סקר אנליסטים של CNBC: "לא יהיה מיתון; אך גם לא צמיחה"

בלי "נבואות זעם" - 43 מומחים פיננסים ואנליסטים, טוענים: הסבירות למיתון ב-12 החודשים הקרובים היא 26% ■ מעריכים כי כלכלת ארה"ב תצמח ב-2% ו-2.5% ברבעון השלישי והרביעי בהתאמה

התרחשות מיתון נוסף אינה סבירה ב-12 החודשים הקרובים, אולם גם לא תהייה התאוששות משמעותית. זו התמונה המרכזית שעולה מסקר שערכה סוכנות CNBC בקרב כלכלנים, אשר נעשים יותר ויותר פסימיים בתקופה האחרונה.

לטענת מרבית הכלכלנים שהשתתפו בסקר, האבטלה הגבוהה וכן ההאטה בצריכה הפרטית צפויים לפגוע בהתאוששות הכלכלה האמריקנית גם בשנת 2012. החשש מהאטה בארה"ב, יחד עם הדאגות ממשבר החוב באירופה, הובילו לצניחה של 15% בוול סטריט בחודש החולף.

"אמרתי בעבר שמדובר בהתאוששות בחצי-כוח", אמרה בת' בווינו (Beth Bovino), אנליסטית בכירה ב-S&P. "כיום נראה כי מדובר בהתאוששות ברבע-כוח. בחודש החולף נעצנו עוד מסמר בארון הקבורה של תהליך ההתאוששות".

יחד עם בווינו, השתתפו 43 מומחים פיננסים ואנליסטים בסקר שנערך על ידי חברת AP, בשיתוף עם CNBC. כקבוצה, נראה כי הם הרבה פחות מעודדים מכפי שהיו לפני 8 שבועות, אז נערך בקרבם סקר דומה. ולהלן מסקנותיהם המרכזיות:

■ הסבירות למיתון ב-12 החודשים הקרובים היא 26% (ביוני העריכה אותה הקבוצה כי הסיכוי למיתון הוא 15%).

■ הכלכלה בארה"ב תצמח ברמה של 2% בחודשים יולי-ספטמבר, וברמה של 2.2% בחודשים אוקטובר-דצמבר.

■ ההאטה בצריכה הפרטית מהווה "סכנה משמעותית" לכלכלה. ביוני האחרון, הציבור האמריקני חתך את הצריכה הפרטית לראשונה מזה שנתיים - המדלקת מעל ל-70% מהכלכלה המקומית.

■ רמת האבטלה תגיע עד סוף שנת 2011 ל-9%, ותעמוד על 8.5% ב-2012.

■ ייתכן וניסיונותיו של הפדרל ריזרב לשמור על הריבית המרכזית ברמה אפסית לא יצליחו לעודד את הצמיחה או להקל על האבטלה, כפי שה'פד' צופה.