חוזה שידורים חדש לגלאקסי: 55 מיליון דולר ב-10 שנים

קבוצת הכדורגל האמריקנית חתמה על הסכם זכויות השידור היקר בתולדות ה-MLS ■ ובתוך כך, בארה"ב מתחילים לחשב את המספרים של "אפקט בקהאם"

רגע לפני משחק הגמר של ליגת ה-MLS שייערך ביום ראשון הקרוב, ובו תשתתף לוס אנג'לס גלאקסי, קבוצת הכדורגל האמריקנית סיכמה על חוזה זכויות שידור חדש ויוקרתי. העיתון "ל.א טיימס" מפרסם כי משחקי הפרנצ'ייז יועברו החל מהעונה הבאה בשתי תחנות כבלים איזוריות של טיים וורנר בקליפורניה, במקום תחנות פוקס ספורטס ווסט שבו שודרו עד היום.

העסקה היא ל-10 שנים, והיא תעשיר את קופת הגלאקסי ב-55 מיליון דולר במהלך התקופה. מדובר על חוזה השידורים היקר ביותר בתולדות ה-MLS. המשחקים ישודרו במקביל בשני ערוצים של טיים וורנר: אחד בשפה הספרדית ואחד באנגלית.

רק כדי לשים את המספרים האחרונים בפרופורציה, צריך לציין שכלל חוזי השידור הארציים של ה-MLS בארצות הברית הכניסו לליגה בעונה החולפת כ-25 מיליון דולר בלבד. יחד עם זאת, זוהי לא הפעם הראשונה בספורט האמריקני שבה חוזה שידורים איזורי מצליח לשבור שיאים: רק לפני כמה חודשים רכשה אותה טיים וורנר את זכויות השידור של לוס אנג'לס לייקרס, קבוצת ה-NBA, בעסקה השווה 3 מיליארד דולר ב-20 שנה.

"אפקט בקהאם" - מה הוא באמת שווה?

בתוך כך, בארצות הברית התחילו לבדוק עד כמה קידם דייויד בקהאם את הכדורגל בארה"ב, מאז הצטרף ל-MLS לפני חמש שנים, מתוך הנחה כי הגמר של הגלאקסי בראשון הקרוב (מול יוסטון דינמו) עשוי להיות משחקו האחרון בליגה, לאחר שסיים את החוזה שלו בקבוצה.

הנתון המרכזי שעליו מצביעים בליגה הוא "דמי הזיכיון" להקמת קבוצה בליגה, שעומדים כיום על 40 מיליון דולר - פי ארבעה יותר מהמחיר של ייסוד קבוצת MLS בשנה שלפני הצטרפותו של בקהאם.

כמויות הצופים ב-MLS עלו בצורה ניכרת בתקופתו של בקהאם: 17,872 אוהדים הגיעו בממוצע למשחקי העונה הרגילה האחרונה בליגה, נתון גבוה יותר ממה שהשיגו אשתקד ליגות כמו ה-NBA וה-NHL.

גם חוזי זכויות השידור שהליגה נהנית מהם כיום הם לא עניין של מה בכך, בהתחשב בעובדה שבתחילת דרכה באמצע שנות ה-90', ה-MLS נאלצה לשלם לזכייניות בארצות הברית על מנת שישדרו אותה.

אבל ההשפעה העיקרית של בקהאם באה לידי ביטוי בקבוצה שבה שיחק, הגלאקסי: השווי שלה נאמד היום ביותר מ-100 מיליון דולר, קפיצה של 50% מאז חתם הכוכב האנגלי ב-2007.