טבע תשלם 162 מיליון דולר פיצויים בפרשת הפרופופול

מטופלים בקולונסקופיה תבעו מטבע 700 מיליון דולר בטענה כי חלו בהפטיטיס סי עקב שימוש בסם ההרדמה פרופופול ■ זה המקרה השני בו טבע נאלצת לשלם פיצויים בגין שימוש בתרופה

חבר מושבעים בארה"ב קבע היום (ג') כי טבע ושתי חברות נוספות ייאלצו לשלם פיצויים בסך 162.5 מיליון דולר בגין נזקים למטופלים בקולונסקופיה שחלו בהפטיטיס סי, דלקת כבד נגיפית.

חבר המושבעים בלאס וגאס החליט על הפיצויים מכיוון שטבע מכרה את סם ההרדמה פרופופול בבקבוקונים גדולים המאפשרים שימוש חוזר במחטים על-ידי רופאים בתהליכי קולונסקופיה, וכך חלו המטופלים בדלקת הכבד.

התובעים ביקשו פיצויים של יותר מ-700 מיליון דולר. שתי החברות הנוספות שייאלצו לשלם את הפיצויים הן Baxter Healthcare Corp ו-McKesson Corp.

זהו אינו המקרה הראשון בו נדרשות טבע ובקסטר לשלם פיצויים בעקבות התפרצות המחלה: ב-2008 בית משפט בנבאדה קבע כי החברות ייאלצו לשלם פיצויים בעקבות שימוש בפרופופול. אז נדרשו החברות לפצות את התובעים ב-500 מיליון דולר. טבע הסכימה לשלם את הפיצויים בעקבות המקרים בנבאדה גם עבור בקסטר ומקיסון.

"תביעה צינית וקנטרנית"

מטבע נמסר בתגובה כי "גם במקרה זה ברור שחברי צוות רפואי התעלמו בצורה רשלנית מהוראות השימוש במוצר, עשו שימוש חוזר באביזרים לא סטריליים, וכך פגעו בחולים שלהם.

"הפרופופול אושר לשיווק על-ידי רשות התרופות והמזון האמריקנית עם הוראות שימוש ברורות לשימוש חד-פעמי, עם אביזרים סטריליים בלבד ולחולה אחד בלבד. טבע אינה יכולה לשאת באחריות לטיפול רפואי רשלני שאינו לפי הוראות שימוש אלה.

"שוב נמנעה מטבע היכולת להציג בפני המושבעים את הראיה המרכזית במשפט, מה שמוכיח את עיוותה של מערכת המשפט בנבאדה.

"טבע מאמינה כי הטענות נגדה בתביעות אלה חסרות שחר וכבר החלה בתהליך ערעור על פסק הדין שהתקבל בתביעה דומה בבית המשפט העליון של ארה"ב. היא תמשיך ותעשה כך גם בתביעה צינית וקנטרנית זו".