טרישה יורה לכל עבר: "המנהיגים התעלמו מאזהרותיי"

בימיו האחרונים בתפקיד החליט נשיא הבנק המרכזי באירופה לירות לכל עבר ■ "המנהיגים באירופה המעיטו בערכו של המשבר" ■ טרישה טען שהמנהיגים התעלמו מהאזהרות שלו

נשיא הבנק המרכזי האירופי ז'אן-קלוד טרישה החליט לפתוח את הפה ולירות לכל עבר בימיו האחרונים בתפקיד. במהלך ראיון לרשת CNBC תקף טרישה את המנהיגים באירופה בכך שלא העריכו נכונה את גודל המשבר ביוון וההשפעות שלו על הכלכלה האירופית.

"אני חייב לציין שכבר מההתחלה היה מדובר בנושא שהיה בעל פטינציאל לנזק גדול עבור הכלכלה האירופית, ושאסור היה לזלזל בו", אמר טרישה במהלך הראיון. "אבל המנהיגים באירופה המעיטו בערכו של המשבר וכל הזמן אמרו, 'לא זה לא עניין גדול', 'לא תהיה כל השפעה על הכלכלה האירופית'".

טרישה טען שהבנק המרכזי האירופי הינו אחד מהארגונים הכלל-אירופים הבודדים שיש להם את היכולת לראות ראייה כוללת את מצבה של הכלכלה האירופית. טרישה אמר שהאירועים של השנים האחרונות מראות ש"כאשר פרפר מנפנף בכנפיו יש לזה השלכות".

על פי טרישה, היה אפשר למנוע את המשבר האחרון באירופה אילו המנהיגים היו נשמעים לאזהרות של הבנק המרכזי בנושאי החוב. הוא טען שהוא הרגיש מבודד בנסיונות שלו להזהיר מהשלכות המצב, כשאפילו כלכלנים מהמיינסטרים לא נשמעו לאזהרותיו.

"היינו מאוד מבודדים... בעולם של הממשלות ומנהלים בכירים, אבל גם ברמות של הכלכלנים ודרך החשיבה הכלכלית שלהם", אמר טרישה במהלך הראיון. "קח לדוגמא את ששת החודשים שקדמו למשבר, הסינטמנט בקרב הממשלות בעולם היה שקרן המטבע הבינלאומית לא תצרך להלוות למדינות באירופה, מכיוון שהמגזר הפרטי ידאג לכך בעת משבר".