סוף-שבוע רגוע: הדיון על פינוי המאהלים בת"א נדחה ליום א'

(עדכון) - המשמעות: בסוף השבוע עומד בעינו הצו הארעי של בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב מאתמול, שמונע את פינוי המאהל בשדרות רוטשילד בעיר

הדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב על פינוי המאהלים בשדרות רוטשילד בתל-אביב נדחה ליום ראשון. המשמעות: בסוף השבוע עומד בעינו הצו הארעי של בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב מאתמול (ה'), שמונע את פינוי המאהל בשדרות רוטשילד.

כזכור, ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, הודיע ביום ד' על פינוי המאהלים בעירו, דבר שהוביל להפגנה סוערת בבניין העירייה. במקביל, גם בעיריית חולון פעלו לפינוי מאסיבי של אוהלי המחאה ברחוב משה דיין בעיר.

בית משפט השלום בתל-אביב הקפיא את פינוי מאהל לוינסקי בעיר, לאחר שקיבל את עתירתם של פעילים נגד הפינוי עד לדיון בבית המשפט.

השופטת ציינה בהחלטה כי הבקשה מעוררת שאלה של סמכות בית המשפט להוציא את הצו המבוקש, אך בחרה להיעתר לבקשה "נוכח השעה המאוחרת והמצב העובדתי בשטח", שבו עיריית תל-אביב החלה להרוס מתחמי מחאה.

אלא שניצחונם של המפגינים לא נמשך זמן רב, ואתמול בשעות הצהריים ביטל שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב, גיא היימן, את צו המניעה, תוך שהוא קובע כי בית המשפט לעניינים מקומיים שהנפיק את הצו לא היה מוסמך לעשות זאת, ואף אינו מוסמך לדון בבקשה כנגד פינוי האוהלים.

נקבע כי בית המשפט לעניינים מקומיים מוסמך לדון בעבירות פליליות לפי פקודת העיריות, מועצות מקומיות, תכנון ובנייה וחוקי עזר, ואילו החלטת העירייה על פינוי האוהלים אינה נכנסת לאף אחד מהקטגוריות הללו.

השופט היימן ציין כי "כל הליך פלילי לא ננקט. כל שנעשה הוא שימוש בסמכות מסמכויותיה של העירייה כרשות מינהלית", וציין כי את טענות המוחים על כך שההחלטה על פינוי המאהלים אינה סבירה יש להפנות לבית המשפט לעניינים מינהליים.

עקב החלטת השופט היימן מנהיגי המחאה פנו לבית המשפט לעניינים מינהליים בבקשה כי יחדש את הצו למניעת פינוי האוהלים, וזה, כאמור, חידש את צו המניעה נגד פינוי המאהלים, זאת עד לדיון בנושא.

העירייה תלתה צווי פינוי

זמן קצר לאחר שניתנה החלטתו של השופט היימן בנוגע לביטול הצו המקפיא את פינוי האוהלים, תלתה עיריית תל-אביב צווי פינוי באזור המאהל. בצווים צוין כי האוהלים המאוישים לא יפונו עד ליום ראשון הקרוב, אך ביום ראשון תפעל העירייה לפינוי מתחם המחאה.

בד-בבד, כאמור, הגישו מובילי המחאה, באמצעות עו"ד מרטין קיאל ובשיתוף עם משרד עורכי הדין מיכאל ספרד, עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב בבקשה למנוע את פינוי המאהלים.

לטענת העותרים, הנימוק בו השתמש חולדאי - לפיו הוא פועל לפינוי המפגעים התברואתיים שנוצרו במתחמי המחאה ולפינוי מאהלים ריקים - אינו נכון, בייחוד לאור העובדה שגם מאהלים מאוישים פורקו על-ידי נציגי העירייה.

בנוסף מבקשים העותרים כי העירייה תסביר מהו מהו מפגע תברואתי, על מנת שהמוחים יוכלו להימנע מלגרום למפגע כזה וכן להוכיח כי העירייה אינה פועלת נגד מפגעים כאלה בלבד, אלא במעבר לסמכותה.

בנוסף נטען בעתירה כי הכוונה לפנות את המאהלים מהווה פגיעה בחופש הביטוי וההפגנה. כמו כן, נוכח הצווים שנתלו במתחמי המחאה בשעות האחרונות, הודיעו עורכי הדין המייצגים את העותרים כי הם ישנו את העתירה כך שתתקוף גם את נפקות הצווים הללו.