CNBC: "אל תבנו על ארצות-הברית של אירופה"

קנצלר גרמניה לשעבר, גרהרד שרדר, יוצא נגד תוכניתה של מרקל להצלת הכלכלה האירופית ■ הוא גם קורא להנהגת מדיניות פיסקלית וכלכלית אחידה בכל גוש האירו ■ אך ב-CNBC מטילים ספק ברעיון

קנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרדר קורא להקמת "ארצות הברית של אירופה" על מנת להציל את הכלכלה האירופית המדשדשת. "האירו לבד לא יכול להניע את כלכלת אירופה, שהינה כלכלה בגודל של כלכלת ארה'ב", אמר שרדר. עם זאת, בטור שפרסם היום פטריק אלן באתר CNBC, נמתחת ביקורת קשה על הדברים; אלן טוען כי הקמתה של "ארצות הברית של אירופה" היא רעיון בלתי ישים בשל המחלוקות הפנימיות הרבות בין מנהיגי אירופה.

"המשבר הזה מבהיר בצורה ברורה שאי אפשר ליצור אזור מטבע משותף מבלי שתהיה גם מדיניות פיסקלית, כלכלית וחברתית משותפת. וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים לוותר על הריבונות שלנו", אמר שרדר. על פי הטור של אלן, זה אומר שצריך יהיה להקים ממשלה מהנציבות האירופית, שתהיה כפופה לפרלמנט האירופי. גם כאן אלן יוצא נגד הצעת שרדר מכיוון שלדעתו התוכניות להשתלבות בגוש האירו תתנפץ אל מול המציאות הכלכלית והפוליטית של גוש האירו שהובילו אותנו למצב כיום.

קנצלר גרמניה לשעבר שיבח את הנשיא הצרפתי ניקולא סקרוזי ואת יריבתו, קנצלרית גרמניה הנוכחית אנגלה מרקל, על כך ששלחו מסר חזק שהם שואפים לאחדות פיסקלית בגוש האירו. שרדר גם הביע את תמיכתו בהנהגת איגרות חוב כלל אירופיות.

אנגלה מרקל לא תאהב, בלשון המעטה, את התמיכה של שרדר באג"ח כלל אירופי, אולם תוצאות הבחירות שהתקיימו אתמול מצביעות על כך שרוב הגרמנים תומכים דווקא בעמדתו של הקנצלר לשעבר. מפלגתה של מרקל רשמה אתמול מפלה כואבת במיוחד בבחירות המחוזיות שהתקיימו במחוז הבית של המפלגה. מי שניצח בבחירות הייתה מפלגתו של שרדר, מפלגת הסוציאל-דמוקרט, שמתנגד נחרצות לתוכניתה של מרקל לסחוב לבדה את העול של הצלת הכלכלה האירופית.

אלן מסיים את הטור שלו עם תובנה מעניינת: "זה הרבה יותר קל עבור מנהיגים לשעבר או כאלה שנמצאים בנציבות האירופית לתת עצות לראשי המדינות על איך לצאת מהמשבר, כשהם לא חייבים בשום דין וחשבון עבור המצביעים שלהם".