OECD: ישראל תושפע מההאטה העולמית דרך ערוץ היצוא

כך אמר ד"ר פיטר ג'ארט, האחראי על תחום ישראל מטעם ה-OECD ■ "פירות הצמיחה המהירה של ישראל בעשור האחרון לא חולקו בצורה שוויונית"

"למרות שהאבטלה היא נמוכה משמעותית מהממוצע ב-OECD, שיעור ההשתתפות נותר נמוך מהממוצע ב-OECD. החדשות אינן כולן טובות: ישראל תושפע מההאטה העולמית דרך ערוץ היצוא. פירות הצמיחה המהירה של ישראל בעשור האחרון לא חולקו בצורה שוויונית".

כך אמר ד"ר פיטר ג'ארט, האחראי על תחום ישראל מטעם ה-OECD ואחד ממחברי הדוח השנתי , בכנס מיוחד שערך היום (ג') בית הספר למדיניות ציבורית ע''ש פדרמן של האוניברסיטה העברית בירושלים לרגל הגשת הדוח השנתי של הארגון. נזכיר כי ישראל הצטרפה לארגון המדינות המתקדמות בשנה שעברה בה התקבלה כחברה מלאה.

עוד אמר ג'ארט כי "אנו צופים עוד הפחתות בריבית, בלפחות 25 נקודות נוספות, לפחות עד תחילת 2013". ג'ארט אמר גם כי לישראל יש אחד מהשווקים הגדולים ביותר באג"ח קונצרני. "אנו מודאגים בתחום הזה מכל הקשור לאג"ח קונצרני שקשור לשוק הנדל"ן", אמר.

כמו כן ציין ג'ארט כי יש צורך לחזק עוד יותר את הכוח של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים. ג'ארט חזר ואמר כי יש סיכון לנחיתה לא רכה בתחום הנדל"ן ואם כך הדבר יש מקום לנקוט בעוד צעדים מאקרו-יציבותיים. כמו כן, הוא ציין למרות שנתוני אי השוויון מחייבים השקעות נוספות בהוצאה אזרחית ובהשקעות בתשתית, הגדלה נוספת בהוצאה עלולה להתנגש עם יעד הפחתת החוב.

עוד אמר ג'ארט כי העלאות נוספות במיסוי הישיר עלולות לא להביא לגידול בהכנסות המדינה מאותם מסים. לגבי התקציב הדו-שנתי, יש לכך חסרונות כמו בעיות של חיזוי ועיכוב בביצוע רפורמות מבניות שאינן נכללות באותו תקציב.

ד''ר פיליפ המינג, האחראי השני על ישראל מטעם הארגון והמחבר השני של הדוח הביע צער על כך שתוכנית ויסקונסין בוטלה, כאשר טען כי חקיקת העבודה והאכיפה לא השתפרה כלל מאז כתיבת הדו''ח האחרון. הוא הוסיף כי ניכרת היעדר מדיניות ברורה בנושא הדיור הציבורי, וכמו כן כי הסובסידיות שניתנו בשנות ה-90 למשכנתאות רק תרמו לעלייה במחירי הדיור.