החברתיות לדייטים המובילות בעולם. עם 60 מיליון משתמשים והכנסות של 90 מיליון דולר ב-2010 (רובן ממנויי פרימיום), מהווה האתר במה להיכרויות מסביב לעולם.

בדומה לפייסבוק, ניתן לערוך את הפרופיל ולהוסיף לו תחומי עניין שונים. לכל רווק או רווקה ברשת החברתית יש מדד פופולריות בפרופיל, שמורכב מכמות ההודעות שקיבלו, הבקשות לצ'טים, מספר הצפיות בפרופיל ומספר החברים.

אתר Zoosk נחשב למתקדם טכנולוגית עם אפליקציות מובנות לסלולר ולפייסבוק, לצד תוכנת מסנג'ר למחשב, שמאפשרת לקיים וידיאו צ'ט עם משתמשים אחרים.

המנוי החינמי מאפשר לשלוח מספר מוגבל של הודעות ומי שרוצה ליהנות מפעילות מלאה יכול לרכוש מנוי פרימיום או לרכוש באמצעות כסף וירטואלי פיצ'רים נוספים או להעניק מתנות וירטואליות.

Eons: המקום של בני 50 פלוס

eons
 eons

אומרים שרשתות חברתיות זה בעיקר לצעירים? אז אומרים. הרשת הוותיקה Eons (עידנים באנגלית) מוכיחה שאפשר גם אחרת. אמנם ימיה הגדולים מעט מאחוריה, וחברים בה "רק" 800 אלף משתמשים, אך העובדה שבאחרונה היא נרכשה על-ידי חברת Continiuum Crew מראה שקסמה עדיין לא פג.

Eons מציעה רשת חברתית לבני 50 פלוס שלוקח את המודל הבסיסי והמוכר של פייסבוק ודומותיה, כשהשוני העיקרי הוא קהל היעד. הרשת כוללת אפשרות לפתוח פרופיל אישי ולשתף בו תמונות לצד תחביבים ותחומי עניין. כמו כן, ניתן להצטרף לקבוצות דיון שונות כמו יחסים, טיולים או קבוצה לגילאי 65 ומעלה.

בנוסף, ניתן לייבא חברים משירותי הדואר האלקטרוני המובילים, אך בניגוד ללא מעט רשתות חברתיות אחרות, במקרה של Eons לא ניתן לייבא חברים מפייסבוק, טוויטר או לינקדאין. מי יודע, אולי מקימי החברה לא באמת מאמינים שמסתובבים גם שם מבוגרים.

ואם כבר מקימי החברה, אז את החברה ייסד ג'ף טיילור, מי שעומד מאחורי הקמת Monsters.com, אתר חיפוש העבודות מהמובילים בעולם. עם זאת, הקשר בין Eons למיזם חדש יותר של טיילור, Tributes.com, אתר המוקדש להספדים אונליין, מדאיג מעט.

myYearbook: האתר המוביל לצעירים בארה"ב

MyYearBook
 MyYearBook

עוד הרבה לפני הרכישה המדוברת, רשת myYearbook זכתה להרבה תשומת-לב בתעשיית האינטרנט בארה"ב. מאז שהחלה את דרכה בבית-ספר תיכון אחד ב-2005, גדלה הרשת החברתית לצעירים והגיעה להכנסות של 23.7 מיליון דולר ב-2010 והפכה לאתר האינטרנט המוביל לצעירים בארה"ב במונחי מספר ביקורים, זמן גלישה ודפים נצפים - לפי נתוני חברת המחקר קומסקור.

70 מיליון משתמשי myYearbook נהנים מרשת שמציגה שלל אפשרויות, אם כי נראה כי הממשק עמוס לעייפה.

כמו בפייסבוק, גם כאן יש אפשרות לעשות לייקים לפוסטים של המשתמשים, אך בעוד הרשת של מארק צוקרברג עוסקת בחברויות עם אנשים שכבר מכירים - הרשת של קתרין קוק סובבת סביב הכרת אנשים חדשים לגמרי.

ניתן לצפות בפוסטים שמעלים אנשים בגילאים דומים באזור הגיאוגרפי של המשתמש מבלי לעקוב אחריהם ספציפית, ניתן לשחק משחקים עם משתמשים אחרים או לבד ולהרוויח Lunch Money. זהו המטבע הווירטואלי הייחודי של myYearbook (כמו Facebook Credits), ובאמצעותו אפשר לבצע שלל פעולות כמו לתרום למטרות חברתיות נעלות, כמו הענקת כסף לרכישת דובי צעצוע לילדים שעברו התעללות ועוד.

