גייטנר: להקים "חומת אש" למניעת שיתוק בגוש האירו

דיווחים: קרן החילוץ של גוש האירו תתרחב לכ-1-2 טריליון אירו

מנהיגי גוש האירו עומדים בפני לחץ גובר והולך של עמיתיהם ברחבי העולם לנקוט בצעדים נחושים הרבה יותר על מנת לפתור את משבר החובות ההולך ומתרחב.

שר האוצר האמריקני, טימוטי גייטנר, אמר היום (א') בפסגת ה-G20 בוושינגטון כי על ראשי הגוש להקים "חומת אש" שתמנע שיתוק של גוש האירו עקב מפולת שתיווצר לאחר חדלות פרעון לא מוסדרת של יוון ותגלוש למדינות נוספות בגוש.

נגיד הבנק המרכזי של קנדה, מארק קארניי, אמר בכנס כי יש להרחיב את קרן הסיוע של הגוש, שעומדת על כ-600 מיליארד דולר, לכ-1 טריליון אירו.

מקורות אחרים בכנס מסרו לעיתון ה"סאנדיי טיימס" כי יש נכונות מצד מנהיגי גרמניה וצרפת להרחיב את הקרן עד לסכום של כ-2 טריליון אירו שאמורה להספיק לחילוץ יוון, אירלנד ופורטוגל ולמנוע גלישה של המשבר לאיטליה וספרד.

מקור מפורום ה-G20 אמר היום ל"גארדיאן" כי בהנחיית קרן המטבע הבינלאומית, ממשלות מדינות האיחוד האירופי יעבירו את ששת השבועות הקרובים בהכנת "הגנות" למערכות הפיננסיות המקומית, מתרחיש של חדלות פירעון יוונית, אשר נראה כעת "בלתי נמנע".

המקור, שמסר את הדברים לאחר התכנסות שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות פורום ה-G20 - שהתכנסו לדון במשבר החוב באירופה - מסביר כי למרות ה"תספורת" הצפוייה לבעלי האג"ח היווניות, בהיקף של 50%, עדיין דורשים בקרן המטבע מהבנקים להכין אמצעי הגנה נוספים. אולם, ראוי לציין כי שר האוצר היווני, אונגלוס וניזלוס, דחה את הדיווח על תספורת בהיקף זה - למרות שזה פורסם בשני עיתונים מקומיים.

סך החוב של יוון עומד על 350 מיליארד אירו - פי 5 מזה של ארגנטינה כאשר היא פשטה את הרגל ב-2001. בקרן המטבע הבינלאומית חוששים כי תרחיש של חדלות פירעון ביוון יחריב את המערכת הבנקאית שם (החשופה לכשליש מהחוב היווני), ותכריח בנקים ברחבי העולם (בעיקר באירופה) לבצע מחיקות עתק - אשר עלולים להסתכם ב-300 מיליארד אירו באירופה לבדה, ובכ-543 מיליארד אירו במערכת הפיננסית כולה.

מלבד זאת, קיים חשש מהיווצרות "אפקט דומינו", כלומר חשש לפשיטת רגל של מדינות אחרות באירופה, דוגמת אירלנד ופורטוגל. אשר עלולות להוביל למחיקות נוספות.