מחפשים פתרון למשבר באירופה: האם קרן המטבע תעזור?

שרי האוצר ונגידי הבנקים מפורום ה-G20 דנו בסוף השבוע במשבר החוב ■ השאלה הגדולה: האם אירופה תוכל להכיל קריסה של איטליה וספרד, או שקרן המטבע תיאלץ להתערב?

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות פורום ה-G20 תהו בסוף השבוע האחרון על תפקידה של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בנקיטת צעדי מנע לפיתרון משבר החובות באירופה - על פי דיווח CNBC. זאת, בהתכנסותם בסוף השבוע כ"מתאבן" לקראת פגישת 17 שרי האוצר של גוש האירו ב-23 באוקטובר, שם צפוייה הסכמה על הצעדים הסופיים שיינקטו.

גורמים הבקיאים בפרטי השיחות מסוף השבוע האחרון, מסרו ל-CNBC כי טווח רחב של אפשרויות, ביניהן השתתפות מוגברת של קרן המטבע במתן סיוע פיננסי תוך שינוי תנאי מתן ההלוואות (בהשוואה לחבילות חילוץ קודמות), עשויות להיכנס לתוקף.

מנגד, סוגיית השתתפותה של קרן המטבע בתוכנית לחילוץ אירופה מחובותיה, היא גם עניין פוליטי: מספר מדינות החברות בפורום ה-G20, ביניהן ארה"ב ויפן, מעוניינות לוודא כי כלכלות אירופה "עושות את המקסימום" ומשתתפות באופן המירבי הניתן בטיפול בחובות אחיותיהן ליבשת.

הצהרה של גורמים מקרן המטבע, בה מיוצגות יותר מ-185 מדינות ברחבי העולם, כי הקרן תעניק סיוע לאירופה - עלולה להוביל את הפוליטיקאים באירופה שלא "להתאמץ" מספיק כדי לפתור את המשבר בעצמם - כך מסרו הגורמים.

אם איטליה וספרד יקרסו רגל - הקרן תחוייב להתערב

על פי דיווחים שונים, בפורום ה-G20 העדיפו לפנות לקרן המטבע, ולשמוע מנציגיה כיצד לדעתם על הקרן להתערב במשבר - כדי למנוע מוויכוחים פנימיים אלה להעכיר את האווירה בהתכנסות.

קרן המטבע, נזכיר, נטלה על עצמה תפקיד מרכזי בתוכניות החילוץ של יוון, אירלנד ופורטוגל - כאשר מימנה כשליש מסך ההלוואות. אולם, תרחיש של התרחבות משבר החוב, במסגרת יוון תכריז על חדלות פירעון ותוביל ל"מחיקות" עתק באיטליה וספרד (הכלכלות השלישית והרביעית בגודלן באירופה), אשר קלועות גם הן למשבר חוב. אם וכאשר המשבר יגיע אל מדינות אלה, יידרש מימון נרחב הרבה יותר - ובהיקפים אותן כלכלות אירופה לא יהיו מסוגלות להעמיד לבדן.

גייתנר: על אירופה לפתור את בעיותיה

בריאיון שהעניק בסוף השבוע האחרון, התייחס גם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, לסוגייה. לדידו, סיוע מטעם קרן המטבע "נשקל בחיוב", אולם על אירופה "לפתור בעצמה את הבעיות שלה".

כספי הסיוע של קרן המטבע, כידוע, מגיעים על בסיס גיוס חוב של המדינות החברות בה, תחת תנאים "קשוחים" במיוחד. "ארה"ב לא הפסידה אפילו גרוש במסגרת חשיפתה ל(הלוואות של) קרן המטבע (למדינות אחרות)", הסביר גייתנר. "וזה כיוון שהלוואות מטעם הקרן מתקבלות רק במסגרת תנאים קשיחים, ומגיעות כדי לסייע בעיתות משבר".

גייתנר נזהר בריאיון שלא להתבטא במפורש נגד סיוע מטעם הקרן, אולם הבהיר כי יש לראות קודם "יותר מחוייבות" מטעם הפוליטיקאים באירופה.

בשנים 2009-2010 גיבש דירקטוריון קרן המטבע רעיון להקמתה של קרן סיוע בינ"ל, אשר תחזיק בהון בהיקף 380 מיליארד דולר, שיוענק למדינות נזקקות אשר סובלות מלחץ וקשיים לגיוס הון בשווקים.