אנליסטים על קריסת מניית HP: "הם דיברו מוקדם מדי"

מניית HP נפלה אמש ב-20% בעקבות הכרזת הספינאאוט בעסקי המחשבים האישיים ורכישת אוטונומי במחיר שנראה מופרז ■ אנליסטים: "ההנהלה משמידה ערך"

הנהלת HP חשפה את האסטרטגיה שלה מוקדם מדי ופגעה ביכולתה למכור את עסקי המחשבים האישיים שלה במחיר הוגן, וזו הסיבה לקריסת המניה בכ-20% אמש (ו') בוול סטריט. כך מעריכים אנליסטים בארה"ב בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

המשקיעים בוול סטריט ללא ספק הביעו אמש אי-אמון בהודעת החברה לפי היא מתכננת למכור את חטיבת המחשבים האישיים ולצאת מעסקים אלה. זאת, כעשור לאחר שרכשה את יצרנית המחשבים COMPAQ תמורת 25 מיליארד דולר. במקביל, HP דיווחה אתמול על רכישת יצרנית התוכנה הבריטית אוטונומי תמורת 10 מיליארד דולר, מחיר שנראה מופרז בעיני כמה מהאנליסטים בשוק.

"הנהלת HP פוגעת בחטיבה שהיא מנסה למכור", אמר ל"ג'ורנל" פט בקר, מנהל השקעות ב-Becker Capital Management, שמחזיק במניות HP. הוא מסביר כי בכך שההנהלה הכריזה מראש על האסטרטגיה שלה ועל רצונה להיפטר מחטיבת המחשבים האישיים, פחתו הסיכויים לקבל מחיר הוגן עבור החטיבה. הוא חושש ממצב שבו HP תותיר את חטיבת המחשבים האישיים במצב של "ברווז צולע" במשך שנה או יותר, עד שתושלם המכירה. במילים אחרות, הוא מבקר את ההנהלה בכך שדיברה מוקדם מדי.

לבקר יש סיבה טובה לחשוש. לפי ה"ג'ורנל", HP מתכננת לבצע "ספינאאוט", כלומר להפוך את עסקי המחשבים האישיים שלה לחברה נפרדת, ורק לאחר מכן ככל הנראה למכור אותה. מהלך זה ייקח שנה לפחות, שכן ראשית HP צריכה להקים את החברה הנפרדת, עם דירקטוריון, הנהלה ועוד. בשוק כבר מכנים את החברה החדשה: "Spin Co".

מהי הסיבה למהלך הדרמטי של HP? ובכן, עסקי המחשבים האישיים הניבו לחברה את שולי הרווחיות ואת שיעור הצמיחה הנמוכים ביותר מבין כל עסקיה, כך שלהשקפת ההנהלה הם היוו "משקולת". בסו מליק מחברת ההשקעות נויברגר ברמן, אחת מ-25 בעלי המניות הגדולים של HP, מאשים גם כן את החופזה של HP ביציאה לתקשורת: "לא מדברים לפני שעושים".

אך כאמור הספינאאוט של עסקי המחשבים האישיים אינו הסיבה היחידה לנפילת המניה. לטענת אנליסטים בשוק, רכישת HP את אוטונומי בפרמיה של 80% על מחיר השוק הייתה מוגזמת. HP משלמת בעסקה זו 10 מיליארד דולר על חברה שמייצרת הכנסות של מיליארד דולר בשנה בלבד.

מליק מציין כי הוא תומך בתוכנית הספינאאוט של HP, אך מתנגד לרכישת אוטונומי במחיר כה מופרז: "הם משמידים ערך לבעלי המניות".