דבר אחד שמזכיר מאוד את פייסבוק הוא הגדרות הפרטיות. כמו ברשת החברתית הפופולרית, גם כאן צריכים הצעירים להיזהר כיוון שהגדרות ברירת המחדל נוטות לשתף כל דבר שעושים או מפרסמים ב-myYearbook.

YellowBRCK: רשת חברתית להורים

Yellow Brck
 Yellow Brck

מי שיצא לו כבר להשתמש בשירות החברתי מבוסס המיקום של פורסקוור, יבין מיד את הקסם שיש באפליקציה הסלולרית של YellowBRCK הישראלית. מדובר באפליקציית אייפון שמיועדת להורים, ושדרכה ניתן לעשות צ'ק-אין ל-50 פעילויות שונות שקשורות לעולם הילדים: החלפת חיתולים, קניות לתינוק, הנקה, לשחק באולינג, מסיבת יום הולדת, בישולים ועוד שאר מקומות ודברים שאפשר לעשות עם הילדים.

את השימוש ברשת החברתית של YellowBRCK ניתן לבצע באמצעות רישום רגיל או חיבור באמצעות חשבון פייסבוק או טוויטר. לאחר ההרשמה ניתן להוסיף את שמות הילדים, המין ותאריך יום ההולדת שלהם. לאחר הוספת הילדים, בכל פעם שמבצעים צ'ק-אין ניתן לציין עם איזה מהילדים מבצעים את אותה הפעולה.

האתר מאפשר לחפש חברים באמצעות אנשי הקשר שבטלפון או דרך החשבון בפייסבוק או טוויטר. הוספת החברים מאפשרת ליצור איתם קשר ואף להתעדכן בפעילות שהם מבצעים עם הילדים. את הצ'ק-אין ניתן לשתף כמובן ברשתות חברתיות אחרות.

כמו כן, יש אפשרות לנהל יומן פעילויות שעוקב אחר כל הצ'ק-אין לפי תאריכים ושעות. כדי לדרבן משתמשים לבצע צ'ק-אין לפעילויות השונות, האפליקציה מחלקת להם סטיקרים וירטואליים כצ'ופר. כך, למשל, מי שהחליף חיתולים שלוש פעמים יקבל סטיקר על ניקיון.

GetGlue: המקום ל"חולי טלוויזיה"

GetGlue
 GetGlue

אפליקציית הסלולר החברתית של GetGlue, אחת הבולטות בתחום שלה, מנסה לנצל את המגמה שלפיה רבים מהאנשים הצופים בטלוויזיה עושים זאת במקביל לגלישה דרך הסלולרי שלהם. GetGlue מאפשרת לנהל חשבון משתמש ברשת חברתית שמזכירה את פורסקוור ומאפשרת למשתמשיה לעשות צ'ק-אין ולעדכן באיזו סדרת טלוויזיה הם צופים כעת.

כך, ניתן להתעדכן במה חברים אחרים מסתכלים ואף להוסיף ביקורות על תוכניות הטלוויזיה, במה שנותן נופך אישי ורלבנטי הרבה יותר מאשר מבקרי טלוויזיה מקצועיים שלא תמיד קולעים לטעם האישי של המשתמש או לפחות לא כמו זה של החברים הקרובים.

GetGlue מאפשרת גם לבצע צ'ק-אין לסרטים, אלבומי מוזיקה, ספרים, משחקי וידיאו ואפילו לסוגים שונים של יין.

GetGlue היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בתחום הצ'ק-אין לתוכניות טלוויזיה ובידור עם יותר ממיליון משתמשים - פער ניכר מאחורי אפליקציות דומות כמו miso ואחרות.

המשתמשים גם זוכים במדליות או בעיטורים וירטואליים על בסיס "הישגים" באפליקציה, ומתחרים בחברים שלהם. כך, אפשר לקבל מדליה וירטואלית על הצ'ק-אין הראשון שהמשתמש עושה או על פעילות אקטיבית מוגברת בעדכון סדרות בהן צופים.

מדליות חדשות מתווספות כמעט מדי יום - בעיקר לאירועים מיוחדים כמו טקס האוסקר או לסדרות טלוויזיה חדשות.