הבור הכלכלי החדש של התאחדות הכדורגל האנגלית

הסכם שידורים חדש עם ITV יכניס 90 מיליון ליש"ט בשנה, ירידה של 35%; מצטרף לעוד צרות כספיות שנפלו לאחרונה על ההתאחדות האנגלית

התאחדות הכדורגל האנגלית הודיעה על חתימת הסכם שידורים חדש עם הערוץ המסחרי הבריטי ITV. במסגרת ההסכם, יועברו 16 משחקים מהגביע האנגלי בכל עונה ב-ITV (כולל משחק הגמר), בנוסף למשחקי הבית של נבחרת אנגליה בקמפיין מוקדמות מונדיאל 2014 בברזיל, כמו גם משחקי ידידות של הנבחרת.

עיתון "הגרדיאן" מדווח כי העסקה החדשה עם ITV, שכוללת גם את שידור משחק מגן הקהילה ו-6 משחקים מהגביע האנגלי לנוער, תבטיח להתאחדות האנגלית הכנסה של 90 מיליון ליש"ט בשנתיים הקרובות. מדובר בסכום הנמוך בכ-35% בהשוואה להסכם הארבע-שנתי הנוכחי של ההתאחדות עם ITV, שיסתיים בסוף העונה הנוכחית (2011/12).

הסיבה העיקרית לירידה המשמעותית הזאת היא מצבו השונה בתכלית של שוק שידורי הספורט הבריטי כיום: כשנחתם ההסכם הקודם בין הצדדים, ב-2007, התחרות על זכויות שידור היתה גדולה והמצב הפיננסי העולמי היה טוב בהרבה. מאז שנחתם אותו הסכם, הספיקה תחנת Setanta האירית, שהיתה אחת מזכייניות השידורים המרכזיות של הכדורגל באנגליה, לפשוט את הרגל ולהיסגר.

ההתאחדות האנגלית, שמפעילה את הליגות 2-4 בחשיבותן במדינה (הפרמיירליג מנוהלת עצמאית על-ידי מינהלת ליגה), נאלצה לאחרונה להתמודד עם ירידה בהכנסות גם מהסכמי השידורים של הליגות הללו. במסגרת ההסכם החדש שחתמה עם Sky, תכניס ההתאחדות 65 מיליון ליש"ט במשך שלוש עונות (החל מ-2012/13) עבור הזכויות של הליגות 2-4, ירידה של כ-26% בהשוואה להסכם הנוכחי.

את החור הכספי שנוצר בחשבון הבנק, מאמינים בהתאחדות האנגלית שיצליחו לסתום, לפחות באופן חלקי, בעזרת הסכמי פרסום משודרגים. כך למשל חתמה לאחרונה ההתאחדות על הסכם חסות עם יצרנית הבירות האמריקנית באדווייזר, שיבטיח לה כ-8 מיליון ליש"ט בעונה.