HP מדווחת: רווח של 239 מיליון דולר ברבעון הרביעי

מדובר ברווח של 12 סנט למניה לעומת צפי לרווח מתואם של 1.13 ד' למניה ■ הכנסות החברה הסתכמו ב-32.12 מיליארד דולר לעומת 33.28 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד

חודשיים בדיוק לאחר שמונתה כמנכ"לית HP - חברת המחשוב הגדולה בעולם - עמדה אמש (ב') מג וויטמן למבחן הרשמי הראשון מול וול סטריט.

קשה לקבוע למה ציפו המשקיעים והאנליסטים בתוצאות ובשיחת הוועידה של החברה בנוגע לביצועים ברבעון השלישי של 2011, וסיום השנה הפיסקלית: לתחזית אופטימית לשנה הבאה? לתוכנית אסטרטגית מגובשת? להישגים פיננסיים מרשימים ברבעון החולף? את אלו הם לא קיבלו. מה שניתן להגיד לזכות וויטמן, הוא שיש לה ראייה מפוכחת, ונכונות לשתף את השוק במצב הלא-סימפטי שאליו נקלעה HP.

HP סיימה את הרבעון השלישי של 2011 עם מכירות של 32.1 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת הרבעון השלישי ב-2010, וגידול של 3% לעומת הרבעון השני השנה. אמנם, התוצאות תואמות לצפי בוול סטריט ולהערכות קודמות של החברה, אך אלו הגיעו לאחר שלושה שינויים שסיפקה HP לגבי הביצועים שלה השנה, כך שעמידה בתחזית בהחלט לא הייתה מובנת מאליה. את השנה הפיסקלית סיימה HP עם מכירות של 127.2 מיליארד דולר, בחלק התחתון של צפי החברה.

פגיעה במותג

החברה, כך נראה מהתוצאות, ספגה ברבעון האחרון מכות כמעט בכל אחד מתחומי הפעילות שלה, מה שניכר ברווחיות התפעולית מהמכירות. הסגמנט הגדול שבו פועלת החברה, חטיבת המחשוב האישי (PSG), מכרה בכ-10.1 מיליארד דולר - ירידה של כ-2% לעומת אשתקד - אך הבעיה המרכזית נובעת מהרווחיות הנשחקת בתחום. זו הסתכמה ב-5.7% מהמכירות בלבד, נמוכה משמעותית משאר הסגמנטים של החברה, ובמבט קדימה קשה להיות אופטימיים לגבי העתיד הקרוב.

הפגיעה בזמינות של הזיכרונות, בעקבות השיטפונות בתאילנד, אווירה מקרו-כלכלית מאתגרת, והחיסרון של HP בטאבלט פופולרי, יורגשו היטב בשנתיים הקרובות. בבנק ההשקעות קרדיט סוויס מעריכים כי הרווחיות בתחום תרד במחצית הראשונה של 2012 ל-2.5% מההכנסות בלבד, ותעלה בהמשך השנה.

הביצועים הבעייתיים של החטיבה, מדגישים את מה שעמד מאחורי הודעת HP באמצע אוגוסט, שהיא עומדת לבחון היפרדות מעסקי המחשוב האישי - מה שהביא בסופו של דבר לפיטורי המנכ"ל הקודם, ליאו אפוטקר, לאחר 9 חודשים בלבד בתפקיד.

סימני השאלה מעל לפעילות בחטיבת ה-PSG, היו אחראיים לחלק ניכר מההסברים שסיפקה וויטמן בשיחת הוועידה. "אין ספק, בהחלט פגענו בעצמנו בעניין הזה", ענתה וויטמן לשאלת אנליסט בנוגע לביצועים בפעילות החטיבה ברבעונים שחלפו.

וויטמן - שהחליטה בינתיים להשאיר את הפעילות בבית - טענה כי ההודעה באוגוסט הביאה גם "לפגיעה במותג, או לפחות ליצירת אי-ודאות בקרב לקוחות". החברה נסחרת כעת בכ-53 מיליארד דולר, וירדה בכ-2.5% לאחר המסחר אמש.

בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח של 240 מיליון דולר, או 12 סנט למניה. חלק משמעותי מהוצאות החברה, נגעו למחיקת פעילות החומרה והתוכנה שקיבלה עם רכישת Palm- כולל מערכת WebOS - שהייתה אמורה להוביל את הדור החדש של פעילות המחשוב של החברה. בנטרול הוצאות חד-פעמיות (Non-GAAP), רשמה HP רווח נקי של 2.3 מיליארד דולר, או 1.17 דולר למניה, מעט מעל לצפי האנליסטים.

הציניקנים בוול סטריט

השאלה הגדולה היא לגבי העתיד. וויטמן פתחה את שיחת הוועידה בסוגיה פילוסופית משהו. "בכל מקום שאליו הגעתי, שמעתי את השאלה, 'מי היא HP'?" התשובה של וויטמן כללה שורה של סיסמאות קליטות, בנוגע להיותה של החברה ספקית תשתיות מחשוב, ואולם ברמה הפרקטית - כזו שתשכנע משקיעים ציניים בוול סטריט - צריך הרבה יותר מזה.

אחת ההחלטות הברורות שסיפקה וויטמן לגבי העתיד נוגעת להחלטת החברה להגדיל את ההשקעות המחקר והפיתוח, וכן ביכולות המכירה של השירותים. "אם אנחנו עומדים לצאת מעסקי המיזוגים והרכישות הגדולים, אנחנו צריכים להשקיע במו"פ", הצהירה המנכ"לית והתחייבה כי "נבנה את המאזן שלנו מחדש ב-2012 ולא נבצע רכישה גדולה".

הצורך בשיפור המאזן מגיע בעקבות הירידה של יתרות המזומן של החברה, ל-8 מיליארד דולר, וחוב לטווח ארוך של כ-22 מיליארד דולר. בד בבד מעוניינת וויטמן להשקיע גם באנשי המכירות של תחום השירותים, שגם בו הרווחיות נשחקת זה זמן רב. החטיבה סיימה את השנה עם 28% מכלל מהמכירות, ועם רווחיות של 14%.

לאחר סדרה של הפחתות תחזיות, לא פלא שב-HP החליטו להיזהר בנוגע לתחזיות לגבי העתיד. וויטמן משוכנעת ש-2012 אמורה להיות שנה קשה מבחינה כלכלית. לדבריה, "ב-2012 תהיה ירידה בהכנסות וברווח של החברה". כך שבראשונה, לא מספקת החברה תחזית מכירות - אלא מעדיפה לספק תחזית רווח נקי בלבד. "אנחנו רוצים לנהל את החברה הזו עם מיקוד הגידול הרווח", הסבירה וויטמן את התחזית.

הרווח אמור לעמוד על כ-1.25 מיליארד דולר, כ-61-64 סנט למניה, ברבעון הרביעי של השנה, ובנטרול הוצאות חד-פעמיות על כ-1.7 מיליארד דולר, או 83-86 סנט למניה. לשנה הפיסקלית 2012 צופה HP רווח נקי של 6.4 מיליארד דולר, או 3.2 דולר למניה, ובמונחי Non-GAAP, רווח של כ-8.2 מיליארד דולר , או 4 דולר למניה, רחוק מהערכות האנליסטים שציפו לרווח של 4.69 דולר למניה, על מכירות של 126.7 מיליארד דולר.

HP במספרים
 HP במספרים