חברת הסטארט-אפ Tonara - ה-iTunes של עולם התווים

הסטארט-אפ Tonara פיתח אפליקציה שמאפשרת לנגנים חובבים ומקצוענים לרכוש תווים של יצירות קלאסיות לאייפד ולשפר את חוויית הנגינה ■ בעתיד: חומרים של ביונסה וליידי גאגא

בעשור האחרון גילתה תעשיית המוזיקה עד כמה הטכנולוגיה יכולה להוות סכנה מצד אחד אבל גם מנוע צמיחה מצד שני. מה שהתחיל עם חנות iTunes של אפל ושירותים דומים נוספים, הגיע עד לכדי משחקים מבוססי מוזיקה כמו "גיטר הירו" ו"רוק בנד", שהניבו הכנסות יפות לחברות התקליטים ולאמנים ויצרו מעורבות גבוהה גם מצד המשתמשים, שניסו את כוחם בנגינת שירים מוכרים.

חברת הסטארט-אפ Tonara באה בדיוק מאותו מקום של חיבור בין מוזיקה לטכנולוגיה, אבל לוקחת אותו קצת יותר ברצינות. החברה פיתחה אפליקציית אייפד שפונה לקהל פוטנציאלי של 300 מיליון נגני גיטרות, כינור וכלים נוספים - חובבנים לצד מקצוענים. הרעיון של Tonara הוא להשליך את חוברות התווים הפיזיות לטובת מוצר עדכני ומשודרג היישר מהאייפד. האפליקציה, שפיתחו יאיר לביא (מנכ"ל) ויבגני בגלפור (סמנכ"ל טכנולוגיות), מסוגלת להאזין לנגנים שונים ולפי קצב הנגינה שלהם להציג להם את התווים הרלוונטיים מהיצירה שאותה הם מנגנים. כך, למשל, היפוך הדפים הוא אוטומטי, מה שמונע אי נעימויות אם הנגן שוכח להעביר דף או שהחוברת נופלת לו מהסטנד. כמו כן, האפליקציה יודעת לסנן רעשים ולהתמקד רק בנגן עצמו.

האפליקציה עצמה חינמית והיא מגיעה עם מספר יצירות קלאסיות מוגבל. היא כוללת חנות תווים מקוונת, שבה נמכרות מאות יצירות קלאסיות נוספות תמורת כדולר לשיר. בהמשך, וכחלק מהרצון לפנות לקהל צעיר, יגיעו לחנות גם ביונסה וליידי גאגא, כשהתווים לשירים שלהן יימכרו ב-3-6 דולרים לשיר.

בתחילת הדרך התכוונו לביא ובגלפור רק לפתח את הטכנולוגיה ולמכור רישיונות לחברות חיצוניות, אבל השקתו של האייפד לפני כשנתיים שינתה את התמונה. "הבנו שיש לנו פוטנציאל להיות ה-iTunes של תעשיית התווים", מספר לביא על השאיפות הגבוהות. "אפל עשו את זה עם האייפוד ושוק השירים, אמזון עשו את זה עם הקינדל ושוק הספרים, אבל אף אחד לא עשה את זה עם שוק התווים". לדבריו, שוק התווים בעולם מגלגל 2 מיליארד דולר בשנה .

בגרסאות הבאות של האפליקציה מתכננים אנשי Tonara להוסיף ליווי אוטומטי של כלי נגינה אחרים ואף ליצור שוק מלחינים, שיאפשר להעלות לחנות המקוונות יצירות חדשות וליהנות מעמלה על מכירתן. בתכנון גם אפליקציה נפרדת מבוססת אקורדים עבור גיטריסטים, שתפותח גם לסמארטפונים.

Tonara גם נמצאת בשיחות מתקדמות עם אקו"ם כדי לשלב בחנות שלהם יצירות ישראליות. "ברגע שיהיו מספיק אייפדים בישראל, נקדם את הנושא", אומר לביא. בין המשקיעים של Tonara, שגייסה עד כה 750 אלף דולר, נמצאים אינדקס ונצ'רס, לול ונצ'רס, פרופ' יוסי מטיאס (מנכ"ל מרכז המו"פ של גוגל בישראל) ואלכס זובילאגה, בכיר לשעבר בוורנר מיוזיק ("הוא פתח לנו את הדלתות בתעשיית המוזיקה האמריקנית").

* מהו המודל העסקי?

מכירת תווים של יצירות מוזיקליות בחנות מקוונת בתוך אפליקציית האייפד.

* מה משמעות השם?

משחק מילים של טון מוזיקלי.